Roaccutan kokemuksia! Etenkin mielen kannalta
Löytyykö kokemuksia Roaccutanista? Kiinnostaa etenkin vaikutukset mielenterveyteen.
Aknea pukkaa ja harkinnassa Roaccutanin kokeilu seuraavaksi.
Kommentit (51)
Söin teininä kaksi pitkää kuuria. Paljon myöhemmin minulla on diagnosoitu aivolisäkeperäinen testosteronivajaus.
Uusimman tiedon valossa epäilen että näillä on yhteys, koska isotretinoiini alentaa LH ja muita aivolisäkehormoneja pysyvästi.
Kadun että tuli aikoinaan syötyä, mutta kaatunutta maitoa ei saa takaisin purkkiin.
Minä söin vain puolet siitä puolen vuoden kuurista, koska alkoi tulla ettenkö sanoisi mielenkiintoisia ajatuksia. Se oli todella hämmentävää, sama kuin olisin miettinyt, että kiva kun paistaa aurinko, huomasin miettimättä päässäni aivan ’luonnollisia’ ajatuksia hukuttautumisesta. Minulla ei ennen tuota lääkettä eikä sen jälkeen koskaan ole ollut vastaavaa.?Kolme kuukautta onneksi riitti siihen, että pahin akne hävisi.
Olen syönyt puolen vuoden roaccutan-kuurin, ja ainoa sivuvaikutus oli huulten ja nenänpielien kuivuminen, ja niistä selvisi rasvaamalla. Muita fyysisiä oireita ei tullut, eikä minkäänlaisia henkisiä oireita, vaan päin vastoin, kun iho ja ulkonäkö parani, niin mielialakin kohosi huomattavasti.
Akne on nyt pysynyt pois reilu pari vuotta, ja ainoa asia mitä kadun, on se että en kokeillut roaccutania aikaisemmin. Tuntuu että sivuvaikutuksista puhuvat eniten ne, joilla on ollut huonoja kokemuksia, mutta tyytyväiset ovat hiljaa.
Söin 3 roaccutan-kuuria aikoinaan, en muista että olisi vaikuttanut ajatuksiin tai mielialaan mitenkään. Hiusten rasvoittuminen loppui, huulet kuivui ja vahingossa sivalsin kynnellä kunnon nahkasuikaleen irti toisesta kädestä. Ihon oheneminen tulee kyllä huomioida ja jättää esim. vahaliuskat välistä.
Työkaverilla on ollut vähän heikko mielenterveys jo pitemmällä aikavälillä. Ilman lääkkeitä on kyllä ollut ymmärtääkseni pitempiäkin pätkiä välissä.
Roaccuttan kuurin aloitti muistaakseni viime syksynä/loppukesästä, loppuvuodesta jäikin sitten lähes 5 kuukauden sairaslomalle pääkopan vuoksi. Kun tuli takaisin töihin, oli ihan sekaisin ja kuin tuuliviiri ja palannut mielialalääkkeiden käyttäjäksi. Nyt alkukesästä on alkanut olla suhteellisen normaali ja keskustella taas työkavereiden kanssa.
En tiedä onko näillä yhteys, mutta ajallisesti sopisi hyvin. Työkaveri aika avoimesti kertoo kyllä yksityiselämästään, joten en usko että sellaisen asian vuoksi olisi loppuvuodesta romahtanut.
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt puolen vuoden roaccutan-kuurin, ja ainoa sivuvaikutus oli huulten ja nenänpielien kuivuminen, ja niistä selvisi rasvaamalla. Muita fyysisiä oireita ei tullut, eikä minkäänlaisia henkisiä oireita, vaan päin vastoin, kun iho ja ulkonäkö parani, niin mielialakin kohosi huomattavasti.
Akne on nyt pysynyt pois reilu pari vuotta, ja ainoa asia mitä kadun, on se että en kokeillut roaccutania aikaisemmin. Tuntuu että sivuvaikutuksista puhuvat eniten ne, joilla on ollut huonoja kokemuksia, mutta tyytyväiset ovat hiljaa.
Sama, iho kuivui, mutta ei muuta ongelmaa. Maksa-arvot olivat vähän korkealla, mutta eivät rajan yli.
Nyt kuurista on ehkä 10 v. Iho ei ole enää täydellinen, mutta parempi muin ennen kuuria.
Suosittelen.
Olen nyt ollut 5kk kuurilla todella pahan koko kehon aknen takia (10v kärsinyt). Mielialasta voin sanoa sen, että masentuneisuutta ei ole lainkaan - päin vastoin fiilis on hyvä. Tämän uskon johtuvan yleisestä itsetunnon ja mielialan noususta aknen parantuessa ja ihon kirkastuessa. Väsymystä enemmän kuin normaalisti, ja jokapäiväiset 12h yöunet eivät tunnu missään. Voisin siis nukkua koko ajan ja missä vain. Ns. laiskottaa enemmän kuin normaalisti ja väsyn tavallisista jutuista (esim harrastan yhä liikuntaa säännöllisesti, mutta nyt roalla salikäynnin jälkeen voisin painua suoraa "kevyille" 5h päiväunille.
Iho kuivuu pahasti, eniten nenän limakalvot, huulet sekä suupielet auki. Myös suolen pinnan kuivuminen aiheuttaa välillä vessaongelmia. Hiukset eivät ole ohentuneet. Akneni on n 70%parantunut ja rajoitti elämääni sen verran, että milloin vain ottaisin tämän kuurin ja sivuoireet kun jatkaisin aknen kanssa.
söin yhden kuurin, ja sen jälkeen pitkän aikaa pientä annosta muutamana päivänä viikossa "ylläpitävänä hoitona". Lääkkeiden loputtua iho on palautunut samaan vanhaan. En huomannut lääkityksen aikana mitään mainittavia haittoja. iho kyllä oheni siten, että haavat paranivat huonommin, ja satunnaisista näpyistä jäi helpommin arpia kuin ennen, tuntuu että muutuin myös vanhemman näköiseksi.
Ap, jos päädyt ottamaan kuurin niin ota ihmeessä laajat aivolisäkehormoneiden verikokeet ennen kuuria. Sitten sinulla on vertailupohjaa jos myöhemmin huomaat jotain ongelmia.
Itselläni epäilen samaa kuin tuolla ketjun alkupään testopuutteisella. Olen jo nelikymppinen, mutta lapsen pyöreys on tallella kasvoissa (en ole ylipainoinen) ja esim. edes teinihaivenia minulla ei ole koskaan kasvanut ja olen kokolailla karvaton. Rasva kertyy lantiolle ja feminiineihin paikkoihin.
Roaccutanit söin siis minäkin jossain murrosiän aknevuosina. Taisi tulla tehtyä osittainen kemiallinen kastraatio samalla.
Olen syönyt yhteenlaskettuna 1,5 vuotta Roaa. Ei vaikuttanut mielenterveyteen millään lailla, vaikka herkkä lääkkeille olenkin. Enemmän mieleen vaikuttaa huono iho.
Olen nyt syönyt 8 kuukautta, syön pienellä annoksella koska saan aika kovat sivuoireet.
Akne (hormonaalinen aikuisiän akne) on tällä hetkellä parantunut 100%, edes mustapäitä ei enää ole, josta olen tietysti erittäin iloinen. Hiukset ei enää rasvoitu.
Sitten sivuoireet:
Ihon kuivuminen ajoittain tosi pahana, etenkin hellekelit ei tehneet hyvää vaikka koitin suojautua.
Limakalvojen kuivuminen
Nivelkivut, ajoittain aika kovatkin
Väsymys (voin nukkua kevyesti sen 10-12h ja päikkärit päälle)
Hiukset on kuivat ja ohentuneet
Maksa-arvot on pysyneet hyvänä ja mieliala samoin.
Kokeile ensin tätä
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B01CK695QG?pf_rd_r=EA5JEAM3XS60BF8B…
Tyttäreni on perinyt minulta pahan akneihon, mutta tämä auttoi mielestäni yhtä paljon kuin roaccutan. Olen itse syönyt pari kuuria aikoinaan, ei ollut sivuoireita ja hyvin parani iho, mutta sitten akne taas palasi. Tämä seerumi on ihan uskomattoman tehokas.
Ei mitään vaikutusta mieleen mutta ei myöskään loppuelämän vaikutusta ihoonkaan.
Söin 6kk kuurin. Huulet ja limakalvot kuivui. Akne lähti. Suosittelen!!
Ei se aiheuta masennusta. Ei aiheuta minuilla, ei näköjään aiheuta muilla eikä tiedekään tue sitä:
https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/questions_andamp_answers_d…
Jos jotain masentaa veikkaan että se johtuu aknen pahenemisvaiheesta kuurin alussa tai sitten siitä että kun hiukset ei enää rasvotu niin tulee käytyä liian harvoin suihkussa, mikä tuo nuhjuisen ja apaattisen olon. Tai sitten kuvittelette vain.
Minuakin kiinnostaisi kuulla. Lääkäri sanoi, että ongelmia ei pääsääntöisesti ole, mutta jos ottaa lääkkeitä vrk enemmän kuin pitäisi, voi sivuoireita alkaa tulla. Minua kiinnostaisi kuulla myös onko vaikutusta hiusten lähtöön. Aloitettuna Isotretioiini (ei Roaccutan mutta vastaava).