Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Jos olisit koulussa saanut valita kielen pakollisen ruotsin sijalle

Vierailija
29.07.2013 |

minkä olisit silloisella tietämykselläsi valinnut?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin. Minua ei vituttanut yhtään lukea toista kotimaista ja siitä on ollut hyötyä.

Vierailija
2/36 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinan. Koulussa oli jo pakollisena suomi, saksa, ruotsi, ranska.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksan tai ranskan. Saksaa luin jo tuolloin vapaa-ajalla, ruotsi ei kiinnostanut milloinkaan.

Vierailija
4/36 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjän.

Vierailija
5/36 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskan. Luin koulussa englannin ja ruotsin lisäksi saksaa ja venäjää, ja ranskaa olisin halunnut opiskella myös. Luin sitä myöhemmin kansalaisopistossa, mutta en ehtinyt työn/lasten ohella käymään kunnolla. Kaivelee vieläkin.

Vierailija
6/36 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksan. Otin sen C-kieleksi, mutta lukiossa pudotin pois, koska oli pakko kirjoittaa ruotsi. Yliopistossa oli lyhyt saksan kurssi, kiittäen hyväksytty ja pakollinen virkamiesruotsi. Jos ei olisi ruotsia, saattaisin osata saksaa kohtuullisesti. Nyt sujuu vain alkeet ja toimin viikottain saksalaisten kanssa. Yrittäjänä ei kuitenkaan ole ollut saumaa opiskella, vaan on pitänyt palkata saksankielinen työntekijä.

Vierailija
7/36 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin valinnut ranskan. Yritinkin valita ranskan C-kieleksi seiskalla, ryhmää ei muodostettu kun halukkaita oli vain kymmenen, uuden ryhmän perustaminen olisi vaatinut 12 oppilasta vaikka koulussa oli ennenstään opettaja jolla oli pätevyys opettaa ranskaa. Lukiossa sitten luin D-ranskan.

Jälkiviisaana eniten minulle olisi ollut hyötyä venäjän opiskelemisesta. Olen sitten paikannut tätä aikuisiällä työväenopistossa ja iltalukiossa.

Kaikki kolme lastani ovat kyllä lukeneet vapaaehtoisen A2 ruotsin, suosittelen.

Vierailija
8/36 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin valinnaisena saksaa ja olisin valinnut mielelläni silloin ranskan ruotsin tilalle. Ruotsia en työelämässä ole tarvinnut koskaan, saksaa hiukan. Enemmän olisin tehnyt ranskalla, mutta venäjä olisi ollut kaikkein hyödyllisin! Olenkin opiskellut sitä sitten aikuisena, mutta olisihan se ollut kätevää "saada jo koulusta". Ei meillä ainakaan koulussa olisi tunnit riittäneet viiden kielen opiskeluun, että minusta olisi hyvin voinut pudottaa sen ainakin itselleni turhaakin turhemman ruotsin pois jonkun tärkeämmän tieltä...

Vierailija
9/36 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjan.

Vierailija
10/36 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjasta ja ranskasta olisi ollut hyötyä...

Ruotsissa taas kaikki puhuvat englantia joten sikäli ruotsi on täysin turha kieli.

Vierailija
11/36 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjän. Luinkin sitä, mutta kolme vierasta kieltä oli liikaa kun kielipäätä ei vain ole. Eipä täällä Itä-Suomessa paljon vallinan varaa olisi ollutkaan...

Vierailija
12/36 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruotsi ilman muuta

Vierailija
13/36 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjan

Vierailija
14/36 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsia olisi lukenut joka tapauksessa. Osaan sitä nyt erittäin hyvin ja käytä töissä joka päivä.

Minun A-kieli oli saksa ja toinen A-kieli englanti, sitten tuli ruotsi, jonka senkin myöhemmin kirjoitin A-kielenä. Lukiossa luin vielä ranskaa. Eli kirjoitin 3 A-kieltä (piti jakaa kirjoitukset syksyyn ja kevääseen) sekä vielä ranskan.

Mutta olisin toki halunnut ottaa yläasteella vielä espanjan, mutta sitä ei suotu, kun oli jo 3 kieltä menossa (joista 2 aloitettu ala-asteella).

Vierailija
15/36 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut koulussa enlantia, ruotsia, saksaa ja venäjää. Eniten hyötyä on ollut englannista ja ruotsista. Venäjää luin 3 vuotta kympin arvosanoilla ja nyt en osaa enää edes kirjaimia :D.

Vierailija
16/36 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisesti ruotsin tai ranskan, riippuen tarjonnasta

Vierailija
17/36 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihan minkä tahansa kielen olisi saanut valita, niin olisin erikoisuudentavoittelijana valinnut navajon, zulun, maorin tai jonkin muun, mistä ei todennäköisesti olisi ollut mitään hyötyä :).

Minusta on tullut pakkoruotsin vastustaja vasta aikuisena. Seiskalla aloitin kyseisen kielen ihan innolla eikä kotona puhuttu pahaa mistään kielestä. Valitettavasti ruotsi osoittautui vaikeaksi, kun taas englanti on sujunut.

Koulussani oli tarjolla ranskaa ja saksaa. Jos niistä olisi saanut valita ruotsin sijasta 7-luokalla, olisin ehkä ottanut ranskan (jonka valitsin myöhemmin lukiossa). Mutta kuten sanottua, minulla ei tuolloin ollut mitään ruotsia vastaan, joten olisin aivan hyvin saattanut valita sen.

Mielipiteeni muuttui myöhemmin enkä edes muista omilta yläaste- tai lukioajoilta 80-luvulta pakkoruotsikeskustelua.

Vierailija
18/36 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksa

Vierailija
19/36 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin italian, mutta ei minua ruotsikaan haitannut.

Vierailija
20/36 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä olisin saanut valita, olisin varmaan vaihtanut koko koulun johonkin ihan muuhun. Inhosin koulua, oppimisesta oon kyllä aina tykännyt. Joten sinänsä en oikein osaa vastata kysymykseen yhden oppiaineen kohdalla. Latina mua kiehtoi, harmi, kun en ole ehtinyt opiskella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän