kyfoosi, lordoosi ja skolioosi
Mä en sitten millään ymmärrä mitkä jumppaliikkeet noihin vaivoihin olis hyvät, jos joku osais laittaa linkkiä tai ohjeita, mä olisin kiitollinen!
Kommentit (16)
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 23:11"]
No ei korjata ei, mutta kipuja ja lihaskireyksiä saa helpotettua.
Lääkärissä tarjotaan avuksi ainoastaan särkylääkkeitä ja sairaslomaa, sekä fysioterapiaa joka käytännössä on jumppaliikkeiden opastusta.
[/quote]
Niksauttelu ei auta lihaskireyksiin! Lihaskireyksiin auttaa pehmytkudoskäsittely (hieronat) sekä muut pehmytkudoksiin kohdentuvat hoidot.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 23:26"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 23:11"]
Lääkärissä tarjotaan avuksi ainoastaan särkylääkkeitä ja sairaslomaa, sekä fysioterapiaa joka käytännössä on jumppaliikkeiden opastusta.
[/quote]
Niksauttelu ei auta lihaskireyksiin! Lihaskireyksiin auttaa pehmytkudoskäsittely (hieronat) sekä muut pehmytkudoksiin kohdentuvat hoidot.
[/quote]
Itsehoito venyttely, jumppa, lihaskunnon vahvistus avainasemassa; sinun kroppa, sinä hoidat!
16
Kuntohoitajalla käynnistä on vielä melko lyhyt aika (n. viikko), joten pysyvyydestä en voi tässä vaiheessa sanoa.
Hoidolla lieveni alaselän särky niin ettei se säteile enää jalkaan, ja tietynlainen toispuoleisuus hävisi. Myös pää kääntyy taas.
Kotihoitoa varten hoitaja opetti jumppa- ja venytysliikkeitä, jotta lantion asento säilyisi oikeanlaisena. Joten nyt seuraan ohjeita ja toivon että loppukin särky joskus häviäisi.
Kokemus oli ehdottomasti positiivinen!
Muistakaa nyt kuitenkin ettei skolioosia voida korjata nikaman niksauttelijalla.
Skolioosivaivoihin auttaa hyvät vatsalihakset, eli vatsalihasten treeni. Ylipäätään monipuolinen liikunta, uinti on parhaasta päästä.
Minulla skolioosi ja parasta hoitoa oikeanlainen kuntosaliohjelma. Nikamalukkoihin auttanut kiropraktikko. Tampereella ainakin löytyy yksi hyvä koulutettu kiropraktikko. Kenelle tahansa niksauttelijalle en kyllä menisi. Eli hyvät referenssit ja koulutus pitää olla.
Mene jollekin naksauttajalle (esim. jäsenkorjaaja) joka laittaa lantiosi suoraksi. Sen jälkeen jumppaa kuntoon syvät vatsalihakset sekä selkälihakset, ja pidä ne kunnossa.
mulla ei siis ole mitään noista, haen vain jumppaohjeita näistä kärsiville :)
kyfoosi ja lordoosi on muuten ihmisen selän normaaleja asentoja (kyfoosi tarkoittaa sitä, kun kaularangan/rintarangan alue taittuu hieman eteenpäin ja lordoosi tarkoittaa taas lanneselän taittumista hieman taaksepäin) Tietenkin nämä voivat ylikorostua, jolloin aiheuttaa ongelmia. Näihin parasta on luonnollisen ryhdin ylläpitäminen ja selkä/vatsalihasten harjoittaminen.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 20:10"]
Mene jollekin naksauttajalle (esim. jäsenkorjaaja) joka laittaa lantiosi suoraksi. Sen jälkeen jumppaa kuntoon syvät vatsalihakset sekä selkälihakset, ja pidä ne kunnossa.
[/quote]
Kerrotko lisää? Mitä niksauttaja tekee? Millä muilla nimikkeellä olisi hyvä niksauttaja, jos ihan esim ihan virallisen terveydenhuollon ammattilaisen haluaa niksauttajaksi? Mikä mahtaa olla lantiossa vikana? T. yksi skoliootikko + selkävaivainen
Ei todellakaan millekään "jäsenkorjaajille" vaan koulutetulle kiropraktikolle, jos siis niksmalukkoja. Ainahan sellaisiakaan ei tosin skolioosiin liity. Itsellä niitä tulee välillä ja siihen ei kyllä minkäänlaiset jumpat, hieronnat tai muut auta, kun pää ei käänny.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 20:15"]
[/quote]
Kerrotko lisää? Mitä niksauttaja tekee? Millä muilla nimikkeellä olisi hyvä niksauttaja, jos ihan esim ihan virallisen terveydenhuollon ammattilaisen haluaa niksauttajaksi? Mikä mahtaa olla lantiossa vikana? T. yksi skoliootikko + selkävaivainen
[Tarkoitin "naksauttajalla" kiropraktikoita, naprapaatteja ja myös jäsenkorjaajia, en toki mitään hämäriä puoskareita! Jokuhan ei tietysti millekään jäsenkorjaajalle suostu menemään, mutta löytyy myös koulutettuja terveydenhoitoalan ammattilaisia, jotka hoitavat myös näillä menetelmillä.
Itse olen käynyt viimeksi kuntohoitajalla, joka yhtenä hoitomuotona käyttää kansanparannusmenetelmiä. Hoitaja kävi läpi koko kropan jaloista päähän, hieroi, venytteli, paineli niveliä ja nikamia, liikutteli niveliä. Otteet eivät olleet missään nimessä rajuja. Minulla oli toinen si-nivel pois paikaltaan, mikä aiheuttaa lantioon kieroutta ja sitä kautta monenlaisia selkävaivoja. /quote]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 20:15"]
[/quote]
[Tarkoitin "naksauttajalla" kiropraktikoita, naprapaatteja ja myös jäsenkorjaajia, en toki mitään hämäriä puoskareita! Jokuhan ei tietysti millekään jäsenkorjaajalle suostu menemään, mutta löytyy myös koulutettuja terveydenhoitoalan ammattilaisia, jotka hoitavat myös näillä menetelmillä.
Itse olen käynyt viimeksi kuntohoitajalla, joka yhtenä hoitomuotona käyttää kansanparannusmenetelmiä. Hoitaja kävi läpi koko kropan jaloista päähän, hieroi, venytteli, paineli niveliä ja nikamia, liikutteli niveliä. Otteet eivät olleet missään nimessä rajuja. Minulla oli toinen si-nivel pois paikaltaan, mikä aiheuttaa lantioon kieroutta ja sitä kautta monenlaisia selkävaivoja. /quote]
[/quote]
Kiitos tästä! Saitko tuosta pysyvän avun selkävaivoihin?