Taloyhtiö, jossa osakkaat tekevät itse pihatyöt eikä ole ostettu palveluita huoltoyhtiöltä. Miten
Kuuluu toimia niiden osakkaiden kohdalla, jotka eivät tee mitään pihatöitä? Eivät joko viitsi, kykene tai halua.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Asuttiin 13 asunnon rivariyhtiössä, jossa osa asukkaista vanhoja ja huonokuntoisia, osa työhaluttomia. Pihit ja jäärät jyräsivät hallituksessa niin että huoltotöitä ei annettu ulkopuoliselle, vaan mieluummin tapeltiin ja riideltiin vuodesta toiseen lumenluonnista ja ruohonleikkuusta. Ei sitä jaksanut enää katsella/kuunnella, joten muutettiin pois.
Huh, 82-vuotias äitini asuu juuri tuollaisessa... Paitsi että hallituksessa ollaan pihejä, talossa asuu ukkoja, joille on joku kunnia-asia väittää, että kyllä minä sen nurmikon leikkaamaan pystyn, vaikka suunnilleen rollaattorilla köpöttelevät ja tarvitsisivat saattajan. Yritystä tekemiseen kyllä voi olla, mutta jälki on kaameaa tai suorastaan vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä sille mitään mahda. Asun itse tällaisessa taloyhtiössä.
Joko muut tekee tai sitten kaikki maksamaan huoltoyhtiötä.Näin on aina! Paitsi ehkä ihan pienessä yhtiössä, kuten meillä, kolme asuntoa. Meillä on kullakin oma alue, jonka lumityöt, nurmikon leikkuu ja lakaiseminen pitää hoitaa. Näkee heti, kuka ei ole hoitanut. Mitä muita töitä on?
- Isompaan yhtiöön mahtuu aina joitakin liian vanhoja, sairaita, osaamattomia, ujoja, laiskoja, kielitaidottomia, paniikkihäiriöisiä tai muista syistä töihin osallistumattomia. Nämä osallistumattomat ei varmaan käy kokouksissakaan. Sitten kun "ahkerien" pinna loppuu, huoltoyhtiö kutsuu. Voihan sillä vähän uhkailla?
Uhkailla? Hulluko olet?
Vastike sellaiseksi, että pihan voi siivouttaa vieraalla, jos et pysty maksamaan siivoa itse, mutta pidä turpasi kiinni.
Minä olen heti ilmoittanut, että talkoisiin en suostu ja jos muut tekevät talkoilla, piha pitää kovimmallakin lumisateella ajokunnosssa klo 7.30.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuttiin 13 asunnon rivariyhtiössä, jossa osa asukkaista vanhoja ja huonokuntoisia, osa työhaluttomia. Pihit ja jäärät jyräsivät hallituksessa niin että huoltotöitä ei annettu ulkopuoliselle, vaan mieluummin tapeltiin ja riideltiin vuodesta toiseen lumenluonnista ja ruohonleikkuusta. Ei sitä jaksanut enää katsella/kuunnella, joten muutettiin pois.
Huh, 82-vuotias äitini asuu juuri tuollaisessa... Paitsi että hallituksessa ollaan pihejä, talossa asuu ukkoja, joille on joku kunnia-asia väittää, että kyllä minä sen nurmikon leikkaamaan pystyn, vaikka suunnilleen rollaattorilla köpöttelevät ja tarvitsisivat saattajan. Yritystä tekemiseen kyllä voi olla, mutta jälki on kaameaa tai suorastaan vaarallista.
Kyllähän ruohonleikkuriin voi nojailla samaan tapaan kuin rollaattoriin! Exän isä oli tuollainen tapaus. Asui kyllä kerrostalossa (jonka isännöitsijän pestistä piti kynsin hampain kiinni vielä eläkeukkona), mutta mökillä piti päästä nurmikon kimppuun. Käytiin sitten nostamassa pystyyn kun kaatuili. Lopulta mursi lonkkansa (tosin ei ruohoa leikatessaan), siihen loppui huhkimiset.
Meillä 12 asuntoa rivitaloyhtiössä Helsingissä. Yli 65-vuotiaat vapautettu talkootöistä (peräti merkitty yhtiöjärjestykseen), nurmikonleikkuusta vuorolistat. Suuremmat lumityöt teetetään ulkopuolisella (henkilö + traktori).
Vierailija kirjoitti:
Voi kun pääsisin tuollaiseen taloyhtiöön! Siis oikeasti tykkään tehdä pihatöitä, siitä hyötyliikunnasta mitä siinä saan. Mutta meillä on huoltoyhtiö. Ja sitten on kokoomusrouva, joka tuli kieltämään, kun eräänkin talvimyrskyn jälkeen aamuvarhaisella lapioin kulkuväyliä auki. Rouva topakkana selitti, että jos itse teemme niin huoltoyhtiö laiskistuu! Minä kyllä hyvin ymmärsin, että sellaisen myräkän jälkeen eivät sillä silmänräpäyksellä pysty joka talon lumia hoitamaan.
Miten Kokoomus tähän liittyy? Vai arvotatko kanssaihmisesi poliittisen puolueen mukaan?
Noita talkoovuoroja ei voi periä rahana niiltä, jotka niihin eivät osallistu. (Kun useammassakin viestissä tässä ketjussa niin sanottiin.) Talkoot on aina vapaaehtoiset. Myös silloin, jos huoltoyhtiötä ei ole.
Meillä taloyhtiö järjestää talkoojuhlat niille osakkaille jotka ovat leikkuuvuoronsa suorittaneet. Eli grillataan makkaraa niiden rahoilla, jotka eivät töitään tee.
Täällä Helsingissä ainakin oli yksi taloyhtiö, jossa osakkaat/asukkaat hoitivat kaikki huoltotyöt. Joskus 10v sitten lapseni oli tässä taloyhtiössä kerhohuoneella synttäreillä ja menin hakemaan vähän etuajassa ja siinä joutessani luin ilmoitustaulun lappuja. Siellä oli jaettu jokaiselle huoneistolle rappujen siivousvuorot (niitä oli kaksi/huoneisto vuodessa) ja oli lueteltu kaikkien osa-alueiden vastaavat: kuka hoitaa liputuksen, kuka saunan lämmityksen jne. Myöhemmin kysyin lapseni kaverin äidiltä ja kuulemma hommat hoituu hyvin ja kaikki ovat tyytyväisiä alhaiseen vastikkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Helsingissä ainakin oli yksi taloyhtiö, jossa osakkaat/asukkaat hoitivat kaikki huoltotyöt. Joskus 10v sitten lapseni oli tässä taloyhtiössä kerhohuoneella synttäreillä ja menin hakemaan vähän etuajassa ja siinä joutessani luin ilmoitustaulun lappuja. Siellä oli jaettu jokaiselle huoneistolle rappujen siivousvuorot (niitä oli kaksi/huoneisto vuodessa) ja oli lueteltu kaikkien osa-alueiden vastaavat: kuka hoitaa liputuksen, kuka saunan lämmityksen jne. Myöhemmin kysyin lapseni kaverin äidiltä ja kuulemma hommat hoituu hyvin ja kaikki ovat tyytyväisiä alhaiseen vastikkeeseen.
Mitenhän sitten, kun asukkaat vaihtuvat
Vierailija kirjoitti:
Meillä taloyhtiö järjestää talkoojuhlat niille osakkaille jotka ovat leikkuuvuoronsa suorittaneet. Eli grillataan makkaraa niiden rahoilla, jotka eivät töitään tee.
Höpö höpö, keneltäkään ei lain mukaan voi periä. Eikä yhtiön rahoilla voi järjestää juhlia, joihin vain osa asukkaista on kutsuttu.
Jos jossakin tehdään näin, heti ilmoitus ensin yhtiön hallitukselle ja jos ei auta niin poliisille.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ärsyttää eniten sijoittajat. "Tässä sulle kämppä hyvällä tuotolla. Ota vaan sossupummi vuokralaiseksi, kulut on alhaiset kun tyhmät osakkaat hoitavat kaikki työt"
Pitääkin ottaa yhtiökokouksessa puheeksi, että vastikkeiden suorasta tulouttamisesta luovuttaisiin.
Mitä tarkoittaa vastikkeiden tuloutus?
Asun rivitaloyhtiössä, pihan auraus pienessä yhtiössä on niin mitätön summa, ettei sen takia kannata tapella, eikä itseään lumenaurauksen vuoksi rikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Voi sinua rassukkaa!
Ei voi pakottaa. Yleensä samat tekevät.
Järjetöntä touhua eikä tuossa juuri säästä. Meidän rivariyhtiössä talvella kiinteistähuolto auraa pihan ja hiekoittaa, oma ovenedusta pitää itse kolata/harjata. Kesällä jokainen leikkaa oman pienen nurmiplänttinsä silloin kuin huvittaa. Mitä töitä te talkoilla muka teette?
Vierailija kirjoitti:
Voi kun pääsisin tuollaiseen taloyhtiöön! Siis oikeasti tykkään tehdä pihatöitä, siitä hyötyliikunnasta mitä siinä saan. Mutta meillä on huoltoyhtiö. Ja sitten on kokoomusrouva, joka tuli kieltämään, kun eräänkin talvimyrskyn jälkeen aamuvarhaisella lapioin kulkuväyliä auki. Rouva topakkana selitti, että jos itse teemme niin huoltoyhtiö laiskistuu! Minä kyllä hyvin ymmärsin, että sellaisen myräkän jälkeen eivät sillä silmänräpäyksellä pysty joka talon lumia hoitamaan.
Ala toiminimellä tarjoamaan vanhuksille, taloyhtiöille jne. Tiedän monta hyväkuntoista eläkeläistä jotka tekevät asumassani pikkukaupungissa noin.
Vierailija kirjoitti:
Noita talkoovuoroja ei voi periä rahana niiltä, jotka niihin eivät osallistu. (Kun useammassakin viestissä tässä ketjussa niin sanottiin.) Talkoot on aina vapaaehtoiset. Myös silloin, jos huoltoyhtiötä ei ole.
Osakkeenomistajan voivat sopia velvoitteiden jakaantumisesta yhtiöjärjestyksessä, jolloin on sopimusrikkomus jos joku laistaa.
Vierailija kirjoitti:
Limingantiellä Kumpulassa homma toimii edelleen näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakkeenomistajan voivat sopia velvoitteiden jakaantumisesta yhtiöjärjestyksessä, jolloin on sopimusrikkomus jos joku laistaa.
Silloin kyseessä ei ole talkoot.
Eipä ole laillista tuo, että maksaa joillekin jotakin ohi verotuksen ja typerää muutenkin. Entäs jos tuo laskuttava tekijä sairastuu, kuka tekee silloin?
Vastikkeella maksetaan huoltoyhtiö, joka tekee.