Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mökkireissut on toisille lomaa, toisille ei niinkään

Vierailija
22.05.2013 |

Mökkikausi, mökkikausi jippii! Lomaa mökillä ukon kanssa. Aletaan tehdä lähtöä. Mies pakkaa: juuei mitään. Huikkaa mulle, että viittitkö heittää mullekin mukaan parit puhtaat kalsarit ja t-paidat. Mä pakkaan: omat vaattet, hygienia tartvikkeet, pyyhkeet ja vuodevaatteet. Ajetaan kaupoille. Pitäs viikoksi saada syötävää, semmoista mitä möksällä voi helposti laittaa. Ruuhkaa näyttää olevan. Mies kaartaa auton pihaan ja nousee autosta. Se ei suinkaan tule ruokakauppaan ryysäämään ruuhkiin tönimään vaunuilla toisia, vaan painelee selkä pystönä alkoon. Minä taistelen urheasti koko marketin läpi, mielestäni saan viikon ruuat aika hyvin kasaan ja jotain herkkujakin on mukana. Työnnän pikkuauton kokoista ostoskärryä loskassa autolle, mies nojaa kättä ikkunankarmiin ja kuuntelee musaa sisällä autossa .

Alan nostella niitä 50 litran kokoisia ruokakasseja takakonttiin ja penkeille. Mies alkaa mäkättää, ,että en osaa lastata järkevästi autoa. Mun hommassa ei ole mitään logiikkaa. Minä haluan vaan saada nää kassit autoon. En jaksa oikein uskoa, että meidän ruokakassin sijoittelu meidän autontötteröön jotenkin eri tavalla vaikuttaisi ajo-ominaisuuksiin tai vaatisi mitään lasti-opin arvosanaa.

Lähdetään matkaan, mies viheltelee ja minäkin saatan huokaista. On vielä valoisaa kun tullaan pihalle. Ihanaa. Kyllä tästä vielä kevät ja kesäkin tulee. Mökille kannan kamat sisälle, vedet päälle, katsellaan paikat. Minä, siis minä vain laitan jääkaapin päälle ja pyyhin sen, nosta ruuat kaappiin ja käyn läpi kuivakaapit. Laitan päivälliskamat esille ja alan katsella että mistä päästä aloittais,

Mies on siinä vaiheessa saanut tulen uuniin. Sanoo, että lähempä saunalle kattomaan ja laitan sen tulemaan. Saunalle ei suinkaan mennä pelkkä tikkuaski taskussa, niinkuin vois luulla. Kuulen melkein alhaalta rannasta sisälle asti korkin narahduksen, Avaan punkkupullon itsekin.

Hommat menee niin, että minä tiskaan, pyyhin, lakaisen, pilkon, raastan ja pesen perunoita. Jos grilli on ulkona, mies kyllä grillaa, mutta ne grillattavat vihannekset, kastikkeet, salaatit ilmestyy itsestään pöytään. Liha on hyvin grillattua ja mureaa, ei siinä mittään.

Loma alkaa loppua, aletaan tehdä lähtöä kaupunkiin. Minä pakkaan vuodevaatteet, pyyhkeet ja pesuvehkeet, siivoan saunan, tyhjennän jääkaapin ja pesen sen, Kannan kamat autoon ja valmistaudun lähtöön, Miehellä sattuukin vielä olemaan vähän hutera olo, ja se yrittää jollakin ilveellä saada mun kans pienen riidan pystyyn jostain olemattomasta asiasta. Sitten voisi ottaa kostoksi helpottavan kaljan ja kas, mun pitäis ajaa kaupunkiin,

En ole koko päivänä huomaavinani sen pientä piikin yritystä, vaan olen kiireinen ja touhuan aina toisessa päässä taloa tai tonttia missä mies on, Lopulta onkin sitten senverra ilta, että pitää lähteä. Mies istahtaa autoon ja alkaa kiroilla tulevaa ruuhkaa, kun jotkut esbolaiset junnaa jonossa kotona ja lomilla.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutun kuuloista. Lisätään yhtälöön se, että mökkinaapurina ryynää kaupunkilainen kekkeruusi viikonloppujuoppo, joka pyrkii rannan kautta, yläpihan kautta, ajotien kautta ja terassin kautta roikkumaan nurkilla, josko jotain viina olisi jossain tarjolla.Sillähän loppuu viinat kesken aina, ja silloin kannattaa alkaa kuikuilemaan naapurin puolelle. Pahantuulinen akkansa murjottaa jossain tonttinsa toisella laidalla eikä kunnolla viitti päivää sanoa.

Olen kyllä viettänyt toistakymmentä kesää sillain, että mökkinä on miehen lapsuudenkoti, jonne anoppi ja appi muuttaa kesäksi kaupungista. Mun osani onkin ollut piikana toimiminen. Ja ilman kiitosta.  Ilmaiset haukkumiset kyllä tarjottu.

Vois sulla siis olla huonomminkin. Saathan säkin punkkupullon siinä röpötttää ja pääset miehen kanssa saunomaan.

Vierailija
2/22 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää kertomus ei ole ekaa kertaa täällä, joten kysyn, että mikä on jutun pointti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sä lähet mökille vaan miehes kans viikoksi?

No, kyllähän se on lomaa vaikka se menisi noinkin. Eikä aikuisten ihmisten tarvii syödä kun kerta päivässä se lämmin ruoka, tuskin sä koko päivää kokkaat. Ja jos sulla ei ole nälkä, jätä kokkaamatta, kaippa se aikuinen ihminen itse itsensä ruokkii.

Oikeesti, meillä ei edes kolmen lapsen kanssa ole läheskään tollasta, mutta vaihdetaan vaan ilomielin nii pistän sun ukkosi kuriin ;)

Vierailija
4/22 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkisin että jutun pointti on Suomen Kesä, ja sen erittäin tyypillinen viettäminen. Ne naistenlehtien ja blogien kauniit kuvaelmat, jossa perhee viettää iltaa hyvän ruuan parissa, nauttien korkeintaan kaksi lasia kallista viiniä ruuan kanssa, ei ole todellisuutta.

Mistä tiedät, että kirjoitus ei ole täällä ekaa kertaa? Onko se tokaa vai kolmatta kertaa? Onko sillä jotain merkitystä, että montako kertaa jotain on johonkin kirjoitettu? Muuttaako se sitä asiaa?

Minkä takia vappuna ja juhannuksena viinanmyynti nousee tuhannen prosenttia? Jos kerran kaikki juo vaan pari lasia ruuan kanssa, eikä koskaan ole humalassa?  Juoppo ei juo juhlina eikä arkena määräänstä enempää, se juo senverran kun sen juoppona juo. Kuka ne 1000 % juo?

Vierailija
5/22 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kumpikaan käytä alkoholia eikä muutenkaan ole ihan samanlaista, mutta tunnistan kyllä ap:n kuvaileman työläyden mökille lähdössä. Käsitän että tämä on vaan vertaistuen hakemista, ja siksi en edes yritä mitään vinkkejä tarjoilla.

Vierailija
6/22 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kannattaa järjestää hommat toisella tapaa.

1) miksi ihmeessä omalta mökiltä pitää roudailla pyyhkeitä, lakanoita ja shampoita kaupunkiin ja takaisin? Hommaa mökille oma shampoo ja pyyhkeet ja lakanat. Pari kertaa kesässä viet ne kaupunkiin pestäväksi, ei niitä joka käynnin jälkeen tarvitse pyykätä. Samaten hommaa mökille omia vaatteita, ja kuskaa kaupunkiin pyykättäväksi likaantuneet. Kaupungissa peset ne vähitellen muun pyykin ohessa, ja pakkaat mökkivaatteet suoraan mökkikassiin, jonka nappaat mukaan, kun seuraavan kerran lähdet möksälle. Ei tarvitse pakata OLLENKAAN!

2) ruoat kannattaa ostaa jo torstaina, ettei tarvitse viikonloppuruuhkassa taistella marketissa. Ja onko mökkinne tosiaan niin erämaassa, ettei sieltä pääse välillä ruokakauppaan - miksi pitää hommata viikon ruuat kerralla?

3) Mökillä työnjaon ei pitäisi olla kiveenhakattu. Minä ainakin lämmitän saunan ihan kätevästi, kannattaa sinunkin opetella ja napata se homma itsellesi. Ei kun punkkupullo messiin ja saunalle, mennessäsi huikkaat miehelle, että "siellä on pöydällä salaatin värkit ja perunat, laita sä ne, ja grillaa lihat, mä kerrankin lämmitän saunan!"

Ylipäätään ei kannata opettaa miestä sille, että sinä teet ns. naisten hommat ja hän tekee "miesten hommat". Panin tuon miesten hommat lainausmerkkeihin siksi, että niitä on mökillä kumminkin kovin vähän. Saunan lämmitys, mahdollisesti halkojen hakkuu. That's about it. Ei ole oikein, että miehellä on vain tuollaisia askareita, ei siellä missään agraariyhteisössä eletä joten miehen on työn tasajaon takia syytä osallistua muuhunkin työhön.

Tsemppiä, ja hyvä että osaat tarkastella asioita huumorin kautta. Se on noiden miesten kanssa aika usein tarpeen ;-)

Vierailija
7/22 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mökkeily on lomaa. Meillä kaikki osallistuu töihin ja mitä ei sitten viitsi kukaan tehdä, niitä ei tehdä. Kukaan ei siipeile, eikä kukaan martyroi.

Vierailija
8/22 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä aikuiset ihmiset suostuvat moiseen? Jos ei tehdä yhdessä ja tasapuolisesti, niin sitten toinen jää jostain paitsi.

Vierailija
9/22 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tää sanasta sanaan sama kirjoitus on taas täällä?

Vierailija
10/22 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehdään kaikki yhdessä tasapuolisesti.

Vierailija
11/22 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä keskutelu aiheesta riittänyt? Sentään useampi sivu kommentteja.

http://www.vauva.fi/keskustelu/3421907/ketju/mokkireissut_ne_on_miehelle_lomaa_naisille_ei_niinkaan

Vierailija
12/22 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda miestä. Meillä ei ole mökkiä, mutta jos olisi niin yhdessä tehtäisiin ruoka, pihatyöt ja muut korjaushommat. Meillä voisi olla muutama olut, cokista ja muita virvokkeita. Kukaan ei kännää. En sun miestä huolisi. Laiska ja ryyppäri. Pullakahvit on kova juttu.

Vierailija
13/22 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

:) meillä on aika lailla samanlaista ja lisätään siihen yhtälöön vielä lapset pari esimurkkuikäistä menee kyllä hyvin mutta tämän kuopuksen 3v viihdyttäminen ja vahtiminen jää mulle kokonaan, mies istuu terassilla, polttelee tupakka, juo kahvia ja surffaa kännykällä netissä... Jee !!

Joskus se saa kyllä jonkun kumman piikin ja vie lapset soutelemaan tms. ja mä saan puol tuntia hengähtää mutta ei se laita ruokaa (paitsi grillaa) ei se tiskaa tai siivoa, sängyt laitan minä kuntoon ja lakaisen mökin yms. Saunan lämmittää ja vedet kantaa mutta siinä se :)

Vierailija
14/22 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme mökkiä,

yksi on totaalinen työsiirtola, sinne en mene kuin pakosta

kahdessa muussa voi käydä hyvin, jokainen tekee ja jokainen lörtsäilee, ei ehkä ihan tasapuolisesti, mutta kuitenkin niin, ettei kenenkään pipoa kiristä.

Vierailija
15/22 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tiedäkään, miten helpolla pääset! Ajattele tuohon yhtälöön vielä neljä pientä lasta mukaan! Se vasta on lomaa se! :D

Vierailija
16/22 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies ja ihmettelen tätä teidän akkojen palstaa, että itse asiasta ei puhuta, vaan usiassa viestissä jaksetaan pällistellä, että asiasta on aikaisemmin keskusteltu?? Että mikä teidän päivien täyte oikein on? Kuinka paljon täällä pitää päivystää? Eikö asiasta voi kekustella kesän tullen, kun mökkisesonki alkaa?

Toisekseen en minä kyllä mökillä ala lattiota lakaiseen. Oletan ihan täysin, että sen tekee vaimo, Enkä päästä sitä uuneja ja peltejä poltteleen ollenkaan.  Grillin hoidan myös.

Ruokaostoksille menen mielelläni mukaan. Alkossa käyn itse. Kyllä ne aika perinteisesti ne työnjaot menee.

Kiinnostavia nuo kommentit, että pitäisi miestä kouluttaa. En oikein usko kuitenkaan, Isot luulot joillakin itsestään.

Vierailija
17/22 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ikinä tule mökkiä, se on saletti. Lapsena se oli työleiri, jolla isä lomaili, broidi onki, äiti siivosi, maalasi, jynssäsi, sisusti tuota pikku paratiisiaan nimeltä kesämökki aina vaan kiiltokuvamaisemmaksi. Tyttöjen tuli tietenkin osallistua naisten töihin, veljen ei.

Vierailija
18/22 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu kerran viikossa! Mitä etsitä tällä?

Sympatiaani et ainakaan saa. Älä pakkaa miehen kalsareita, anna sille omat pitsipöksysi! Älä mene kauppaan vaan miehen kanssa Alkoon. Älä siivoa keittiötä mökillä, jätä tavarat kasseihinsa ja avaa punkkupullo.

Harva mökki on paikalla, josta ei ikinä pääse kaupoille!

Vierailija
19/22 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 16:19"]

Olen mies ja ihmettelen tätä teidän akkojen palstaa, että itse asiasta ei puhuta, vaan usiassa viestissä jaksetaan pällistellä, että asiasta on aikaisemmin keskusteltu?? Että mikä teidän päivien täyte oikein on? Kuinka paljon täällä pitää päivystää? Eikö asiasta voi kekustella kesän tullen, kun mökkisesonki alkaa?

Toisekseen en minä kyllä mökillä ala lattiota lakaiseen. Oletan ihan täysin, että sen tekee vaimo, Enkä päästä sitä uuneja ja peltejä poltteleen ollenkaan.  Grillin hoidan myös.

Ruokaostoksille menen mielelläni mukaan. Alkossa käyn itse. Kyllä ne aika perinteisesti ne työnjaot menee.

Kiinnostavia nuo kommentit, että pitäisi miestä kouluttaa. En oikein usko kuitenkaan, Isot luulot joillakin itsestään.

[/quote]

Kuulepa kun sanasta sanaan sama aloitus oli täällä jo aikaisemminkin, linkki kyseiseen aloitukseen on tässäkin ketjussa. Että sitä tässä ihmeteltiin, mikä on syy laittaa sama juttu uudestaan.

Mitä työnjakoon mökillä tulee, niin siitä tietysti pariskunnat sopivat keskenään. Meillä mies osaa lakaista lattiat siinä missä minäkin, ja tekee muutenkin samoja hommia. Ja minä puolestani osaan käyttää moottorisahaa, kirvestä ja sirkkeliä. Elämä on paljon helpompaa kun työt voidaan jakaa tilanteen eikä sukupuolen mukaan. Jää molemmille sitä vapaa-aikaa.

Vierailija
20/22 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin lukematta muiden vastauksia voin kertoa, että minä myös kaiken tuon lisäksi pakkaan ne neljä lasta kamoineen. Eikä mökillä suinkaan ainoa korkkia kääntävä ole mieheni, vaan myös appivanhemmat. Heidän tiluksillaan kun ollaan, miellytetään sitten myös sitä kännistä anoppia. Jihuu, kesä tulee!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä