M o o t t o r i v a u r i o
Kuinka suuri riski on saada moottorivaurio, jos ajaa öljyvalon palaessa?
Kommentit (21)
Mahdoton vastata noilla tiedoilla. Itsellä kiesi jonkun verran huoltovälillä hävittää öljyä ja ompa tuolla aika vähilläkin öljyillä ajeltu, kun ei niin arvokas laite ole. Kun alkaa käydä vähiin (valo vilkkuu esim. mutkassa/mäessä) toki lisään mutten ressaa. Ei ole iso vaiva laittaa lisää sitä litkua koneeseen jos nyt on määrästä kiinni koko valon palaminen. Halvemmalla pääset kaikenkaikkiaan.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä palaako keltaisena vai punaisena.
Punaisena.
En osaa laittaa öljyä, mihin se edes menee? Konepellin alle tietysti, mutta sen enempää en tiedä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä palaako keltaisena vai punaisena.
Mulla palaa vihreänä.
Vierailija kirjoitti:
En osaa laittaa öljyä, mihin se edes menee? Konepellin alle tietysti, mutta sen enempää en tiedä.
Ap
Itse laitan oliiviöljyä leivän päälle.
Mistä tiedän mikä öljy sopii menopeliini?
Vierailija kirjoitti:
En osaa laittaa öljyä, mihin se edes menee? Konepellin alle tietysti, mutta sen enempää en tiedä.
Ap
Pitäisi näkyä auton manuaalista, samaten kuin että mitä öljyä siihen pitää laittaa.
Moottorin päällä on iso korkki. Siitä 2-3 desiä, sitten katsot tikusta onko öljyn pinta min-max välillä. Lisäät tarvittaessa öljyä.
Punainen valo tarkoittaa, että älä aja. Oranssi taas, että ajoa voi jatkaa mutta kiinnitä asiaan huomiota.
Tosin, nykyisin monissa on sähköinen öljytikku eikä manuaalista tikkua ollenkaan. Silloin tulee perehtyä ohjekirjan sisältöön.
Vierailija kirjoitti:
Tosin, nykyisin monissa on sähköinen öljytikku eikä manuaalista tikkua ollenkaan. Silloin tulee perehtyä ohjekirjan sisältöön.
Mulla on ulkomailta tuotu auto jonka käsikirja on hepreaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin, nykyisin monissa on sähköinen öljytikku eikä manuaalista tikkua ollenkaan. Silloin tulee perehtyä ohjekirjan sisältöön.
Mulla on ulkomailta tuotu auto jonka käsikirja on hepreaksi.
Minkä merkkinen, konetilavuus ja vuosimalli?
Varmaan löytyy netistä pikaisella haulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin, nykyisin monissa on sähköinen öljytikku eikä manuaalista tikkua ollenkaan. Silloin tulee perehtyä ohjekirjan sisältöön.
Mulla on ulkomailta tuotu auto jonka käsikirja on hepreaksi.
No google löytää ainakin englannin kielisen manualin.
Älkää ostako niitä saksalaisia pommeja, niin ei tarvi tämmösiä miettiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin, nykyisin monissa on sähköinen öljytikku eikä manuaalista tikkua ollenkaan. Silloin tulee perehtyä ohjekirjan sisältöön.
Mulla on ulkomailta tuotu auto jonka käsikirja on hepreaksi.
Minkä merkkinen, konetilavuus ja vuosimalli?
Varmaan löytyy netistä pikaisella haulla.
En tiedä kun kaikki on hepreaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin, nykyisin monissa on sähköinen öljytikku eikä manuaalista tikkua ollenkaan. Silloin tulee perehtyä ohjekirjan sisältöön.
Mulla on ulkomailta tuotu auto jonka käsikirja on hepreaksi.
Minkä merkkinen, konetilavuus ja vuosimalli?
Varmaan löytyy netistä pikaisella haulla.En tiedä kun kaikki on hepreaksi.
No onhan sulla rekisteriote?
Tää on kyllä nyt trolli
Vierailija kirjoitti:
En osaa laittaa öljyä, mihin se edes menee? Konepellin alle tietysti, mutta sen enempää en tiedä.
Ap
Ensin katsot oikean öljylaadun auton ohjekirjasta. Sitten ostat oikeaa laatua esim. motonetista. Älä kuitenkaan aja autoasi motonettiin tai muualle kun valo palaa, moottorivaurion riski on suuri. Kun olet saanut öljyn autosi luo, avaat konepellin. Moottorin päällä on korkki, yleensä keltainen, jonne öljy kaadetaan. Suppilo saattaa olla avuksi.
Kun öljyvalo palaa, öljytaso on hyvin alhainen, joten voit kaataa öljyä reilusti n. 1dl kerrallaan. Mitta-asteikko löytyy öljypullon reunasta. Katso myös tasaisin väliajoin öljytikusta, paljonko öljyä moottorissa on, näkyy viivoissa tikun alaosassa. Ensin pyyhit tikun talouspaperilla, sitten lasket sen takaisin alas ja nostat ylös. Varmista että tikku menee kokonaan pohjaan. Kun öljyä on esim 4/5 asteikosta, lopeta lisääminen. Laita tikku takaisin paikoilleen, ja sulje öljykorkki. Huomioi, että öljyä ei saa laittaa yli maksimiviivan.
Ps. Ohjekirjasta löytyy öljykorkin ja tikun sijainti, varmista, että menee oikeisiin paikkoihin!
Ei ole tähtitiedettä kun kerran on tehnyt :D
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedän mikä öljy sopii menopeliini?
Bilteman sivuilla on toiminto, johon voit näppäillä rekkarin, ja se antaa auton tekniset tiedot, oikean öljylaadun mukaan lukien.
Kun punainen öljyvalo, eli öljynpaineen puuttumisesta kertova valo palaa, jonkin asteinen moottorivaurio alkaa kehittyä välittömästi.
Auton moottorin pääakselit, eli kampiakseli ja nokka-akseli(-t) ovat laakeroidut hydrodynaamisilla liukulaakereilla tai laakeripinnoilla. Ne eivät toimi vain sillä, että laakerisovitteessa öljyä on, vaan sen öljyn täytyy olla siellä paineellisena, jolloin akselin ja moottorin rungon välissä on hydrodynaaminen öljykalvo. Tosinsanoen osien metallit eivät kosketa toisiaan lainkaan.
Tällaiset kysymykset alleviivaavat sitä, miksi käytetyn auton ostaminen (varsinkin naisen hallinnoinnista) on todellinen riski. Omistaja ei välttämättä ymmärrä edes perusasioita auton ylläpitämisestä.
Riippuu siitä palaako keltaisena vai punaisena.