Apua, mikä mulla on kynnessä?
Mulle on ilmestynyt kahteen kynteen pystyviiva, joka on hieman tumma. Linkissä kuva toisesta kynnestä. Pelottaa että on melanooma 🙁
Kommentit (14)
Joku vitamiinipuutos, mullakin oli joskus
Googlaa vitamiinipuutokset kynsissä. Eri puutoksista näkyy erilaisia uurteita. Sokeriöverit jättää valkosia pilkkuja.
Eikös tuo voi olla melanoomakin? Pigmenttimuutos myös ja se on hyvänlaatuinen.
Vierailija kirjoitti:
Kestikö kauan ja oliko useammassa kynnessä?
En näe tuossa mitään. Mulla on kynnessä selkeä ruskea viiru, noin pari milliä pitkä ja hiuksen paksuinen. Ei hajuakaan mikä se on, mutta se on nyt "liikkunut" hieman kynnen mukana kun kynsi kasvanut. Ensin se oli ihan kynnen tyvessä.
Vierailija kirjoitti:
En näe tuossa mitään. Mulla on kynnessä selkeä ruskea viiru, noin pari milliä pitkä ja hiuksen paksuinen. Ei hajuakaan mikä se on, mutta se on nyt "liikkunut" hieman kynnen mukana kun kynsi kasvanut. Ensin se oli ihan kynnen tyvessä.
Kannattaa käydä tarkistuttamassa.
Jos en väärin muista niin melanooma kynnessä on aika harvinainen, 1-2% luokkaa.
valkoiset viirut kynsissä eivät ole sokeriövereistä vaan siitä, että sormi on kolahtanut johonkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli useammassa muistaakseni. En muista kauanko kesti, mutta voi kai se kestää jos puutostila pitkittyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli useammassa muistaakseni. En muista kauanko kesti, mutta voi kai se kestää jos puutostila pitkittyy.
Googlaamalla löysin vain pigmentaation, melanooman ja punajäkälän. En mitään vitamiinipuutoksia, jotka näyttäisi kynsissä tuolta...
Ap
Näyttää alkavalta, metastoivalta nekroosilta. Johtaa pahimmillaan koko raajan amputaatioon.
Vierailija kirjoitti:
valkoiset viirut kynsissä eivät ole sokeriövereistä vaan siitä, että sormi on kolahtanut johonkin
Ei vaan nimenomaan sokerista tulevat nämä.
En tiedä mikä tuo on, mutta itse seurailisin tilannetta vaikka kuukauden ja jos ei lähde pois tai muuttuu erilaiseksi niin kävisin näyttämässä lääkärille. Jotenkin ei nyt vaikuta niin akuutille ja vakavalle tuo. Jos olisi ihan selkeä musta viiru niin sitten menisin asap lääkäriin, vaikka useimmiten kai nuo viirut on kuitenkin hyvänlaatuisia pigmentaatioita.
Ei tuossa näytä ainakaan mitään mustaa raitaa olevan.