Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antaisitko teinisi muuttaa omilleen peruskoulun jälkeen?

Vierailija
21.05.2013 |

Jos saa opiskelupaikan kauempaa, tai vaikka läheltäkin. Mun teinini on jo kovaa vauhtia muuttamassa ysin jälkeen johonkin soluun. Hakee lukioon opiskelemaan. 

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästäisi tietenkään. Lapsella on hyvä olla kotona.

Vierailija
2/38 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 16 vuotias kun muutin omilleni.

lähes sadan kilometrin päähän kotoa.

kerran olen rahaa lainannut vanhemmiltani, töitä olen tehnyt ensimmäisestä muuttopäivästä lähtien.

bileitä en ole koskaan pitänyt, mutta pari tuttua pariskuntaa vietti meillä iltaa, n. 4 kk välein.

tällä tiellä olen edelleen, saman miehen kanssa, 27v ikäisenä.

jos lapsesi on vastuullinen, niin miksi ei?

solu asunnoissa on yleensä tiukka valvonta, sieltä potkitaan pihalle jos rikkoo sääntöjä.

siinä olisi mielestäni hyvää harjoitusta ja pehmeä lasku itsenäisyyteen.

tämä siis vain minun kantani, riippuu tietysti täysin siitä millainen lapsi on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin itse 16 vuotta täyettyäni pois kotoa opiskelemaan lähtiessäni. Vanhempani tukivat eivätkä olleet vastaan sillä muuttaminen oli ainoa järkevä vaihtoehto. Missään vaiheessa kukaan ei voinut katus muuttoani, sillä fiksuna nuorena hoidin vuokrat, laskut ja elämisen oikein. Antaisin oman lapseni muuttaa pous, mikäli hän olisi samanlainen kuin minä. Maalaisjärki ja maalla kasvaminen. elämänviisautta ja vastuuntuntoa.

Vierailija
4/38 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyisi varmasti kartoittaa se, että miksi olisi lähdössä  ja mitä tekemään. Jos teinini olisi jostain erityisen kiinnostunut ja motivoitunut  ja etten -sanoisi vielä lahjakaskin tässä, niin ellei omalta kotipaikkakunnalta tai siedettävän matkan päästä täältä löytyisi sopivaa paikkaa saattaisin päästääkin. Mutta en vain siksi, että haluaa pois kotoa ja / tai olla vain yksin. - Tietyllä tavallahan se on terveen merkikin, että nuori haluaa elää omaa elämäänsä. Ja, jos mm. lukioiden valinnaisuutta lisätään niin saattaa olla, että yhä useampi nuori haluaa muuttaa pois lukion perässä. - Harmillistahan on silloin, jos kotikylän lukio ei voi tarjota kuin "vain" pakolliseja kursseja ruotsia ja oliko niitä enää muita? suomenkieltä kai vielä? Vai onko suomi korvattu jo esimerkiksi englannilla?       

Vierailija
5/38 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 22:20"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 20:12"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 20:10"]

Pakkohan se on antaa kun lähtee Ypäjälle kaksoistutkintoa suorittamaan. Asutaan Espoossa

[/quote]

No, sinne en ainakaan päästäisi. Siellä ei opita kuin juopottelemaan ja naimaan. Jos ei siihen mennessä ole osannut niin siellä viimeistään oppii.

[/quote]oppihan sekin on.

[/quote] palsta naisten tärkeimmät oppiaineet!!! sinne viivana!!!

Vierailija
6/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen etten antaisi ennen kuin on täyttänyt 18 v.

Vierailija
7/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi samanlainen kuin minä, niin miksei, kyllä voisin antaa, niin minäkin muutin ja hyvin pärjäsin. Mutta jos olisin yhtään huolissani, eli olisi samanlainen kuin siskoni, en tosiaan antaisi muuttaa.

Vierailija
8/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 15:46"]

Jos saa opiskelupaikan kauempaa, tai vaikka läheltäkin. Mun teinini on jo kovaa vauhtia muuttamassa ysin jälkeen johonkin soluun. Hakee lukioon opiskelemaan. 

[/quote]

Muuttaako sun teini siis samalle paikkakunnalle pois kotoa? Kerro sille, että jos muuttaa, niin tukea ei paljon tipu... teineillä on nääs sellainen käsitys, että sossu maksaa ihan kaiken.

Eri juttu tietysti sitten jos on kyse koulusta toisella paikkakunnalla.

Vierailija
9/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäpä minä häntä estelmäänkään alkaisin?

Vierailija
10/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi. Tai johonkin sisäoppilaitokseen kyllä, jos valvonta kunnossa. Mutta en muuten, vaikka olisi fiksunkin oloinen nuori. Siis vaikka luultavasti ei pitäisi hillittömiä bileitä tms., mutta noin muuten nuoret ovat tuolloin monessa asiassa vähän avuttomia ja kypsymättömiä, eikä se minusta mikään paha olekaan. Kaikki aikanaan.

Vierailija
11/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 15:49"]

[/quote]

Muuttaako sun teini siis samalle paikkakunnalle pois kotoa? Kerro sille, että jos muuttaa, niin tukea ei paljon tipu... teineillä on nääs sellainen käsitys, että sossu maksaa ihan kaiken.

[/quote]

No ei ollut mulla tota käsitystä, että sossu maksaa kaiken. Mistä sulle tollanen käsitys on tullut? Olen siis tuo, joka muutti peruskoulun jälkeen omilleni.

Vierailija
12/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 15:51"]

[/quote]

[/quote]

No ei ollut mulla tota käsitystä, että sossu maksaa kaiken. Mistä sulle tollanen käsitys on tullut? Olen siis tuo, joka muutti peruskoulun jälkeen omilleni.

[/quote]

Edellinen vastaa väärään kysymykseen. Etkö ymmärrä palstan lainausten rakennetta? Sun sanomisiin ei puututtu missään vaiheessa, kommentoit täysin väärää vastausta.

Vierailija
13/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska kasvatus on vielä kesken ja olisin silti vastuussa hänestä.

Vierailija
14/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä pitäisi olla todella painavat perusteet, jos haluaisi tuossa vaiheessa muuttaa omilleen. Ja jos haluaisi siihen rahoitusta vanhemmilta, niin saisi kyllä taistella siitä käräjäoikeudessa.

Eri juttu olisi, jos asuisimme jossain maaseudulla, mistä oikeasti joutuukin lähtemään lukioon toiselle paikkakunnalle. Asumme kuitenkin kaupungissa ja tuleva lukio on kävelymatkan päässä, joten aika vaikea keksiä millä perusteella pitäisi jo peruskoulun jälkeen muuttaa omilleen.

Vierailija
15/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoistani tuskin en päästäisi vielä silloin, hän on vähän säheltävä ja ajattelematon tapaus. Keskimmäisen saattaisin päästääkin, on sen verran ollut aina luotettava, rauhallinen ja fiksu. Kuopuksesta en osaa vielä sanoa.

Vierailija
16/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidättekö te noin itsestäänselvänä asiana sitä, että teini lähtee lukioon peruskoulun jälkeen?

Eikö mammalle muu kelpaa?

Vierailija
17/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai jos on ihan normaali nuori. Itse lähdin Helsinkiin 15v. Samoin äitini aikoinaan. Myös vanhin lapseni on muuttanut jo kotoa, taloudellisista syistä joutui ekan opiskeluvuoden olla kotona, muutti sitten 16 vuotiaana soluun ja siellä oli niin kauheaa että otti nyt juuri ennen kuin täytti 18 tavallisen vuokra-asunnon. Ei ole mitään ongelmaa. Käy usein kotona kun on pienet pikkuveljet.

Vierailija
18/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 15:53"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 15:51"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Edellinen vastaa väärään kysymykseen. Etkö ymmärrä palstan lainausten rakennetta? Sun sanomisiin ei puututtu missään vaiheessa, kommentoit täysin väärää vastausta.

[/quote]

No eihän se mun sanomisiin puuttunutkaan, minä nyt puutuin hänen. Koska ihmettelen suuresti, miten hänellä voi olla noin väärä käsitys, että teinit kuvittelee sossun maksavan kaiken? Minäkin muutin teininä omilleni, eikä ollut tuota käsitystä. Muutama muukin tuttuni on muuttanut teininä omilleen, eikä heilläkään ole ollut sitä käsitystä, että eletään leveästi kun sossu maksaa.

Vierailija
19/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 15:56"]

Pidättekö te noin itsestäänselvänä asiana sitä, että teini lähtee lukioon peruskoulun jälkeen?

[/quote]

Vain aloittaja on puhunut, että teini lähtee lukioon. Ei kukaan muu. Miksei teini voi lähteä opiskelemaan itselleen ammattia amikseen, sikäli mikäli sinne pääsee ja muuttaa omilleen? Enemmän mä arvostan sitä, että omat lapset lähtis amikseen kuin lukioon. Mutta eiköhän nuo lapset ihan itse sen päätä, mihin menee opiskelemaan :)

Vierailija
20/38 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 15:58"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 15:56"]

[/quote]

Vain aloittaja on puhunut, että teini lähtee lukioon. Ei kukaan muu. Miksei teini voi lähteä opiskelemaan itselleen ammattia amikseen, sikäli mikäli sinne pääsee ja muuttaa omilleen? Enemmän mä arvostan sitä, että omat lapset lähtis amikseen kuin lukioon. Mutta eiköhän nuo lapset ihan itse sen päätä, mihin menee opiskelemaan :)

[/quote]

Numero 10 on ainakin vakaasti sitä mieltä ettei teinin tarvitse lähteä pois kotoa kun lukio on kävelymatkan päässä.