kuinka monta täysin alkuperäistä helsinkiläistä
tunnet? entä kuinka monella heistä on Helsingissä syntyneet vanhemmat, isovanhemmat?
Kommentit (14)
Jotain 100-1000 tai enemmänkin, riippuen miten hyvin tuntemista tarkoitat.
Minä olin sellainen, mutta pääsin pois sen jälkeen kun naimisiin mentyäni (enne kuin uskalsimme lapsia hankkia) aloimme miehen kanssa etsiä paikkaa, mihin asettua loppuiäksemme.
Olen 3. polven stadilainen joten 4 lastani on 4. polvea. Tosin emme enää asu Helsingissä vaan kehyskunnassa (minäkin "pääsin" pois stadista mutta alkuperäisiä stadilaisia ollaan) Lähes kaikki omat koulukaverini ovat myös, vasta 60 luvun lopulla tuli "tulvaveden" mukana siirtolaisia maalta.
Riittääkö että on syntynyt ja asuu nyt? Jos siis on asunut välillä muualla?
Riittääkö, jos pelkät toiset isovanhemmat ja toinen vanhempi on Helsingistä?
No mihin se alkuperäinen helsinkiläisyys katoaisi, vaikka muualle muuttaisikin? Äly hoi... Vai onko näin, että Somaliassa syntynytkään ei ole enää somalialainen siitä hetkestä lähtien, kun asuinpaikaksi vaihtuu Helsinki? Ihan samalla tavalla kun juupajokiset "tsadilaistuu"?
Täällä yksi. Vanhempani ovat myös syntyperäisiä stadilaisia. Kuten tietty myös omat lapseni.
Äitini, toinen sisarukseni ja omat lapseni ovat sellaisia, jotka ovat syntyneet Helsingissä, asuu siellä tällä hetkellä, ja joilla on helsinkiläinen vanhempi.
Jos koko pk-seutu lasketaan metropolihengessä Helsingiksi niin sitten tunnen tietysti huomattavasti enemmän ja lukeudun itsekin joukkoon. Satuin syntymään perheemme Vantaan vuosina.
Kun olen Helsingissä kaikki kouluni käynyt niin syntyperäisiä helsinkiläisiä on tietysti suuri osa koskaan tuntemistani ihmisistä, eli satoja.
Aniharvan kohdalla tiedän heidän vanhempiensa syntyperää, siihen en osaa ottaa mitään kantaa. Omista vanhemmistani vain toinen on Helsingissä syntynyt.
Itse junantuomana olen tutustunut Helsingissä enemmän paljasjalkaisiin kuin kaltaisiini. Jostain syystä tuntuu näin oman kokemuksen kautta siltä, että muualta muuttaneet haluavat pysyä "omiensa" parissa ja niinpä ei niihin sitten oikein pysty edes tutustumaan.
Itse silloin aikoinaan menin vanhojen kavereiden kanssa, jotka olivat muuttaneet jo aiemmin, istumaan iltaa. Mukanani oli muutama paljasjalkainen, joihin olin siihen mennessä ehtinyt tutustumaan. Nämä vanhat kaverini karsastivat ihan täysin näitä uusia ihmisiä ja ihmettelivät miten voin sietää moisia ylpeitä stadilaisia.
Ei ne olleet ylpeitä, näillä vain oli ennakkoasenne.
Stadilaisten kanssa olen kaveri edelleen, vanhat kaverit ovat entisiä kavereita, koska en jaksanut sitä syrjintää ja mulkoilua ja sitä "ollaan omien kanssa ja haukutaan muut" -meininkiä.
Minä, Isäni ja Äitini ja sitten isän kaikki 5 veljeä ja Heidän lapset ja lapsenlapset. ja vielä mun isovanhemmat ja heidän sisarukset ja niiden lapset ja lapsenlapset.. Sekä aika monella ystävälläin on stadilaiset vanhemmat, isovanhemmista en kyllä ole varma.
Ei etnisyyttä oikein voi verrata. Minäkin asuin Helsingissä 5-vuotiaaksi mutta en koe olevani pätkääkään helsinkiläinen. Ei helsinkiläisyys ole mikään vahva kulttuuri, joka säilyisi vuosikymmeniä ja seuraavalle sukupolvellekin.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 08:06"]
No mihin se alkuperäinen helsinkiläisyys katoaisi, vaikka muualle muuttaisikin? Äly hoi... Vai onko näin, että Somaliassa syntynytkään ei ole enää somalialainen siitä hetkestä lähtien, kun asuinpaikaksi vaihtuu Helsinki? Ihan samalla tavalla kun juupajokiset "tsadilaistuu"?
[/quote]
suurin osa ystävistäni. ja vanhempansa myös.
t. stadilainen