Sikiödiagnostiikka
Miten suhtaudut sikiödiagnostiikkaan? Onko mielestäsi oikein, että sikiötä tutkitaan alkuraskauden aikana ja selvitetään mahdolliset kromosomipoikkeamat, perinnölliset sairaudet tai rakenneviat? Vaikean sairauden tai kromosomipoikkeamien löytyminen usein johtaa päätökseen raskauden keskeytyksestä.21
http://verneri.net/yleis/tietoa-odottajille/sikiodiagnostiikka.html
Kommentit (3)
Nämä on niin vaikeita asioita, ettei minulla ole tästä mielipidettä. Toisen lapsen kohdalla en käynyt seulonnoissa, koska ajattelin, että en itse pysty tekemään niin suurta päätöstä, mitä abortti on - siis niillä viikoilla mitä np-ultra on. Silloin on jo nähnyt ultrakuvassa lapsen, joka potkii ja näyttää jo ihmiseltä. Tiedon jo varhaisultran perusteella, että lapsella esimerkiksi on aivot jne. joten mitään massiivista kehityshäiriötä ei tarvinnut pelätä.
Jokainen pari tehkööt omat valintansa näissä asioissa.
Jos luopuu seulonnoists, niin ottaa myös sen riskin, että ei mahdollisesti huomata jotain poikkeamaa, joka olisi vaatinut esim synnytyksen käynnistämistä varhennetusti tai synnyttämistä niin että sydänleikkaustiimi on välittömässä valmiudessa. Näitä saadaan kiinni esimerkiksi ultralla, jossa tutkitaan niskaturvotus. Se viittaa kohonneeseen sydänvikariskiin. Silloin raskauden seuranta on riskiraskausseurantaa, jolloin esimerkiksi sydänkardiologi tutkii sydäntä jo odotusaikana. Jos ei käy ultrissa, niin sydänvika voi jäädä huomaamatta.
No mä en tutkimuksissa käynyt. En olisi pystynyt aborttia tekemään, se olisi siis ollut liian vaikea tilanne tietää odottavansa vaikeasti vammaista lasta. Tosin riskitkin oli aika pienet, olen nuorena saanut lapset. Ainakin odottajille pitää selkeästi kertoa mitä päätöksiä on edessä, jos tulee huolestuttava tulos.