Eivätkö lääkärit todella alennu syömään/kahvittelemaan hoitajien kanssa samassa pöydässä?
Kommentit (484)
Kaikkiin sairailoihin on tulossa työilmapiirikysely, joka selvittää myös tasa-arvo-ongelmaa - eli juuri tätä ”kastijakoa”. Se tullaan kitkemään pahimmastakin porvasrisnatsista kymmenen vuoden sisään.
Isoissa sairaaloissa on useita satoja ihmisiä töissä. Suurin osa on toisilleen aivan vieraita. Silloin on kiva istua tutun työkaverin kanssa syömään, jos ehtii. Oli se mitä ammattiryhmä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Lohdutkseksi voin sanoa, että viimeistään pikkujouluissa ne lääkärit alentuvat tasollenne, ottavat teitä mukaan pöytiinsä tai tulevat itse pöytiinne.
Eikä vain pelkkiin pöytiin vaan joskus ihan sänkyyn asti tulevat!
Nuo perinteiset ruokalat ovat todella harvinaisia.
Lohduksi, siellä ei ole pakko edes käydä
Höpsis. Töitä tehdään yhdessä, tauot voidaan viettää yhdessä. Töissä leikkausosastolla ja yhteistyön täytyy sujua niin miksipä lähtisi tekemään työskentelystä vaikeaa.
Lääkäri ei ole hoitaja pomo. Teemme YHTEIStyötä missä kaikki antavat oman ammattiosaamisensa potilaan hoitoon.
Naisten osuus lääkäreistä on 60%.
Kahvittelevatko muuten sairaanhoitajat samassa pöydässä lähärien kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat! Joudutteko todella nöyristelemään työpaikoillanne ihmisiä? Eikö teitä huolita lääkäreiden pöytiin? Onko lääkäreille jumalauta _omat_ _pöydät_? Ja ihmiset suostuvat tähän?
olin aikoinaan Israelissa ja meidät haettiin yk joukkojen juhliin ja mentiin syömään ylempien sotilashenkilöiden pöytiin, ei ajettu pois. Naurettiin että mentiin herrojen pöytään. Niillä oli pöytäliinat. Olivat suomalaisia , siihen aikaan kun oli Libanonin sota ja Golanin kukkuloilla oli yk joukkoja.
KAIKKI LÄÄKÄRIT ON NARSISTEJA
paitsi minä.
terv. lääkäri narsismipoliklinikan laitokselta
Meillä on muistaakseni lääkärikandeille virallisesti varattuna tietyt pöydät tiettyyn aikaan lounaalla, mutta tämä ilmeisesti on aikatauluista johtuva asia. Muuten ei ole erikseen varattuna kenellekään mitään pöytiä, mutta ei ne hoitajat ja lääkärit ikinä istu sekaporukoissa, vaan keskenään. Olen itse muuta henkilökuntaa ja tervetullut istumaan tuntemieni hoitajien kanssa jos minulla ei muuta seuraa ole.
Olin pitkään keskussairaalassa töissä ja siellä oli tämä systeemi. Hoitajien pöytä, lääkärien pöytä, huoltajien pöyt, jne. Ihmettelin tilannetta silmät pyöreinä. Tekee varmaan hyvää työilmapiirille.
Meillä juodaan samassa pöydässä kyllä kahvia niin lääkäreiden, hoitajien, sihteereiden ja laitoshuoltajien kesken. Työpaikkaruokalassa kyllä lääkärit syövät yleensä keskenään, mutta harvoin hoitajana edes mahdollisuutta poistua osastolta niin pitkäksi aikaa. Ja onhan se aika kallistakin verrattuna omiin eväisiin.
Eikö tuo ole aika normaalia useassa muussakin työpaikassa?
Jos on pienehkö firma ja vain 1 pomo, toki hän istuu samassa pöydässä muiden kanssa. Jos on johtoportaassa useampia henkilöitä, kahvittelevat keskenään. Esim. hallintohenkilöstö omassa porukassaan. Saattaa olla erilliset kahvihuoneetkin.
Lääkäri käyttää usein ruokailuajan, jos sitä on, potilaiden hoitoon liittyvien asioiden miettimiseen, ja silloin tarvitaan toisten lääkäreiden näkemysten vaihtoa hoitoon liittyvissä asioissa.
Luulen, että tuo pöydästä pois ajaminen voi olla myös sellaista tietynlaista sosiaalista jäykkyyttä. Tiedän paljon lääkäriopiskelijoita, ja siinä joukossa on huomattavan paljon sosiaalisesti vähän taitamattomia ihmisiä, joille voi olla vaikeaa toimia tutusta kaavasta poikkeavalla tavalla. Voisin kuvitella, että hoitajien puolella on avoimempaa ja sosiaalisesti taitavampaa porukkaa. En tarkoita, että tuossa pöytätilanteessa fiksusti toimiminen olisi normaalin toimintakyvyn omistavalle jäykällekään aikuiselle ylivoimaista, mutta voin hyvin kuvitella monen tutun lääkisläisen ratkaisevan tilanteen ohjeistamalla toista siirtymään, kun "näin on tapana".
Lääkäreille on joissakin sairaaloissa varattu omat pöydät. Ennen kännyköitä tämä pöytä oli seinäpuhelimen vieressä , päivystystä varten. Miksi lääkäreiden pitäisi istua samassa pöydässä hoitajien kanssa ? Ruokaillessa yleensä jutellaan työasioita.
Vierailija kirjoitti:
On, ja onhan se muillakin työpaikoilla. Meillä valtiolla johtavat asiantuntijat (kuten minä itse) käymme eri aikaan kahvilla kuin ns. tavallinen, työaikaseurannan piirissä oleva väki.
Meillä istuu rehtorit, opettajat, sihteerit, oppilaat, päikyn lapset, varhaiskasvattajat, vierailijat, koulunkäynninohjaajat, harjottelijat jne. ihan samoissa pöydissä.
Vierailija kirjoitti:
Olin pitkään keskussairaalassa töissä ja siellä oli tämä systeemi. Hoitajien pöytä, lääkärien pöytä, huoltajien pöyt, jne. Ihmettelin tilannetta silmät pyöreinä. Tekee varmaan hyvää työilmapiirille.
Työilmapiiri ainakin meillä mitataan ammattiryhmittäin. Se porukka, joka tekee samaa työtä, samoilla palkoilla jne.
Asiantuntijat haluavat yleensä puhua työstä myös lounaan äärellä. Suorittavaa työtä tekevät haluavat puhua vapaa-ajastaan, harrastuksistaan, televisiosta, lapsistaan jne.
Asiantuntijalla polttelee koko ajan takaraivossa kesken olevat työasiat, ja on turhauttavaa jos niitä ei voi edistää ”tauolla”.
T. Toiselta alalta.
Meillä hoitohenkilökunta, lääkärit, ym. akateemiset istuu kyllä yhdessä, mutta hallinnon väki poteroituu omiin kahvihuoneisiinsa ja pöytiinsä. Eivät varmaan kehtaa tavata ihmisiä, joihin heidän pas*at päätöksensä kohdistuvat.
Ihme lätinää jostain pikkujouluista ja hoitajien kanssa pettämisistä ym. Ainakin puolet lääkäreistä on naisia eivätkä kyllä petä hoitajien kanssa.... Lesboja ei kuitenkaan väestössä niin paljoa ole ja lesbolääkäreitä on todella vähän...
Ruokalassa istutaan mihin pöytään sattuu mahtumaan. Jos ehditään syömään isommalla porukalla joskus, sitten meitä lääkäreitä on monta samassa pöydässä. Usein kuitenkin vain pari kolme hyvää työkaveria. Jos paikkoja jää tyhjäksi, toki niihin saa kuka tahansa mennä. Kuka tahansa istuu mieluiten ihmisten kanssa, jotka tuntee ja joiden kanssa viettää aikaa ja on yhteistä puhuttavaa. Jos siihen pöytään tulee joku aivan vieras, on varmaan hiljaisempaa, toki yllätyksiä joskus tulee ja juttu luistaa vieraampienkin kanssa.
Voin syödä kyllä hoitajan tai siistijän tai sihteerin kanssa samassa pöydässä mutta usein he hakeutuvat omaan porukkaansa ja lääkärit omaansa. Mitään kiellettyjä pöytiä ei tietenkään ole. Monet hoitajat syövät omia eväitä ja heillä on ruokatunti myös aikaisemmin, koska aloittavat työpäivän aikaisemmin, ainakin niissä pisteissä, joissa on kolmivuorotyö.