Työnantajat eivät halua palkata pitkäaikaistyöttömiä
Eivät työnantajat halua palkata pitkäaikaistyöttömiä, jos on töitä hakemassa jo valmiiksi töissä olevia tai opiskelijoita. Työnantajien mielestä pitkäaikaistyöttömissä on jotain vikaa.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä parjataan "mene töihin!" mutta heitä ei myöskään palkata minnekään.
En ymmärrä.. en yhtään.No se on juuri sellaista repimistä kappaleiksi. Täysin sairasta toimintaa yhteiskunnalta. Toisaalta vaaditaan tekemään jotain, mutta samalla taas ei anneta mitään todellisia mahdollisuuksia tehdä.
Mielipuolista touhua, ja kertoo ikävällä tavalla yhteiskunnan asenneilmapiiristä.
Suomi on kiusaajien maa.
Et ole ollut töissä muualla.
Missä muualla on näin ilkeä suhtautuminen ihmisillä työttömiin kuin Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaa!
9e/pv.
Näin! Itse asiassa näyttää vahvasti siltä, etteivät poliitikot edes halua täystyöllisyyttä Suomeen. Tarvitaan aina jonkin verran työttömiä, joilla voi teetättää töitä ilmaiseksi.
En tiedä onko tässä kuinka paljon perää, mutta luin joskus, muistaakseni vuonna 2017 keskustelun, jossa joku sanoi, että kun työtön on kerran erehtynyt palkattomiin/9 euron orjatöihin menemään, niin on riski, että jotkut joutuvat sellaiseen "uraan". Sen jälkeen TE-toimisto tarjoaa kerta toisensa jälkeen vain tuollaisia "töitä" ja jopa vaatii hakemaan niihin karenssin uhalla. Koskaanhan noista ei oikeaa työllistymistä työttömälle tietenkään seuraa. Palkattoman harjoitteluajan päätyttyä osoitetaan ovea, vaikka olisi tehnyt hommat kuinka hyvin ja otetaan tietenkin uusi ilmaisorja sisään.
Eläpä yleistä. Totta on kyllä, että paljon näin tehdään, mutta meillä on palkattu tällaisen jakson jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaa!
9e/pv.
Oikeasti, jos olet ollut vuosia pois työelämästä, sinulla on vähän alasi työkokemusta tai työkokemusta ylipäänsä ja osaamisesikin on huteraa, niin voitko odottaa pääseväsi töihin muutoin, kuin 9 eurolla päivässä? Kerro minulle ystävällisesti se työnantaja, joka palkkaisi em. kuvaukseen sopivan henkilön heti vakituiseksi ja täydellä palkalla.
Jos on vuosia pois työelämästä, niin useimmiten siinä kaiken lisäksi unohtuu jo kaikki työelämätaidotkin ja pelisäännöt! Silloin siitä työttömyydestä on tullut niin normaalia, että töihin meno tuntuu epänormaalilta. Silloin ei siis pidä sopeutua elämään työttömänä, koska on sellaiseen tottunut, vaan elämään, jossa käydään töissä!
sunko mielestä on okei palkata joku töihin alle 1500e/kk NETTOpalkalla? eihän sillä elä yhtään sen paremmin kuin työttömyysturvalla + asumistuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täysin totta, aika naurettavaa sinänsä. Työttöminä on paljon ihmisiä joilla on pitkä työkokemus ja annettavaa työelämälle. Olen itse hakenut 2 vuotta töitä, en halua tehdä mitä työtä tahansa, haluan valikoida niinkuin muutkin. Enkä lähde 9 eur/tunti mihinkään työhön. Haluan kunnon työn, se kuuluu minulle yhtä lailla kuin jollekin toisellekin.
Nainen70
Ei kannata miettiä mikset ole töitä saanut. Asenteesi on rasittava. ’En halua tehdä mitä tahansa’, ’haluan kunnon työn’, ’joka minulle kuuluu’. Hetken kun miettii sanomisiasi, en palkkaisi itse noin ylemmyydentuntoista ihmistä. Haluaisin palkata ihmisen, joka arvostaa talossa myös sitä siistijää ja aulahenkilöä eikä aseta itseään paremmaksi.
Jatkan vielä. Sinällään olet oikeassa sen suhteen, että kokemusta osaavia on paljon ihan turhaan työttömänä.[/quo
Kuuleppas näsäviisastelija, olen tehnyt siivoustyötä itsekin nuorempana usean vuoden ajan toisen työn ohella. Arvostan kaikkia töitä, ja olen aina tervehtinyt siivoojaa niinkuin aulahenkilöäkin. Minä en halua tehdä enää siivoojan työtä, olen 50-vuotias, joten minulle on kertynyt runsaasti työkokemusta, minulla on laajaa osaamista. En todellakaan mene millään nälkäpalkalla tämän ikäisenä töihin enää. Jos sinusta on kiva mennä matalapalkka-alalle töihin, ole hyvä, minä olen sitä jo nuorempana kokeillut niinkuin kerroin.
Joskus on vain nöyryttävä sinunkin hetkellisesti. Tai sitten oltava työttömänä, ja hetken päästä pitkäaikaistyöttömänä. Miksi päästit itsesi pitkäaikaistyötön kategoriaan? Arvollesi ei ilmeisesti sovi hakea kaupan kassalle töihin tai kausityöhön? Uskon sinun kuitenkin opiskelleen tai päivittäneen osaamistasi sinä aikana kun olet töitä etsinyt. Vai eikö sekään sovi arvollesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaa!
9e/pv.
Oikeasti, jos olet ollut vuosia pois työelämästä, sinulla on vähän alasi työkokemusta tai työkokemusta ylipäänsä ja osaamisesikin on huteraa, niin voitko odottaa pääseväsi töihin muutoin, kuin 9 eurolla päivässä? Kerro minulle ystävällisesti se työnantaja, joka palkkaisi em. kuvaukseen sopivan henkilön heti vakituiseksi ja täydellä palkalla.
Jos on vuosia pois työelämästä, niin useimmiten siinä kaiken lisäksi unohtuu jo kaikki työelämätaidotkin ja pelisäännöt! Silloin siitä työttömyydestä on tullut niin normaalia, että töihin meno tuntuu epänormaalilta. Silloin ei siis pidä sopeutua elämään työttömänä, koska on sellaiseen tottunut, vaan elämään, jossa käydään töissä!
sunko mielestä on okei palkata joku töihin alle 1500e/kk NETTOpalkalla? eihän sillä elä yhtään sen paremmin kuin työttömyysturvalla + asumistuella.
Elämä ei vaan ole rakennettu niin, että olisi mahdollista maksaa kaikista töistä reilua palkkaa.
Moni firma kaatuu jo nyt palkkakustannuksien takia kannattamaatomuuteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille palkattiin pitkäaikaistyötön (palkkatuella), mutta ei jaksettu katsoa sitä touhua koeaikaa pitempään. Paljon selittämättömiä poissaoloja (työntekijä lähti lounastauolle, mutta ei palannut töihin), paljon virheitä ja paljon kiertelyä huoneesta toiseen juttelemassa. Kolme kertaa varoitettiin, moneen kertaan neuvottiin, ohjattiin, oltiin ihan vierellä auttamassa.
Hän itse oli sitä mieltä, että teimme liikaa töitä ihan turhaan.Ja tuo ei ole mikään yleinen totuus työttömistä, tuo on yksi miljoonasta, mutta niin vain piti sekin esimerkki sitten ottaa jotta saadaa pönkitettyä sitä "työttömät on kaikki lusmuja jne".
Itse pitkäaikaistyöttömänä mutta silloin tällöin jonkun pätkän saaneena olen hoitanut työni paremmin, täsmällisemmin ja moitteettomammin kuin ne vakkarit. Siellä ne todelliset lusmut ovat. Ja voi vit tu niitä kahvipöytäkeskusteluja ja sitä vakkarien ylimielistä hybristä. Saata na sentään, pistää vihaksi!
Ei yksi miljoonista, kutakuinkin yksi 150 000:sta, sillä tuon verran niitä pitkäaikaistyöttömiä taitaa olla.
En kirjoittanut, että kaikki työttömät ovat lusmuja, sen luit ihan itse - en tosin tiedä, mistä. Ehkä olet itse sellainen pitkäaikaistyötön, jota ei palkata huonon maineensa takia ja nyt koet, että esimerkkini syyllistää sinua. Se ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että olen kokenut tuollaisen työkaveruuden ja joutunut miettimään, onko työttömissä oikeasti joku erityinen ajatuksenkulku työn ja palkan yhteydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaa!
9e/pv.
Näin! Itse asiassa näyttää vahvasti siltä, etteivät poliitikot edes halua täystyöllisyyttä Suomeen. Tarvitaan aina jonkin verran työttömiä, joilla voi teetättää töitä ilmaiseksi.
En tiedä onko tässä kuinka paljon perää, mutta luin joskus, muistaakseni vuonna 2017 keskustelun, jossa joku sanoi, että kun työtön on kerran erehtynyt palkattomiin/9 euron orjatöihin menemään, niin on riski, että jotkut joutuvat sellaiseen "uraan". Sen jälkeen TE-toimisto tarjoaa kerta toisensa jälkeen vain tuollaisia "töitä" ja jopa vaatii hakemaan niihin karenssin uhalla. Koskaanhan noista ei oikeaa työllistymistä työttömälle tietenkään seuraa. Palkattoman harjoitteluajan päätyttyä osoitetaan ovea, vaikka olisi tehnyt hommat kuinka hyvin ja otetaan tietenkin uusi ilmaisorja sisään.
Eläpä yleistä. Totta on kyllä, että paljon näin tehdään, mutta meillä on palkattu tällaisen jakson jälkeen
Tosin tuo ei ole työkokeilun tarkoitus, se ei ole palkaton koeaika. Kummallista, että työttömät eivät tätä tajua.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollu 11v työttömänä putkeen, oon päässy yhteen haastatteluun tuona aikana. Valmistuin juuri merkonomiksi ja nyt oon hakenu töitä 5kk ja en pääse edelleenkään haastatteluun, ja oon hakenu ihan K-Markettiin töihin mutta kun ei. Mihinkään ei kelpaa, voin olla kyl mielelläni työttömänäkin. Noh ens vuonna aattelin hakee opiskelee tradenomiks, saa ees jotain sisältöö elämään.
Mies 34v, turusta.
Sulla on cv:ssä noin 10v väli, jolloin et ole tehnyt mitään, ellei ole mitää hyvää syytä, kannattaa se keksiä. Mut tuo on syy miksi et saa töitä. Olen ollut rekryssä, ja heti epäilemää huumeita, tai mielenvikaisuutta ym sekopäistä hommaa jos on noin pitkä väli "tyhjää". Hakemus menee suoraan roskiin. Toki olen vähän vaativammissa hommissa mutta silti.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne haluakaan.
Syynkin ymmärtää, mutta mene siinä sitten töihin. Samaan aikaan jotain hyvin simppeliä suorittavaa työtä tarjotaan maisterille, joka haki "haastavaa ja mielenkiintoista" työtä, kuten ilmoituksessa luki. Vuoden päästä hän vaihtaa paikkaa ja työnantaja ihmettelee mistä saisi uuden. Se työtön kun saisi tuollaisen, itkisi ilosta eikä lähtisi ikinä minnekään.
Nyt en ymmärrä. Kyllä maistereitakin on työttömänä. Toisekseen luuletko, että on olemassa jokin ihmistyyppi, Setyötön, joka ei halua kehittyä työssään tai ikinä kohdata uusia haasteita? Työpaikan vaihtaminen on ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaa!
9e/pv.
Elämä ei vaan ole rakennettu niin, että olisi mahdollista maksaa kaikista töistä reilua palkkaa.
Moni firma kaatuu jo nyt palkkakustannuksien takia kannattamaatomuuteen
Sitten ilmaistyöntekijöitä käyttävä firma voi kaatua ja äänestämällä voi vaikuttaa yritystoiminnan edellytysten parantamiseen, mm. äitiyslomakustannusten kuluihin. Huom! Ulkomaisten kausityöntekijöiden käyttäminen on mielestäni ok, jos heitä ei riistetä. Näihin töihin ei saa paikan päälle asumaan suomalaisia eikä se olisi järkevääkään ja köyhä ukrainalainen saa hyvän tienestin.
Miten niin elämä on rakennettu? Nämähän ovat ihmisten tekemiä päätöksiä.
Noissa asunnonmetsästys ohjelmissa ihmiset tuosta vain jättävät työnsä ja muuttavat jonnekin hevon peehen osa ilman mitään tietoa töistä ja kolmen kuukauden kuluttua melkein kaikki ovat saaneet töitä.
Suomessa työttömyys on sama asia kuin rikollisuus. Töihin tehdään valtavat määrät virherekryjä vain sen takia, kun palkataan mieluummin huono työssäkäyvä kuin työttömäksi joutunut, joka ei onnistu saamaan heti uutta työtä. Se on kuitenkin hyvin pitkälle tuurista kiinni. Itse sain vakkarityön määräaikaisen loputtua ja se oli kyllä lottovoittoon verrattava juttu - olin vain oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja ennalta täysin tuntematon työnantaja kysyi, voinko tulla kun entinen jää eläkkeelle ja minulla on hommaan sopiva koulutus. Pian tulee 10 vuotta täyteen ko. firmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaa!
9e/pv.
Minä olen tehnyt liiankin monta 9e harjoittelua ja joissain paikoissa oli ihan selvää, etten työtä tule saamaan. Toisinaan tein enemmän kuin mitä olisi pitänytkään ja välillä olin ainoa työntekijä koko talossa kun tulin avaamaan ovet vaikka siis olin harjoittelija. Yhden työntekijän ollessa lomalla olin myös käytännössä tämän sijainen vaikka en saanut siitä palkkaa. Mutta halusin kokemusta kun suuret aukot cv:ssä eivät nekään ole hyväksi. Ja halusin tietysti päiviin täytettä. En enää lähtisi tuollaiseen.
Yksi harjoittelupaikka (varmaan 7.) sitten johti määräaikaiseen sopimukseen, ja sen vielä voimassa ollessa hain ja sain muuta määräaikaista työtä, ja siellä ollessa taas hain uutta paikkaa ja pääsin tähän nykyiseen vakityöhöni.
Tämä kaikki vei paljon voimia ja oli siinä kyllä onneakin mukana että sain peräti kolme työpaikkaa peräkkäin niin lyhyessä ajassa. Nyt olen iloinen ettei tarvitse miettiä työhakemuksia ym, työnhaku on kauhean kuluttavaa.
Vinkkinä pitkäaikaistyöttömälle, selvitä palkkatuen mahdollisuus. Se on porkkanana työnantajille, ja pääset näyttämään kykysi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollu 11v työttömänä putkeen, oon päässy yhteen haastatteluun tuona aikana. Valmistuin juuri merkonomiksi ja nyt oon hakenu töitä 5kk ja en pääse edelleenkään haastatteluun, ja oon hakenu ihan K-Markettiin töihin mutta kun ei. Mihinkään ei kelpaa, voin olla kyl mielelläni työttömänäkin. Noh ens vuonna aattelin hakee opiskelee tradenomiks, saa ees jotain sisältöö elämään.
Mies 34v, turusta.
Sulla on cv:ssä noin 10v väli, jolloin et ole tehnyt mitään, ellei ole mitää hyvää syytä, kannattaa se keksiä. Mut tuo on syy miksi et saa töitä. Olen ollut rekryssä, ja heti epäilemää huumeita, tai mielenvikaisuutta ym sekopäistä hommaa jos on noin pitkä väli "tyhjää". Hakemus menee suoraan roskiin. Toki olen vähän vaativammissa hommissa mutta silti.
Eikä yhtään herää epäilys että tämän ihmisen kohdalle on sattunut pelkkiä k*sipää rekrytoijia kuten sinäkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies 34v, turusta.
Sanoo että on elänyt pääomatuloilla, seuraava kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Mikä nykyään lasketaan pitkäaikaistyöttömyydeksi? Minä olin työssäni lähes 20 vuotta, mutta lähdin sieltä julman kiusaajan vuoksi. En tiedä oliko se, että aloin vihata työtä sen vika , että jouduin niin kiusatuksi vai sitä, että työtä ei ollut mahdollista tehdä niin hyvin kuin toivoisi. No lähdin siis kuitenkin.
Pomoni pahoitteli sitä kovasti koska olin hänen mukaansa parhaita hänellä koskaan olleita työntekijöitä.
Ja samat arvostelut on jokaisessa aiemmassakin työtodistuksesasni.Joten sinällään jos tämä työttömyysaikani on jo pitkäaikaistyöttömyys ( reilu vuosi) niin kyllä moni menettää minussa hyvän työntekijän. Itse olen jopa nauttinut tästä. Pienipalkkaisessa työssä uhrautuminen ei ole ollut minulle tätä aikaa parempaa. Toki minulla oli myös ihania työkavereita tuon kiusaajan sijaan ja heihin olen yhä yhteydessä
Pitkäaikaistyöttömäksi katsotaan sitten, kun tipahtaa ansiosidonnaiselta peruspäivärahalle. Sinun tapauksessasi olisi ehkä kannattanut etsiä uusi työ valmiiksi ennen irtisanoutumista, työpaikan vaihtaja on rekrytoinnissa usein paremmassa asemassa kuin työtön.
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdallani tämä pitää täysin paikkansa. Olen ikäväkseni huomannut että se on lopullinen tuomio. Syistä joita en ihan itsekään osaa selittää, on työttömyyteni pitkittynyt tässä vuosien mittaan, ja vaikka välissä on muutamia pätkätöitä, niin sen työnantajien täydellisen asenteellisuuden kyllä aistii haastatteluissa. Minua katsotaan kuin halpaa makkaraa, ja oikein etsimällä etsitään syitä millä "tiputtaa" minut rekryprosessista.
Kaikista musertavinta itselleni on ollut havaita, että aikaisempi mittava työhistoriani, osaamiseni ja kansainväliset menestyksekkäät projektit eivät paina vaakakupissa näemmä yhtään mitään; ainoa mikä ratkaisee on se, että olen ollut useamman vuoden työttömänä. Vastoin tahtoani.
Tästä en usko enää nousevani. Olen toki suunnitellut oman yritystoimintani käynnistämistä, mutta perfektionistina sekään ei ole mikään läpihuutojuttu...
Eipä se kuitenkaan taida johtua työttömyydestä, kun kuitenkin sinut valitaan rekryprosessiin mukaan. Jos työttömyytesi olisi ongelma, ei sinua kutsuttaisi edes haastatteluun. Minusta tuntuu, että paperilla vaikutat potentiaaliselta hakijalta, mutta haastattelussa et jostain syystä sitten enää pärjää muille hakijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille palkattiin pitkäaikaistyötön (palkkatuella), mutta ei jaksettu katsoa sitä touhua koeaikaa pitempään. Paljon selittämättömiä poissaoloja (työntekijä lähti lounastauolle, mutta ei palannut töihin), paljon virheitä ja paljon kiertelyä huoneesta toiseen juttelemassa. Kolme kertaa varoitettiin, moneen kertaan neuvottiin, ohjattiin, oltiin ihan vierellä auttamassa.
Hän itse oli sitä mieltä, että teimme liikaa töitä ihan turhaan.Ja tuo ei ole mikään yleinen totuus työttömistä, tuo on yksi miljoonasta, mutta niin vain piti sekin esimerkki sitten ottaa jotta saadaa pönkitettyä sitä "työttömät on kaikki lusmuja jne".
Itse pitkäaikaistyöttömänä mutta silloin tällöin jonkun pätkän saaneena olen hoitanut työni paremmin, täsmällisemmin ja moitteettomammin kuin ne vakkarit. Siellä ne todelliset lusmut ovat. Ja voi vit tu niitä kahvipöytäkeskusteluja ja sitä vakkarien ylimielistä hybristä. Saata na sentään, pistää vihaksi!
Turhaan sinä niille vakkareille vihoittelet, ei ole heidän syytään, että he ovat sattuneet saamaan vakipaikan, mutta sinä et. Jos olet noin aggressiivinen ja ylimielinen työkavereitasi kohtaan siellä työpaikallakin, niin ei ihme, että työsuhteet eivät jatku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä parjataan "mene töihin!" mutta heitä ei myöskään palkata minnekään.
En ymmärrä.. en yhtään.No se on juuri sellaista repimistä kappaleiksi. Täysin sairasta toimintaa yhteiskunnalta. Toisaalta vaaditaan tekemään jotain, mutta samalla taas ei anneta mitään todellisia mahdollisuuksia tehdä.
Mielipuolista touhua, ja kertoo ikävällä tavalla yhteiskunnan asenneilmapiiristä.
Suomi on kiusaajien maa.
Et ole ollut töissä muualla.
Missä muualla on näin ilkeä suhtautuminen ihmisillä työttömiin kuin Suomessa?
Missä muualla ihmisillä on varaa jättäytyä työttömäksi, jos matalapalkkatyö ei ole omalle arvolle sopivaa?