Voiko plussaan asti elää miten tahansa?
Tiedän saavani tuomitsevaa räkytystä mutta antaa tulla vaan. Toivottavasti joku kertoisi asiallisesti kuitenkin miten tämä asia on.
Nyt olis ovulaatio meneillään. Jätin säännöllisen lääkitykseni (jota ei voi raskausaikana käyttää) pois jo ennen kuin hedelmällinen jakso alkoi, vaikka lääkäri sanoi aiemmin että riittää kun lääkkeet jättää siinä vaiheessa kun kuukautiset jää pois ja plussa tulee. Jätin myös alkoholin ja jätin tupakan jo aikaa sitten. Kahvia en vielä ole onnistunut jättämään enkä edes vähentämään.
Nythän on vaan niin, että joudun sitten puolitoista viikkoa jännäämään sitä tuleeko plussaa vai miinusta. Ja aivan todella tahtoisin hermosavut tähän saumaan. Olen sitä mieltä että raskaana olevat odottajat ovat julmia, mutta mites sitten ovulaatiosta kuukautisten odotettavissa olevaan alkupäivään, voiko silloin tehdä mitä haluaa? Silloin kun raskauden mahdollisuus on mutta raskaus ei varsinaisesti ole vielä alkanut (alkio haahuilee jossain eikä ole vielä edes kohdussa kiinni, mikäli mitään alkiota on).
Jostain olen kuullut etteivät mitkään kemikaalit mitä äiti vetää siirry siinä vaiheessa vielä alkioon, siis ennen plussaa.
Haluaisin jättää hellät jäähyväiset sekä kahville että tupakalle tänään. Kahvia saa kuulemma juoda kolmesti puolitoista desiä per päivä. Huhhuh, sehän on vähemmän kun mun aamukahvi yleensä :D
Kommentit (16)
Siis minähän jätin sen tupakan jo puoli vuotta sitten. Hyvin olen pärjännyt ilman. Lääkityksen lopettamisesta nyt ei sen kummempaa ole tullut, hyvin lieviä sairauden oireita vain. Monet tutut ovat kyllä kiskoneet kahvia kuten ennenkin ja terveitä lapsia saaneet, mutta hc-kahvisieppona minun olisi hyvä vähentää sitten kun olen raskaana.
Viina nyt ihan kiistattomasti johtaa siihen että sairas lapsi syntyy, sen pois jättäminen ei ole nipottamista. Enkä tule sitä kaipaamaan, ehkä kerran kuussa aiemmin juonut jotain siideriä tai viiniä aiemmin.
En pystyisi elämään tunnontuskien kanssa jos tupakoisin raskausaikana, mutta kysymys onkin nyt siitä voinko viettää viimeiset kehkojenrappeuttamispäivät vielä ennen alkion kiinnittymistä?
Tiedän että jotkut polttavat koko raskausajan, minä en niin aio tehdä ihan jo oman mielenrauhanikin nimissä. Ja tiedän myös sen että monet tekevät ne elämäntapamuutokset vasta siinä vaiheessa kun plussaa näyttää, jotkuthan eivät suunnittelemalla suunnittele raskautumisen ajankohtaakaan.
ainiin ja toi kolmonen siis olin minä, ap.
Todellakin voi, kohtuus kaikessa! Ylihysteeriseksi on turha ruveta, siitä voi olla jopa haittaa...
Itse vedin kännit viikkoa ennen plussaa, enkä ole siitä potenut huonoa omaa tuntoa! en edes uskonut olevani raskaana, koska esikoinen sai alkunsa lapsettomuushoidoilla (mulla monirakkulaiset munasarjat), mutta toisin kävi! :)
Muutenkin olen koko odotusajan elänyt ihan normaalisti (nyt rv24), kahvia juon 3-6 kuppia päivässä, tupakin jätin pari päivää plussan jälkeen ja alkoholin tietty heti.
Hei! Parista tupakista ei ennen plussaa kannata stressata. Hyvä jos et ole nikotiinikoukussa että on helppo lopettaa sitten kun raskaus on varmaa. Alkoholia en nauttisi jos raskaus on mahdollinen. Tsemppiä, ihana että meitä vastuullisiakin on.
Minulle sanottiin neuvolassa että "ennen alkion kiinnittymistä voi tehdä mitä vain. Tosin pitää pysyä Suomen lakien puitteissa".
Mutta mistäpä sen kiinnittymisen voi tarkkaan tietää, joten mielummin kannattaa olla ilman tupakkaa. Eihän se ole hyväksi edes äiti-ehdokkaalle.
Sanoisin että jos olet jo 6kk ollut tupakoimatta niin älä enää polta. Sun täytyy kuitenkin asennoitua siihen 9kk tupakattomuuteen joten miksi kiusaisit itseäsi? Ei se savuttelu ainakaan paranna raskaaksi tulon mahdollisuutta. On kai siitäkin tutkimuksia että heikentää hedelmällisyyttä. Sinuna jättäisin hermosauhut vetämättä.
Ei se lasta haittaa, mutta raskautumista kylläkin voi. Luulin nimittäin minäkin, että voi elellä kuin ennenkin.
EI se viinan juonti ennen plussaa sitä lasta pilaa. Harvaa lasta on muutenkaan tehty voikukkkateen äärellä ;)
Juu todellakin, älä nyt tässä vaiheessa mitään hermosavuja ala polttaa kun olet jo aikaa sitten saanut lopetettua! Kahville sanoisin ok kyllä tietenkin, jatkossa sitten maltillisemmin. ;)
Mitenhän toi nyt sitten menee..
Mä söin ibuprofeiinia hirveisiin kipuihin, kunnes tajusin, että menkkani ovat myöhässä. Plussa tuli, ja todella hermoilin, mitä buranat oli saanu vauvalle aikaan. Lääkärille sitten asiaa itkin, kun luin että sillä on vakavia mutaatio-haittavaikutuksia.
Lääkäri lohdutti, että sikiö käyttää alkuviikkoina ruskuaispussissa olevaa "ravintoa", eikä siten joudu alttiiksi noille myrkyille. Luulisi saman olevan nikotiininkin kanssa. Mutta toki tuntuisi pahalta polttaa edes sitä yhtä, jos ei ole aivan varma, ettei sikiö siitä kärsi.
Kahvia en joisi noin paljoa kuin sinulle on neuvottu. On yhteydessä myöhempiin neurologisiin ongelmiin. Joisin korkeintaan kupillisen päivässä nykytietojen valossa.
Mistä moiset nykytiedot? THL:n sivuilla sanotaan että kolme kahvikupillista päivässä saa juoda.
Jos se alkoholi nyt ei mitään ongelmakäyttöistä ole, niin ei se saunasiideri maata kaada. Itsehän esikoisen kohdalla kävi niin, että menkat oli jo 3 päivää myöhässä, mutta silti vielä "myöhästymisen marginaalissa", eikä raskautumista oltu edes suunniteltu. Raskautumisesta autuaan tietämättömänä vietettiin erittäin kostea kesäviikonloppu pari väivää ennen kuin oli pakko hakea apteekista testi, joka näytti plussaa jo ennen kuin sain sen pissasuihkusta pois.. :D
Neljännen kohdalla, joka oli puoliksi suuniteltukin, varauduin 9kk;n tipattomuuteen hakemalla pari päivää ennen testin tekemistä Alkosta lempijuomiani ja nauttimalla eräs lauantai-ilta niitä hyvien leffojen parissa. Niin kauan kun ei oo tehny testiä, niin ei oo raskaana, oli mun motto. :D Ja maanantaina kun tein testin, niin plussaahan se näytti.
Oon kyllä raskauksien aikana maistanut joitain suullisia viiniä esim. pihviruokien kanssa, ei se vauva oo parista suullisesta heti automaattisesti pilalla. Mutta kun Suomessa on niin hankalaa antaa mitään minimisuosituksia johtuen kansallisesta suhtautumisesta alkoholiin, niin totaalikielto on ollut parempi vaihtoehto.
Onnea odotukseen, kaikki menee varmasti hyvin!
Kiitos vastauksista! Kävi naurattamaan toi aloituksessani oleva virhe "olen sitä mieltä että raskaana olevat odottajat ovat julmia"... joo siis piti olla että raskaana olevat tupakoitsijat :D No, pähkäilin että jos ovulaatio tapahtuu tänään niin siitä on vielä pikkuisen aikaa hedelmöittymiseen ja siitä päiviä aikaa kiinnittymiseen eli alkio ei mitenkään pysty sauhuttelemaan kanssani, ja kiinnittymisen jälkeenkään se ei vielä yhteistä ravintoa tai verenkiertoa kaiketi nauti. Huomenna heitän sitten tupakit roskiin, koska nikotiinihan poistuu elimistöstä kahdessa päivässä, eli kun olen tämän päivän nikotiineista päässyt, on kiinnittyminen jo lähellä.
Poltin itse raskauden ajan. Siitä huolimatta lapseni on ollut koko elämänsä terve eikä mitään oppimis tai käytöshäiriöitä ole! Eik todellakaan mikään mutaatio!! Vaan erittäin kaunis lapsi! Ystäväni joka eli koko raskauden mega terveellisesti sai Lapsen joka sairastaa jatkuvaan ja on viellä hieman epämuodustunut.... et sillai.
Aika rankan elämänmuutoksen olet tehnyt ihan kerralla. Lääkitys, tupakka, kahvi, raskautuminen...
Tuosta, miten pitäisi elää tai olla, en oikein osaa sanoa. Koska on niitä lapsia syntynyt kahvista ja tupakoinnista huolimatta. Viinaakin on vedetty, ja lääkkeitä syöty.
Osaisitko siirtyä tuosta totaalisesta muutoksesta kohtuuteen? Voisi olla parempi kuin täydellinen muutos. Vaikka ainakin sen tupakan pois jättäminen tekisi hyvää myös sinulle.