Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin vauvalle saa antaa velliä,siis esim riisivelliä?

Vierailija
19.05.2013 |

Vastako 4kk iässä? 

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

6kk iässä on suositus. Miksi kiirehtiä kun vauvan suolisto ei ole vielä valmis?

Vierailija
2/16 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllistä. Meillä syötiin 4 kk iässä jo kiinteitä neuvolan suosituksesta. Ja terve, topakka tyttö tuli. Tytär nyt 7kk ikäinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei oo vielä tähän päivään mennessä syöty, poika 1v2kk. Kysypä neuvolasta? Mut olen siinä käsityksessä, ettei nyt ainakaan ennen 4kk

Vierailija
4/16 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei normaalisti ole mikään ongelma, vaikka antaisit kolmekuiselle. Kun esikoiseni syntyi, suositus oli vielä 3 kk. Suositukset ovat suosituksia.

Vierailija
5/16 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin muistaakseni 5-kuukautiselle maissivelliä iltapalaksi.

Vierailija
6/16 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositukset ovat muuttuneet viime vuosina moneen kertaan. Vuonna 2009 suositus oli, että nelikuiselle alettaisiin antamaan kiinteitä. Silloin mm. julkaistiin tutkimus, jonka mukaan nelikuisena aloitettu kiinteiden maistelu vähentäisi allerigioita verrattuna niihin, jotka ovat aloittaneet kiinteät vasta puolivuotiaina.

Sain esikoisen -09 ja silloin neuvola epävirallisesti suositteli antamaan itkuiselle kolmekuiselle velliä, ihan siltä varalta, että maito ei pidä nälkää. Joten niinpä annoin sitä velliä (maissivelli) eikä siitä seurannut mitään sen kamalampaa kuin että lapsi sai vatsansa täyteen ja lopetti itkunsa.

Vierailija
7/16 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun vauva on siihen valmis. Kun maiskuttelee katsoessaan äidin syömistä, kun kurkottelee lautasta kohti, on kiinnostunut ruoasta jne. Riisivelli (sileä) on lähes kaikkialla muualla maailmassa vauvojen eka ruoka, vain Suomessa annetaan perunaa. Suositusikä on aikaisintaan 4 kk, mutta se on vain suositus. Ekalla lapsellani aloitin riisivellin n. 4,5 kk ikäisenä, toisella 3,5 kk ja kolmannella 4 kk ikäisenä perunan. Ensimmäisestä lusikallisesta lähtien ruokailu sujui ongelmitta. Ja jos ei olisi sujunut, niin sen voi myös hetkellisesti lopettaa ja aloittaa paremmalla ajalla uudelleen. Kiirettä ei ole.

Vierailija
8/16 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä suositellaan aloittamaan gluteenittomilla velleillä, esim. perunaporkkana- ja maissivelillä. Meillä on aloiteltu noilla 2,5-4kk vauvasta riippuen. Aikainen aloitus on johtunut siitä, että neuvola ei suosittelu maitoa yli litraa vuorokaudessa ja sitä varten suosittelivat vellin aloittamista, kun isokokoisille vauvoilla meni 1,2l maitoa/vrk. 

Terveitä ja reippaita lapsia ovat kaikki. 

Vierailija
9/16 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sanottiin neuvolassa et voisi alkaa maistella tossa 4kk iässä makuja. Tutkin asiaa ja aattelin et katsotaan mitä tyttö tuumaa. Ja olihan tuo juuri 4kk kun alkoi hamuamaan kädellään mun lautaselta porkkanan palaa ja mussuttamaan kun katseli mun ruokailua. Tein sitten itse juureksista mössöjä, joita pakastin jääpalarasioissa ja siirsin sitten isompaan rasiaan pakkaseen valmiiksi. Tytölle maistuu tuo bataatti tosi hyvin, porkkanaakin on jo seassa maisteltu. Maissivellia tarjosin, mutta sen sylki ihan suoraan suusta pois.

Kaikki on lusikoitava, koska pullo ei kelpaa, joten meillä noi vellit on vähän voi äääh - tapauksia. Pitää oottaa niiden kanssa niin pitkään että saa tehtyy vaikka noista valmisjauhoista joita näkyi olevan tarjolla vähän tuhdimpaa velliä, joka pysyisi lusikassa vähän paremmin kuin tuo valmis maissivelli. :)

Vierailija
10/16 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vellihän on 90% korviketta ja vähän jauhoa saosteena. Mikäli yli 4kk lapsella on tarve lisäravinnolle (syö tiheään, paino ei nouse tms) niin suositellaanmaloittamaan soseet koska korvike tai velli vähentää huomattavasti paljon enemmän sitä omaa maidontuitantoa.

Vierailija
11/16 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva on korvikkeella ja sitä menee hirveitä määriä vaikka vauva vasta 2kk.Oli jo syntyessään lähes 5kg eikä nuo maidot taida riittää :/  Täytyypä kysäistä neuvolasta jos niillä ois vinkkejä..ap

Vierailija
12/16 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 21:33"]

Vellihän on 90% korviketta ja vähän jauhoa saosteena. Mikäli yli 4kk lapsella on tarve lisäravinnolle (syö tiheään, paino ei nouse tms) niin suositellaanmaloittamaan soseet koska korvike tai velli vähentää huomattavasti paljon enemmän sitä omaa maidontuitantoa.

[/quote]

Niin..? Velli on tosiaan suurimmaksi osaksi nestettä ja mukana on hiutaleita. Mitä sitten? Luulitko, että täällä on ihmisiä, jotka eivät tiedä, miten velliä tehdään? Lisäksi kaikki eivät imetä, joten maidontuotannosta ei tarvitse silloin olla huolissaan.

Vierailija
13/16 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 21:13"]

Yleensä suositellaan aloittamaan gluteenittomilla velleillä, esim. perunaporkkana- ja maissivelillä. Meillä on aloiteltu noilla 2,5-4kk vauvasta riippuen. Aikainen aloitus on johtunut siitä, että neuvola ei suosittelu maitoa yli litraa vuorokaudessa ja sitä varten suosittelivat vellin aloittamista, kun isokokoisille vauvoilla meni 1,2l maitoa/vrk. 

Terveitä ja reippaita lapsia ovat kaikki. 

[/quote]

Riisi on gluteenitonta myös. :-)

Vierailija
14/16 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille kehotettiin aloittamaan velli 2 kk iässä suuren korvikemäärän vuoksi. Olen antanut riisivelliä, maissia ja peruna-porkkanaa. Hyvin kelvannut! Kiinteät alotetaan parin viikon päästä eli 3 kk iässä

15/16 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä imetin meidän tyttöä vain 1kk. Mulle tuli todella inhottava vaiva, kainaloon lisärinta joka toimi samalla tavalla kuin tissi. Täyttyi maidosta mutta sitä ei tietenkään saanut pois sieltä, kainalo olit osi kipeä ja en voinnut edes laskea käsiäni alas kun patti oli niin arka. Lopetin imettämisen ja maidontulo kun loppui lisärinta katosi. Annoin tytsylle ekan kerran peruna porkkana velliä 2kk, vaivoja ei tullut ja mahkin toimi hienosti ja tyttö tyytyväinen. Vellin kanssa nukkuu 7h unet putkeen jua pullon maitoa ja nukkuu vielä 3h :) meillä tämä on toiminut ja olen ollut erityisen tyytyväinen. Tyttömme kasvaa ala käyrällä kun pituutta tulee niin paljon ja painoa siihen nähden liian vähän. Ihan itse tein ratkaisuni ilman neuvolan suosituksia ja tyytyväinen olen ja mikä parasta tyttö on tyytyväinen ! neuvolla antaa suosituksia ei elämän ohjeita, jokainen tietää mikä on omalle lapselleen parasta!

Vierailija
16/16 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat varmaan tosi vanhoja keskusteluita 😊 Meillä on jo aloitettu ajat sitte maissivelli koska maitoo meni 1,5-2l päivässä.. Todella typerää venyttää mahalaukkua tuommosella määrällä. Porkkana-perunavelli aloitellaa myös.. Mää en ymmärrä näitä jotka ei osaa käyttää maalaisjärkee 😬 Mitä ennen vanhaa tehtiin kun ei ollut korvikkeita ja eikä tullut maitoo?? Ja voisin uskoo et monet vanhukset ovat terveempiä, kun me ykskään.. Anteeksi jos olen näin jyrkkä, mut joku keksii vaan et nyt voi antaa 3kk ja yht äkkiä se on 4kk 😂😂 järkikäteen ja kirjat hyllyyn.. Maissivelliä voi kokeilla huolletta jo 1kk iäissä.. Sehän on kun maitoo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme