Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koskeeko poskionteloiden punkteeraus?

Vierailija
20.05.2013 |

Onko jollekulle tehty kyseinen toimenpide?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle tehtiin yhtenä sairaalareissuna kaks kertaa joka päivä viiden päivän ajan, eli n. 10 kertaa.

Sen voin tuolla kokemuksella sanoa, että kaikista eniten vaikuttaa lääkäri, siis lähinnö se, etta antaako lääkäri puutua kunnolla. Osa lääkäreistä laittaa käytövään odottamaan puudutuspuikot nenässä 15 minuutiksi, ja sen jälkeen ei kyllä satu. Osa taas ottaa samantien puikot pois ja rupee punktoimaan, vaikka kuinka sanoisi että ei ole puutunut ja sattuu. Lääkärit myös käyttivät eri puudutteita, osa halusi vetää pelkällä Emlalla (mikä mulla ei ainakaan puuduttanut yhtään) osa laittoi jotai nestemäistä kirkasta puudutetta, nimeä en muista mutta maistui perkeleen pahalta vielä pitkään jälkeenpäin kun valui nieluun nenästä (ja puutui koko nielu ja suu) mutta puudutti tosi hyvin.

Kannattaa siis ehdottomasti yrittää kaikkensa että saa kunnon puudutuksen. Siinä vaiheessa kun se lääkäri kokeilee vähn puikolla onko puutunut, jos yhtään tuntee mitän, kannattaa valittaa, ja pyytää lisää puutumisaikaa, koska sillon se tuntuu tosi pahalta josei ole puutunut.  Jos on puutunut, niin lähinnä rusahtaa ikävästi, ei se mukavaa ole mutta ei kivuliastakaan, tuntuu vaan epämiellyttävältä.

Jälkikäteen verta tuli ainakin mulla aika paljon joka kerralla, ja aika pitkään särki joka kerran jälkeen, eli reilusti buranaa tai vastaavaa ennen ja jälkeen. Ja jos nieli puutuu pahasti niin ei kannata syödä, eikä kannata juoda mitän vettä tai sen tyylistä, vaan jotain paksumpaa kuten kiisseliä, menee muuten helposti keuhkoihin.

CTRL + Q to Enable/Disable GoPhoto.it

Vierailija
2/11 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko se neste siis suun kautta pois?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että koskeeko? No kyllä!

Vierailija
4/11 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei päästy ikinä toimenpiteeseen saakka. Kun nenä on turvonnut ja arka ja koko pää kipeä, niin se puudutus sattui jo niin paljon, että en pystynyt jatkamaan. Ne puikot piti tunkea niin syvälle, että sattui vietävästi. Anteeksi Ap, en halua pelotella, mutta kysyit mielipidettä.

Vierailija
5/11 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 15:07"]

Tuleeko se neste siis suun kautta pois?

[/quote]

Nenän kautta periaatteessa, mutta samalla pitää hengittää suun kautta, eli osa menee kyllä helposti suuhun (ulkokautta siis)

Vierailija
6/11 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko siinä jokin tukehtumisen tunne?

Vierailija
7/11 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 15:13"]

Tuleeko siinä jokin tukehtumisen tunne?

[/quote]

No onhan se tosi vaikeeta hengittää suun kautta sillon jos sinne suuhun tulee koko ajan nestettä (ja se neste vielä sellaista mätäistä paskaa...) ja varsinkin jos nielu on puutunut. Mulla on jollain kerroilla mennyt tosi pahasti sitä nestett suuhun ja jollain kerroilla ei niinkään. Se operaation kesto myös riippuu täysin siitä kuinka paha tilanne sielä postionteloissa on, jos on paljon mätää niin kestää kauemmin, jos heti alkuunsa nähdään ettei ole paljoa niin ei niin kauan. Ja useinhan toi tehdään monta kertaa, kun haluavat varmistaa että kaikki on tullut ulos :S

Vierailija
8/11 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luullut, että moista toimenpidettä ei enää edes tehdä, eikö poskiontelontulehdus pitäisi hoitua oikeilla antibiooteilla?

Vierailija
9/11 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tehty viime syyskuussa iha TAYSissa sairaalareissulla, vaikka mulla oli iv-antibiootitkin (oli kehukokuumetta ja vaikka mitä samalla). Sen jälkeenkin on tarjottu ihan terkkarissa. Kysyin vähä aika sitten lääkäriltä mikä on nykyään käytäntönä ja sanoivat että edes antibiootteja ei anneta automaattisesti, vaan nykyään suositellaan että aloitetaan esim Duactilla ja Panacodilla että saadaan turvotus ja kipu pois, ja tulehdus saattaa lähteä jo sillä. Jos ei tehoa, on antibiootit, ja jos on paha tulehdus niin punktoidaan.

CTRL + Q to Enable/Disable GoPhoto.it

Vierailija
10/11 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on puhkottu ainakin sata kertaa eikä koskaan ole nesteet suuhun tulleet. Pää täytyy pitää tarpeeksi alhaalla kumartuneena, jotta liemet tulee nenästä .

Puudutus ei toimi jos limakalvot on liian tulehtunet.

nykyään ei välttämättä punktoida ellei paineen aiheutttamat kivut sitä vaadi.

Vierailija
11/11 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne puudukset sattuivat eniten ( mulle tehtiin tämä tosin jo ajat sitten lapsena ja itku tuli siinä, kun ne pumpulitikut tungettiin sen verran syvälle sisälle nenään, että veri valui ja niitä piti pitää, jotta puudutusaine imeyityisi). Eiköhän menetelmät tai ainakin puudutteet ole kehittyneet kuitenkin omasta kokemuksestani -siis 80-luvulta jo, eikä edes silloin sattunut, vaikka pahasti rusahti se paksu neula nenästä poskionteloon. Tyhjennykset olivat lähinnä inhottavia, mutta eivät sattuneet. Kaarimalja edessä ja nenäpilleihin pumpulla vettä, jolloin mätä valui reikien kautta pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme