Mitä sun mielestä kuuluu aina olla lääkekaapissa?
Kommentit (23)
Särkylääke, maitohappobakteeri, desinfiointiaine, ripulilääke. Noita löytyy aina.
Vierailija kirjoitti:
Särkylääke, maitohappobakteeri, desinfiointiaine, ripulilääke. Noita löytyy aina.
Yks unohtu: allergialääke.
Meillä ei edes ole mikään lääkekaappia. Laatikossa on laastaria ja särkylääkettä, muita ostetaan jos tarvitaan.
Itselläni ainakin särkylääkettä (Burana ja Panadol), närästyslääkettä (Rennie), Kyypakkaus, allergialääkettä (Histec), melatoniinia (Unital), Hydrocortison-voidetta, erikokoisia laastareita, haavanpuhdistusainetta, ideaaliside, Bepanthene-voidetta, silmätippoja (Oftagel), nenäsumutetta (Otrivin Comp). Niin ja nenäkannu.
Jos nyt ei fyysisesti kaapissa, niin kotona kuitenkin
-särkylääke
-laastari
-desinfiontiaine
-toimiva kuumemittari
Meillä on tarve buranalle, panadolille, Histec - imeskelytableteille, bafucinille, stepsils - tableteille, flixotidelle, ventolinelle ja betadinelle. Lisäksi on yskänlääkkeitä.
Meidän lääkekaapissa on vain:
- ibuprofeiini särkylääkettä
- kuumemittari
- kylmägeeliä
- desinfiointiainetta
- kolmea eri allergialääkettä
- bepanthen voidetta
- kurkkutabletteja
- yskänlääkettä
- laastaria
- joditabletteja (kaiken varalta 🤣)
- silmätippoja
- silmäpyyhkeitä
- nenäsumute/nenäspray
Puolison reseptilääkkeet on sitten erikseen.
Olen kouluttautunut fytoterapeutiksi ja meillä pyritään pääosin hoitamaan lievät vaivat luonnonlääkkein, mutta synteettisiäkin löytyy kaapista seuraavia aina:
- kova kipu ja kuume: Pronaxen (naprokseeni)
- allergiset reaktiot: Kestine (olen itse allerginen, pääosin pärjään luontaishoidolla mutta joskus jos oikein paha siitepölykausi on, voi tarvita antihistamiininkin)
- desinfiointiaine ja haavatarpeita (laastarit, sidokset jne)
Luontaispuolelta löytyy aina:
- Valkopajunkuori-uute särkyyn
- Lohikäärmesalvaa lihaskipuun
- Valerianaa univaikeuksiin
- Passifloraa levottomuuteen ja univaikeuksiin (usein yhd. valerianan kanssa)
- Siankärsämöuutetta vatsavaivoihin
- Väsymykseen nokkosensiemenuutetta ja ruusujuuriuutetta
- punahattu-uutetta ampiaisenpistoon ja alkaviin flunssaoireisiin
- yskään teen seoksen sitruunasta, timjamista ja hunajasta
Kaikki henk.koht lääkkeet omat ja koiran.
Extrana:
Särkylääkettä
Laastaria
Sideharsoa/taitosta
Kauluria
Desinfiointiainetta
Korvahuuhteluainetta
Desinfiointipyyhkeet
Ensiapupakkaus retkille
Ruiskua
Pihdit
Sakset
Punkkipinsettiä
Kuumemittarit
Kortisonia
Nesteytysjauhetta
Ripulilääkettä
Antihistamiinia
Palovammavoidetta
Bebanthenia
Betadine ja Bepanthene. Niillä olen pärjännyt jo lähes vuosikymmenen, ovat niin yleispäteviä aineita.
http://koti.netplaza.fi/~paula/2017/2401.htm
ei ole tarvetta ollut, mutta luomukurkumaa voi ottaa kipuihin, jos sellaisia tulis ja se voi olla maustehyllyllä.
Erilaisia haavanhoitotuotteita ja sidetarpeita, tulehduskipulääke ja / tai parasetamoli, keväällä allergialääke, nuhatippoja tai -sumutetta tukkoiseen nenään, lääkehiili, närästyslääke, kortisonivoide, bepanthen, kesällä kyypakkaus, kuumemittari, pinsetit, punkkipihdit.
t. proviisori
Laastaria ja buranaa yleensä löytyy. Eipä suurempi hätä kun 24/7 apteekki on ihan lähellä.
Ibumaxia