Pitkät onnelliset parisuhteet
Voisiko tähän kerätä asioita, jotka ovat kullekin merkittäviä asioita pitkään kestävissä tyytyväisissä parisuhteissa? Arvoja, tekoja, piirteitä? Pitkään yhdessä olleet tietävät, että media ja some täyttyy usein selityksistä, että erosimme ystävinä ja hehkutetaan pian uusia suhteita. Mutta mitkä asiat pitävät parit yhdessä?
Minulle on tärkeää, että olemme molemmat saaneet aina toteuttaa itseämme niin työ-kuin harrastusrintamallakin. Puoliso ei kiellä eikä vähättele, jos toinen innostuu uudesta asiasta. Kun muut perusasiat parisuhteessa on luottamuksen myötä kunnossa, huomaa, että tietyt yhteiset arvot ovat todella tärkeitä. Meillä toinen aina tukee, kun toinen haluaa toteuttaa jotain pientä tai isompaa. Jos näin ei olisi, en jaksaisi niin hyvin kuin jaksan.
Kommentit (49)
Yhteensopivuus on hyvä sana monelle. On se mahtavaa, kun on löytänyt yhteensopivan tyypin, jota saa rakastaa. Mä myös kunnioitan puolisoni lahjakkauutta ihan hirveästi. On kivaa, kun on asioita toisessa, joita voi ihailla vuosikymmenestä toiseen. Ulkokuori meinaa iän myötä hiukan rapistua, eikä haittaa.
Olemme miehen kanssa persoonina hyvin erilaiset, mutta meillä on hyvin samanlaiset perhetaustat ja kokemukset. Tästä seuraa se että arvot ja tavoitteet ovat samat. Kumpikin tunnustaa toisen vahvuudet ja hyväksyy heikkoudet. Samanlainen huumorintaju yhdistää. Meillä on sama koulutus ja työskentelemme yhdessä perheyrityksessä. Elämme hyvin symbioottisessa suhteessa 24/7. Juttelemme kaikesta maan ja taivaan välillä ja meillä on hauskaa yhdessä. Ystävät ovat yhteisiä -pääasiassa opiskelutoveteita perheineen. Yhdessä 35 v ja 3 aikuista lasta. Rakastuttiin palavasti parikymppisinä ja tunne on vaan syventynyt. Kukaan ei tunnu minua paremmin kuin mieheni ja hän on myös paras ja luotettavin ystäväni.
Vierailija kirjoitti:
Joskus tulee mietittyä erojen suurta määrää. Eikö pareilla ole yhteistä tahtotilaa elää yhdessä? Mennäänkö liian pian yhteen tai lähinnä liian heppoisin perustein? Määräävätkö ulkonäköjutut liikaa? Vaiko raha? Tiedän, että rakastan miestäni täysillä esim. taloudesta riippumatta. Hän voisi olla köyhä tai rikas, kaikki muuta asiat ovat paljon merkittävämpiä. Tai on ainakin ollut jo 36 vuoden ajan.
Minulla on tahtotilaa olla hyvässä suhteessa mutta ei tahtotilaa olla huonossa tai keskinkertaisessa suhteessa. Sinkkuna on parempaa.
- kohdellaan puolisoa hyvin ja ”niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan”, puoliso on läheisin ihminen, kannattaa vaalia häntä
- ollaan ymmärtäväisiä, joskus on huono päivä, ei huvita tai jaksa. Annetaan omaa tilaa, mahdollisuus levätä, lohdutetaan. Asioihin voi suhtautua huumorilla, ei tarvitse alkaa väkisellä lietsoa riitaa tyhjästä. Jos jokin harmittaa, niin siitä sanotaan asiallisesti, ei räyhätä, mökötetä tai räjähdellä.
- ei kytätä eikä olla mustasukkaisia. Sallitaan puolisolle myös oma aika, harrastukset, menot ja ystävät. Ei petetä puolin eikä toisin. Ei salailla asioita eikä puuhastella selän takana mitään epämääräistä.
- hoidetaan kotityöt niin että kummallakin on hyvä mieli eikä tunnu että joutuu yksin tekemään liikaa. Sovitaan miten raha-asiat hoidetaan, ja ollaan vastuullisia ja luotettavia rahankäyttäjiä.
- jutellaan, halataan, pussataan, hellitään, harrastetaan seksiä
- tehdään jotain kivaa yhdessä, mielellään joka päivä. Matkoja, treffejä, elokuvia, tv-sarjoja, kävelylenkki tms.
- huomioidaan toinen arkipäivän asioissa. Jos esim. laittaa itselleen välipalaa, kysyy toiselta haluaako hänkin. Pieni, mutta kuitenkin merkittävä asia.
- jos ollaan muutama päivä erossa, pidetään yhteyttä viestein, puheluin ym.
- yhteinen huumorintaju, nauretaan yhdessä paljon
- tuetaan ja lohdutetaan elämän vastoinkäymisissä
- ollaan tiimi, suunnitellaan asioita ja tulevaisuutta yhdessä
- ei väkivaltaa, alistamista, komentelua, päihteitä
- pidetään hyvä tunnelma kotona, jolloin siellä on kaikkien mukava olla
- joustetaan ja tehdään kompromisseja tasapuolisesti
Näillä on menty yli 20 vuotta hyvässä sovussa.
Kohta eläkkeelle jäävä työkaveri sanoi että yksi on se että hyväksyy ettei toisen kanssa ole joka päivä puhuttavaa. Suurimman osan ajasta kuitenkin vaan ollaan.
Me on oltu yhdessä 33v. Hyviä vuosia. Mies on paras ystäväni, luotettuni ja rakastettuni. Hassua tavallaan, että rakastuin hänen ulkonäköönsä ensisilmäyksellä, muistan sen hetken. Nyt vuosikymmenten jälkeen olisi ihan sama, miltä hän näyttäisi. Syvä yhteys, jokapäiväinen välittäminen ja toisesta huolehtiminen ovat etusijalla.
Kaikki hyvät pointit on jo sanottu tässä ketjussa, mutta laitan yhden joka melkeinpä varmistaa ei-pitkän onnettoman parisuhteen. Etsitään sitä joka aiheuttaa suurimmat tunteet. Kuvitellaan, että suuri rakkaus voittaa kaiken ja arjen pitää olla aivan ihmeellistä ja ihanaa aina ja iäisesti.
Meitä on kannattanut yhdessä jo yli 30-v tärkeimpänä yhteiset arvot ja niiden lisäksi samanmielisyys niistä kolmesta tärkeimmästä arjen riidan aiheuttajasta, eli meillä on hyvin samankaltainen siisteyskäsitys, rahan käyttötavat ja libido.
Kuulostaa siltä, että monelle on kohdalle sattunut oikeanlainen ihminen arvoineen ja mieltymyksineen, ja kykyä olla yhdessä. Harva mainitsee jotain suurta rakkauden tunnetta.
Siksi mietinkin, että missä kohtaa esim. julkkiksilla spragaa, kun eroja on niin paljon. Ovatko sitten liian erilaisia vai panostaneet vain suureen tunteeseen?
Yhdessä jo 27 vuotta. Voimakas rakkaus-viha suhde. yhdessä koettu paljon ja kaikesta selvitty yhdessä. Hyvää huumoria ja seksiä. Ns. Tukholma-syndrooma ;D
Vierailija kirjoitti:
Mulle on tärkeää, että mies tekee "miesten töitä". En tarkoita, että kaikkien miesten pitäisi tehdä ja miehekkyyttä on monenlaista. Itse kaipaan sitä, että mies selviää joistain likaisista hommista, joihin en itse kykenisi kuten huussiin tyhjennyksestä mökillä. Minun olisi vaikea arvostaa puolisoa, joka ei siihen pystyisi. Tämä voi kuulostaa hullulta, varsinkin kun en itse pysty.
t. 30v yhdessä
Luulen että ymmärrän mitä tarkoitat.
Kyllä mun puoliso saa extrabonukset siitä että on omin kätösin rakentanut mun kanssa 2 taloa. On se vaan seksikäs tuollainen pystyvä mies. Samat kädet on kannatelleet rälläkkää ja toisaalta 4 lasta vuosien mittaan😍
Keskinäisen ja "tavallisen" hyvän seksin lisäksi molemmilla fantasiatasolla haaveissa kolmas pyörä. Useimmiten katukahvilassa pää kääntyy molemmilla spontaanisti viehettävän naisen perään ja merkitsevä hymy vaihdetaan, kun huomataan toisen kiinnostus samaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että monelle on kohdalle sattunut oikeanlainen ihminen arvoineen ja mieltymyksineen, ja kykyä olla yhdessä. Harva mainitsee jotain suurta rakkauden tunnetta.
Siksi mietinkin, että missä kohtaa esim. julkkiksilla spragaa, kun eroja on niin paljon. Ovatko sitten liian erilaisia vai panostaneet vain suureen tunteeseen?
Vaikka rakastankin hellyyttä ja läheisyyttä ei rakkaus ole mulle mitään siirappia.
Se on sitä kun toisen lähellä on hyvä olla, toinen tukee kaikissa unelmissa, jaksaa hymyillä kun itseä itkettää, ilahduttaa pienillä huomionosoituksilla (ei tarvitse edes olla kallista) ja se että on toisen silmissä 24v jälkeenkin paras ja ihanin. Ja se että tuon vitsit naurattaa vieläkin vaikka olen kuullut ne 100x
Suomalainen rakastaa teoilla, ei sanoilla.
32
Vierailija kirjoitti:
- kohdellaan puolisoa hyvin ja ”niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan”, puoliso on läheisin ihminen, kannattaa vaalia häntä
- ollaan ymmärtäväisiä, joskus on huono päivä, ei huvita tai jaksa. Annetaan omaa tilaa, mahdollisuus levätä, lohdutetaan. Asioihin voi suhtautua huumorilla, ei tarvitse alkaa väkisellä lietsoa riitaa tyhjästä. Jos jokin harmittaa, niin siitä sanotaan asiallisesti, ei räyhätä, mökötetä tai räjähdellä.
- ei kytätä eikä olla mustasukkaisia. Sallitaan puolisolle myös oma aika, harrastukset, menot ja ystävät. Ei petetä puolin eikä toisin. Ei salailla asioita eikä puuhastella selän takana mitään epämääräistä.
- hoidetaan kotityöt niin että kummallakin on hyvä mieli eikä tunnu että joutuu yksin tekemään liikaa. Sovitaan miten raha-asiat hoidetaan, ja ollaan vastuullisia ja luotettavia rahankäyttäjiä.
- tehdään jotain kivaa yhdessä, mielellään joka päivä. Matkoja, treffejä, elokuvia, tv-sarjoja, kävelylenkki tms.
- huomioidaan toinen arkipäivän asioissa. Jos esim. laittaa itselleen välipalaa, kysyy toiselta haluaako hänkin. Pieni, mutta kuitenkin merkittävä asia.
Amen
32
Vierailija kirjoitti:
Amen
32
Ollaan ennen kaikkea OPITTU elämään toistemme kanssa. Viiden ja kymmenen vuoden väliin oli välillä haastavaa ja tunteet kävi kuumina. Nyt vietellään kristallihääpäivää ja kantava voima on kai se ettei kumpikaan niin tosissaan enää ota jos on huono päivä. Tajutaan lähteä lenkille hapettamaan aivot ja se rauhoittaa tilanteen kun nuorina myrskyttiin pari kolme päivää jostain ihan joustavasta.
Ollaan aika rennosti nykyään keskenämme, "paskan määrä on vakio" niin teinimme 3 kpl pitävät huolen että myrskyjä huushollissa riittää.
Hyväksytään se, että pitkissäkin suhteissa voi ihastua muihin, mutta tajutaan sen olevan vain hetken huumaa. Pitkien suhteiden lennosta vaihdettu kumppani harvoin kestää.
Mä rakastan sitä, että meillä on miehen kanssa omat jutut, joista kukaan ei tiedä mitään. Nauretaan hölmöille asioille. Meillä on myös omia sanoja tai että tietyt sanat, sanonnat ja biisit tarkoittavat meille jotain tiettyjä juttuja, jotka me vaan tiedetään. Tämä jaksaa aina ilahduttaa, vaikka ollaan oltu kohta 40v yhdessä, ei kyllästytä.
Muuten tunnistan tosi paljon samoja asioita ylläolevista kommenteista, mitä itsekin pidän arvossa parisuhteessani.
Molemmat pitää puolison (ja lapset) ykkösenä verrattuna kavereihin tai sukulaisiin.
Kunnioitus ja luottamus ovat aika isossa osassa. Mä olin pitkään kotona lasten kanssa eikä mies valittanut koskaan rahanmenosta tai puhunut hänen rahoistaan. En tosin mäkään, molempien rahat ollut aina yhteisiä, ei mitään erottelua ja laskemista kuka maksanut mitäkin ja kuinka paljon.
Pidän myös miestäni ystäväni. Ei ole mitään mitä en voisi kertoa hänelle. Paitsi tietenkin ystävieni asioita. Vaikka me luotamme toisiimme, kumpikaan ei käy toisen tileillä tai puhelimella. .
Huumorintaju on myös tärkeää. Rakastuin miehessäni ensimmäisenä siihen, kun hän sai mut nauramaan.
Ikinä ei ole uhkailtu erolla tai millään muullakaan toisiamme. Keskustelemme paljon ja oikeasti kuunnellaan mitä mieltä toinen on. Molemmat hyväksytetään pidemmät menot toisella, vaikkei kumpikaan ole ikinä toiselta kieltänyt mitään menoja. Se kuuluu vaan siihen kunnioittavaan parisuhteeseen.
Myös kaikki pienet arjen huomioimiset vievät pitkälle. Onhan ne isot huomionosoitukset myös kivoja, mutta aina ei aika ja rahat riitä sellaiseen vuosikausiin, joten niiden varaan ei kannata huomioimista jättää.