Annatteko mankuvalle alennusta?
Elikkäs, olen kassalla töissä, missä kassalla, sillä ei ole väliä. Asiakas tulee luukulle ja kysyy vuokravälineen hintaa. Vastaan hinnaston mukaisesti 5€. "Viimeksi saatiin vain ilmaiseksi, se sanoi, että ottakaa vaan" "No siinä lienee joku erityistilanne, koska kyllä tämän vuokrasta joudun ottamaan sen hinnaston mukaisen 5€" "No eksää voi nytkin vaan sanoa sillee ja sit antaa sitä ilmatteeksi"
Tässä vaiheessa mua vi***taa jo niin lujaa tuon asiakkaan asenne, että en ole antamassa penniäkään alennusta... "Ei kyllä minun on se 5€ otettava, näin minulle on ohjeistettu" Asiakas kiukuttelee ja hoitaa naama mutrulla ostotapahtuman loppuun. Vuokravälinettä hän ei ottanut ollenkaan...
En minä siinä mitään häviä, että annan alennuksia, mutta ne on kyllä varattu ihmiselle, jolle moinen etu tulee yllätyksenä. Voit olla varma, että vonkaamalla nostaisin hintaa, jos voisin.
Sanokaa että ette ole niin tyhmiä, että paljastatte toiselle kassalle saaneenne jotain aiemmin veloituksetta vaikkapa, koska olette kassan kaveri? Se kyseinen kassa saa kyllä kuulla tästä ja sen jälkeen se olikin sitten viimeinen etuus, jonka saatte, vaikka kuinka kavereita olette, pöljät :D
Kommentit (14)
En todellakaan anna!
Seuraavalle saatan antaa, varsinkin , jos tiedän tämän mankujan olevan kuulolla.
Kassa ei pysty antamaan alennusta.
Mahdollinen alennushinta on sovittu myyjän kanssa.
Kassa vain rahastaa sovitun hinnan, ellei kassalla ole liikkeen yirttäjä, joka voi tehdä itsenäisesti.
Aspana ja työntekijänä selkeän hinnaston kanssa en tietenkään antaisi alennusta. Mutta nykyään yrittäjänä, jolla ei ole selkeää hinnastoa, vaan myydään räätälöityä palvelua urakkapalkalla, on vähän kinkkisempi juttu.
Pystyn, lippukassa ja muuta urheilutoimintaan liittyvää välineistöä.
Ai jaa, että kassat antavat alennuksia kelle sattuu.
Miten tuo käyt yksiin yrityksen tuloksen kanssa?
Kai siellä jokin seuranta on esim. asiakasmäärät, suhteessa kassatilitykseen, käytetyt palvelut, kassalyönnit tietyttyjen palvelusten ostamisessa., kassantulos päivittäin ja tiettyinä tunteina, verrattuna aikasempiin tuloksiin jne, jne.
Myös kassaan lyödyt palvelujen koodeja seurataanm ja myyntiyrityksissä inveraariot antavat runsaasti tietoa.
Joten yksittäinen kassa on melkoisen valvonna alainen, vaikka hän ei sitä tyhmyksissään itse tajua.
Omistaja näkee kassanauhasta kaiken kassaliikenteen ja osaa tehdä siitä päätelmät kassan työskentelystä.
Mitä mieltä pomosi on? Ensinnäkin firmalla pitää olla yhteinen linja. Ei voi olla että joku on sooloileva "kiva työntekijä" ja toinen on "mälsä työntekijä".
Sitten voit sanoa, että sinulla ei valitettavasti ole valtuuksia puuttua hinnoitteluun.
Kassan työskentystähän jää aina kopionauha yritykseeen.
Siitä näkee kaikki mitä kassa on tehnyt ja mihin aikaan.
Kassoilla ei ole mitään oikeutta antaa kenellekään tutulle alennuksia mistään, ellei siitä ole sovittu yrityksen omistajan kanssa.
Meidän yrityksessä on parikin kassaa joiden työsopimus on purettu, koska ovat hoitaneet kassaa "omatoimisesti".
Itse voin antaa oman harkintani mukaan (tarvittaessa) alennusta 10-20 prosentin verran ja tuollainen mankuja on juuri se asiakas jonka kohdalla en ikinä edes harkitse käyttäväni kyseistä harkintavaltaani. Mitä hankalampi ja vinkuvampi asiakas niin sitä varmemmin hän maksaa täyden hinnan. Myös jatkossa.
En ikinä vaikka alennusta saankin antaa. En halua palkita huonoa ja/tai asiatonta käytöstä.
Mankuvalle tai muuten vaan viiitun rasittavalle asiakkaalle ei alennusta tipu.
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa, että kassat antavat alennuksia kelle sattuu.
Miten tuo käyt yksiin yrityksen tuloksen kanssa?
Kai siellä jokin seuranta on esim. asiakasmäärät, suhteessa kassatilitykseen, käytetyt palvelut, kassalyönnit tietyttyjen palvelusten ostamisessa., kassantulos päivittäin ja tiettyinä tunteina, verrattuna aikasempiin tuloksiin jne, jne.Myös kassaan lyödyt palvelujen koodeja seurataanm ja myyntiyrityksissä inveraariot antavat runsaasti tietoa.
Joten yksittäinen kassa on melkoisen valvonna alainen, vaikka hän ei sitä tyhmyksissään itse tajua.
Omistaja näkee kassanauhasta kaiken kassaliikenteen ja osaa tehdä siitä päätelmät kassan työskentelystä.
"Kassanauhasta"? Eiköhän ne ole ihan siellä tietsikan tiedostoissa. Parilla näppäisyllä raportti ruudulla.
En. Aikanaan rakennustarvikekaupassa saatto kassalle tulla asiakas jolla oli tarjoustuote ja myyjän antama alennushinta. Sit multa, jolla ei ees ollu hinnotteluoikeutta, yritti mankua lisäalee. Totesin kohteliaasti, että mulla on mahdollisuus kahteen hintaan, kumman valitset: alennus-/tarjoushinta tai perushinta.
Mä annan aina mankuvalle.