Olen lihonut 72 kg
Löysin 10 vuotta vanhat terveystietoni joissa paino 54 kg. Nykyään paino 126 kg. Vanhoissa farkuissa tuumakoko 28, nykyisissä 44 ja nekin on tiukat. Trauma ja masennus tosiaan taustalla... Nyt kun menisi henkisesti paremmin ja jaksaisi toteuttaa haaveitaan, niin paino on esteenä. Joskus parikymppisenä juoksin melkein 3000 metriä cooperissa ja nyt 3-kymppisenä en jaksa normaalia kävelylenkkiä. Mitenkähän tätä painoa lähtisi pudottamaan?
Kommentit (11)
Syöt vähemmän ja liikut enemmän, ei se sen ihmeellisempää ole. Aloita rauhallisella lajilla ettei nivelet kärsi, ja pikkuhiljaa siirryt rankempaan kun kunto kasvaa. Joku tsemppikaveri varmasti auttaa!
Aloita elämäntaparemontti pikku hiljaa, ihan pienistä jutuista. Jätä ensin jotain ylimääräistä ruokavaliosta pois ja tee pieni lenkki joka päivä, tai vaikka vaan muutaman kerran viikossa aluksi. Jo pelkkä paremman ruuan ja liikunnan tuoma hyvä olo voi motivoida suurempiin muutoksiin tulevaisuudessa. Onko sulla ketään kaveria jolle jutella asiasta ja joka vois tukea ja neuvoa sua?
Laihdutusleikkaus tuntuu liian pelottavalta ajatukselta. Laihduttamisen pahin este tällä hetkellä on liikkumisen vaikeus. Olin nuorempana urheiluhullu joten paino pysyi kurissa vaikka ruoka maistui. Masennuksen myötä liikunta jäi pois mutta ruoka maistui kuten ennenkin... Nyt olisi motivaatiota liikkua, mutta pelkkä kilsan kävelylenkki aiheuttaa niin kovat kivut ettei seuraavana päivänä saa kenkiä jalkaan. Pitäisi saada noin 20-30 kg ensin pois, jotta jaksaisi. Lähtisikö tuo jollain Nutriletilla tai vastaavalla?
Laihdutusleikkaus tuntuu liian pelottavalta ajatukselta. Laihduttamisen pahin este tällä hetkellä on liikkumisen vaikeus. Olin nuorempana urheiluhullu joten paino pysyi kurissa vaikka ruoka maistui. Masennuksen myötä liikunta jäi pois mutta ruoka maistui kuten ennenkin... Nyt olisi motivaatiota liikkua, mutta pelkkä kilsan kävelylenkki aiheuttaa niin kovat kivut ettei seuraavana päivänä saa kenkiä jalkaan. Pitäisi saada noin 20-30 kg ensin pois, jotta jaksaisi. Lähtisikö tuo jollain Nutriletilla tai vastaavalla?
AP
Lähteehän ne, mutta et sinä koko määrää voi kuitenkaan laihduttaa nutraamalla, eikä tulokset ole välttämättä pysyviä. Ruokavalioremontti on kuitenkin edessä ennemmin tai myöhemmin. Mitä liikuntaa voisit harrastaa? Mulla ottaa juoksu polviin, mutta cross trainerilla voin mennä kovalla sykkeellä vaikka kuinka pitkään kun ei tule tärähdystä niveliin. Se on myös suht raskasta.
Kerro myös ihmeessä mitä nyt syöt, sun painollahan ne ensimmäiset 20kg lähtee vielä suht nopeasti.
Uimaan! Se ei rassaa niveliä mutta kaloreita kuluu.
Ja sitten pienennät annoskokoja pikkuhiljaa mutta määrätietoisesti.
Ja miten olis myös kuntopyöräily, siinä paino ei olisi nivelten päällä?
koita päästä sen ytimeen, miksi ylipäätään syöt liikaa, sehän se ongelma on. syötkö, koska olet levoton? turvaton? turhautunut? tylsistynyt? yksinäinen? ...hakeudu vertaistukiryhmään, sellaisia on ainakin isoissa kaupungeissa, esim. syli ry:n BED-ryhmät ja OA-ryhmät (vähän niinkuin AA, mutta ahmijoille :)! tsemppiä!
Aloita varovasti, pyöräillen ja uiden. Ja poista ruokavaliosta pahimmat turhat kalorinlähteet, oli ne mitä tahansa. Olen suunnilleen samassa tilanteessa ja ennen heinäkuun lomamatkaa on pakko saada kiloja pois, että jaksan kävellä kaupunkilomalla ja kulkea portaita. Tänään nimenomaan tuli asia iholle, kun on lämpötila hellerajan yli. Onneksi edes jotkin kesävaatteet mahtuu päälle. En voi jatkaa enää näin. Tsemppiä meille molemmille!
Itse olen hakeutunut laihdutusleikkaukseen.
t; 145 kg