Kumpi aiheuttaa enemmän työkyvyttömyyttä: skitsofrenia vai asperger?
Kommentit (6)
Asperger ei tee työkyvyttömäksi, päinvastoin, monella alalla parhailla on asperger.
Meiinaatko etttä olen jutuissani tosissani? Itseasiassa olen kiiinnostunut siitä mikä nykymaailmassa todella laukaisee ne mielenterveysongelmat ja miten niiiltä voitaisiin välttyä ja ehkäistä niiitä mahdollisimman hyvin.
Kumpikaan noista ei ole sellainen, joka tekee ihmisiä työkyvyttömäksi. Olen itsekin skitsofreenikko mutten silti ole ollut sen nojalla töistä pois päivääkään. Pystyn ihan hyvin pitämään itseni kasassa työpäivän ajan ja hoitamaan työni menestyksekkäästi ilman ongelmia
Asperger ei ole mielenterveysongelma
Riippuu vähän, miten niitä hoitaa. Esimerkiksi avoimen dialogin mallilla ollaan saatu Keroputaan sairaanhoitopiirissä skitsofreniasta johtuva työkyvyttömyys laskemaan 40 % kahdenkymmenen vuoden seuranta-aikana, kun käypä hoito -suosituksella "saavutetaan" komeat 80 % työkyvyttömyystilastot. Siellä käytetään alle puolet käypä hoidon suosittamista lääkkeistä ja ehkä osin tästä syystä pakkohoitoakin joudutaan käyttämään paljon vähemmän, koska ihmisille ei tyrkytetä hengenvaarallisia myrkkyjä vastoin heidän tahtoaan. Voi olla, että skitsofrenia reagoi paljon paremmin psykososiaaliseen interventioon, koska psykoosit usein juontuvat psykososiaalisista traumoista. Toisin sanoen skitsofrenia tuotetaan suurelle osalle potilaista psykososiaalisesti väkivaltaisella hoidolla, kun taas aspergerin oireyhtymää ei edes yritetä hoitaa, koska sitä ei pidetä samalla tavalla sairautena. On vaikea vertailla, kumpi itsessään tuottaa enemmän työkyvyttömyyttä, koska täytyy ottaa huomioon olosuhteet, joka työkykyä ylläpitää tai sen tuhoaa.
Skitsofrenia?