Kauhein kesämökkikokemuksesi
Mökkeilykausi alkaa. Kokemuksia pinoon!
Me vuokrattiin mökki muutama vuosi sitten - ekaa ja vikaa kertaa! Kalusteet oli kaikki eriparia, jotain omistajan vanhoja romuja tyyliin risoja puutarhakalusteita. Piha oli pimeää kuusikkoa. Vene oli joku vanha paska puuvene, niin painava ettei jaksanut rannasta työntää. Omistaja kävi tontilla joka päivä, oli muka jotain asiaa - ihan halus vaan kytätä meidän tekemisiä. Hyi hemmetti mikä paikka. Ja karsee vuokra. Kuvissa oli paljon paremman näköinen, oli varmaan sit 30 vuotta vanhat kuvat skannattu.
Eli siinä vuokramökissä maksoi omistajan ahneus. Vieläkin ottaa päähän se kyyläävä äijä. Ei me siellä oltu koko viikkoa, kolmen päivän kuluttua häivyttiin takaisin kotiin.
Toine kauhukokemus: olin kaverin mökillä kylässä, niiden faija veti kauheet kännit ja kaatui tulikuumaan kiukaaseen. Sillä paloi puoli persettä ihan karrelle.
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 14:12"]
Mä en tiedä onko mulla yhtään huonoa mäkkimuistoa. Koko lapsiuden vietin suvun yhteismökillä. Tilat ahtaat, mutta hyvin sovittiin ja oli ihanaa kun aina oli setkkuja kavereina. Nyt aikuisena käymme vanhempieni mökillä ja hyvin sovitaan. Emme haluaisi omaa mökkiä, liikaa hommaa. Tällainen jaettu mökki, jossa työt jaetaan, sopii meille hyvin. Emme kyllä omista mökistä mitäön, mutta saadaan käydä niin paljon kuin halutaan. Vanhempani viettävät siellä lähes koko kesän, mutta parina viikonloppuna kesästä saadaan kutsua omia ystäviä ja vanhemmat on poissa. Sopii meille mainiosti.
ihmettelen tuota yhtä valittajaa, joka yhteismökillä joutui tekemään kaikki hommat. Sanoi kuitenkin, että anoppi käy vain parina viikonloppuna kesässä, eikö tuo ole juuri se ihanne! Kulut jaetaan, mutta lähes koko kesän saa viettää mökillä oman perheen kesken ;-)
[/quote]
Ei se ole ihanne kun itse joutuu kaiken tekemään ja toiset tulee vaan sinne oleskelemaan ja kertovat sitten kunka pitäisi tehdä sitä ja tätä. Siivoatko sinä mielelläsi muiden jälkiä jne? Olishan sitä tsekin halunnut van ottaa arskaa ja lueskella lehtiä mutta mulle ja miehelle mökillä olo oli jo työleiri.
Hullu mökkiemäntä pari vuotta takaperin Puumalassa. Tonnin mökkiviikot (2 viikkoa): itse mökki oli ihan ok, kivakin jopa, samoin kuin tontti, mutta kaikki irtaimisto oli halvinta ja vielä halvempaa paskaa, en tiedä mistä kierrätyskeskuksen poistolavalta oli haalittua. Jääkapista jäi valo päälle kun oven laittoi kiinni, ruuat eivät pysyneet kunnolla kylminä. Jääkaapin alalevy halkesi yön aikana (levyllä oli meloni, jonka paino oli ilmeisesti liikaa).
Rantasaunassa oli kantovesi: saunassa oli vain kaksi ämpäriä, joista toinen vuosi.
Mökillä piti olla grillikatos. No, ei ollut, kun oli pallogrilli ja laatoitettu kohta johon grillikatoksen oli pitänyt tulla. Jossain vaiheessa sitten toivat tiiliä sinne (minimimäärän, kun pariin kertaan oli huomautettu ja uhkailtu kuluttajaviranomaisella).
Mökkiemäntä oli ihan täysi sekopää, tuli mökille ennakkoon ilmoittamatta. Kerran tuli huutamaan siitä jääkaapi alalevystä kun meillä oli pistäytymässä anoppi miehineen. Aivan järkyttävä tyyppi. Ilmoitin siitä kunnan elinkeinoasiamiehelle tms.
Ollaan vuokrattu erilaisia mökkejä kymmeniä kertoja ja melkein aina ovat vähintään täyttäneet odotukset. Tämä yksi Puumalan kerta oli kyllä aivan ikimuistoinen, jälkikäteen ollaan naurettu sitä monta kertaa. Silloin ei kyllä naurattanut, kun sen hullun uhriksi jäi. Oli vielä 2 viikon vuokra. Upeat kelitkyllä oli silloin.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 14:23"]
Mielestäni niitä ei ole metsät täynnä, vaan esiintyvyys on aika jakautunutta. Toisilla alueilla niitä vilisee ja toisilla ei ole yhtään.
[/quote]
Varmaankin sitten liioittelin. Mutta olen liikkunut metsässä koko ikäni, telttaillut, retkeillyt, mökkeillyt jne eri puolilla Suomea ja aina on Lappia lukuunottamatta käärmeitä näkynyt. Siitä varmaan tullut käsitys, että niitä on metsät täynnä. Sillä faktahan on kuitenkin se, että kärämeiden näkeminen on kuitenkin suht harvinaista siihen nähden kuinka paljon niitä oikeasti on.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 12:51"]
Kun tulin uimasta, vuokramökkimme laiturin edessä rannassa makasi tosi iso kyy.
[/quote]
Luonto pitäisi kieltää, se haittaa liikaa mökkeilyä.
Kälyn ja miehensä mökki. Pihamaalla roskia, sisätilat likaisia, vuodevaatteet likaisia ( antavat siis edellisen vieraan käytössä olleet, samat koko kesän), täkkejä/tyynyjä ei ole koskaan viety pestäväksi kotiin...
Juhannus perheen mökillä (äitini oli keväällä kuollut) 25 v sitten. Mukana isäni, veljeni avovaimoineen, mieheni ja hänen vanhempansa. Miljoona hyttystä, märkä keli ja me mieheni kanssa nukuttiin teltassa. Minä saan hirveät paukamat hyttysenpistoista ja ne taas rakastavat minua. Kortisonia kummempaa lääkitystä ei minulla silloin ollut eli kutina oli ihan hirveää (nykyään minulla on jo kauan ollut kunnon allergialääkkeitä).
Minä ilman muuta jouduin "emännän" rooliin jonka äitini oli aina halunnut hoitaa eli ohjelmani eteni ruoanlaitosta tiskaamisen kautta kahvin keittoon ja seuraavaan ruoanlaiittoon. Eihän sinne keittiöön yhtä kokkia enemmän kerralla olisi mahtunutkaan, mutta ei mikään vuorottelukaan kenellekään sopinut, mieheni sentään laitoin välillä tiskivuoroon.
Viisastuin kerrasta eli se oli viimeinen kimppamökkijuhannus, varsinkin kun kiitos työleiristä oli valitus siitä kun en tehnyt muun ohessa simaa heti tultaessa että sitä olisi voinut ottaa mukaan (tämä oli aidilläni tapana).
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 14:01"]
Kyyt eivät elä perheissä. Niillä on huono kuulo. Mekastus ja tömistys ei auta, vai oliko kyy laiturilla? Kivillä/hiekalla heittely olisi auttanut, jos olit itse vedessä.
[/quote]
eikös tömistys just auta? mulle on ainakin aina opetettu, että jos menee mettässä jossai pikkupolulla tai ryteikössä, niin kannattaa tömistellä, koska käärmeet tuntee sen ja lähtee pois/pakenee/osaa varoa :o
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 17:26"]
Kyyt eivät elä perheissä. Niillä on huono kuulo. Mekastus ja tömistys ei auta, vai oliko kyy laiturilla? Kivillä/hiekalla heittely olisi auttanut, jos olit itse vedessä.
[/quote]
eikös tömistys just auta? mulle on ainakin aina opetettu, että jos menee mettässä jossai pikkupolulla tai ryteikössä, niin kannattaa tömistellä, koska käärmeet tuntee sen ja lähtee pois/pakenee/osaa varoa :o
[/quote]
tömistys auttaa, jos voi tömistää sitä samaa maata, jolla kyykin makaa ja se kyy sitten tuntee tömistykwen nahassaan. Mutta jos kyy makaa rannalla ja sinä tömistät laituria tai veneenpohjaa niin ei se sitä huomaa millään lailla.
Kyitä on metsät täynnä. Ne eivät syöksy ihmisten kimppuun. Malttia ja järkeä kesänviettoon ja mökkielämään hyvät ihmiset!
[/quote]
Mielestäni niitä ei ole metsät täynnä, vaan esiintyvyys on aika jakautunutta. Toisilla alueilla niitä vilisee ja toisilla ei ole yhtään.