Kasvi-tietäjät! Mikä köynnöskasvi kyseessä? (sis. kuvan)
Muutimme talvella rivitaloon ja nyt keväällä paljastui, että pihalle ei olla tehty mitään aikoihin. Laitoimme nurmikon ja kukkapenkit uusiksi, mutta köynnöksen jätin paikoilleen, koska en ollut varma minkälainen se on.
Tässä siitä kuva: http://aijaa.com/HsBXBA
Tuossa ei ole mitään vihreää edelleenkään, vaikka kaikki muu jo versoaa ja kasvaa. Näyttää siis pystyyn kuolleelta karahkalta. Tunnistaako joku kasvin? Onko vehreyttä vielä odotettavissa, vai revinkö sen irti?
Kiitos! :)
Kommentit (28)
Veikkaan villiviiniä. Onko vihreitä silmuja edes?
Vaikea sanoa mikä on, mutta villiintynyt se ainakin on. Itse leikkaisin pois.
Villiviiniä veikkaan minäkin, se tekee tuollaisia pitkiä suoria versoja.
Ei mitään vihreää, vaikka kuinka läheltä katsoisi. Ei edes sellaisia ruskeita pikkusilmuja, jotka sitten muuttuu vihreiksi, kun avautuu... Tuollainen kuiva kuolleen näköinen risu se on kauttaaltaan. Asumme III-vyöhykkeellä ja kaikki muu on kyllä vihreänä, siksi epäilin, että tuo on kuollut.
Toisaalta jos tietäisin mikä laji on kyseessä, niin voisin ottaa selvää, että onko tällainen myöhäinen herääminen sille ominaista. Mutta tosiaan, on varmasti aika vaikea tuollaista oksaa tunnistaa! :-)
Ap
Ei toi vihreää teekkään enää ap, vaan tulee uudet köynnökset sieltä maasta.
Saat ihan vaan heittää kompostiin nuo osat.
Villiviini lähtee tosi myöhään, veikkaan että se. Olen monena vuonna luullut, että se on kuollut.
ja on muistaakseni joku humala...
t: 7
Älä vielä leikkaa. Tuo näyttää hiukan samanlaiselta kun mun köynnöskuusama. Mutta toki voi olla muutakin. Ja vaikka olis villiviinikin, niin jotkut laikeet tekee silmut myöhään. Minulla on iso villiviini, ja se alkaa pukata lehtiä myöhään, mutta kasvaa sit tuuheaksi.
Humala voisi olla myös, mutta näyttäisi kuitenkin villiviiniltä minun silmiini. Ja onpa muuten paksuja versoja tehnyt eli taitaa olla useamman vuoden vanha. Syksyllä tosi kaunis punaisine lehtineen. En ottaisi itse ainakaan sitä pois.
Se on joko villiviini tai köynnöshortensia, molempiin tulee puumainen runko. Ainakin minun mäntyä kiipeilevä villiviinini herää myöhään. Ensimmäistä veikkaan. En repisi maasta pois. Odota kesäkuun puolelle, jos ei tapahdu mitään, poista kasvi.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 13:35"]
Humala voisi olla myös, mutta näyttäisi kuitenkin villiviiniltä minun silmiini. Ja onpa muuten paksuja versoja tehnyt eli taitaa olla useamman vuoden vanha. Syksyllä tosi kaunis punaisine lehtineen. En ottaisi itse ainakaan sitä pois.
[/quote]
No ei ole humala. Se on ruohovartinen.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 13:38"]
[/quote]No sano sitten mikä se on, jos kerran tiedät.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 13:35"]
[/quote]
[/quote]
Tiedän vain että nuo näyttää samalta kuin minun oksat talven jäljiltä, se ei satavarmasti ole villiviini ja joku on sitä humalaksi kutsunut.
Ap katsoo näkyykö maassa alkuja.
t: 7
7 Siis minkä kasvin sinä ajattelet olevan kyseessä, en vieläkään saanut selvää.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 13:52"]
7 Siis minkä kasvin sinä ajattelet olevan kyseessä, en vieläkään saanut selvää.
[/quote]
Humalaksi sitä on joku meillä käydessään kutsunut ja googlettamalla siltä ne lehdetkin näyttää. Meillä se ei vaan tee niitä käpyjä mitenkään kamalasti, mutta sen tiedän että ne edellisvuotiset risuköynnökset on turhia, sillä maasta pukkaa hirmuvauhdilla uudet joka vuosi.
7 Mutta juurihan joku väitti ettei kyseessä ole humala, koska humalalla olisi erilainen varsi. Ota tästä nyt sitten selvää. Villiviinihän tekee sellaisia väkäsiä, joilla kiinnittyy. Kuvasta ei oikein saa selvää onko sellaisia. Ehkä se on sitten humala.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 13:59"]
7 Mutta juurihan joku väitti ettei kyseessä ole humala, koska humalalla olisi erilainen varsi. Ota tästä nyt sitten selvää. Villiviinihän tekee sellaisia väkäsiä, joilla kiinnittyy. Kuvasta ei oikein saa selvää onko sellaisia. Ehkä se on sitten humala.
[/quote]
Säleikkövilliviini ei tee väkäsiä/kärhiä. Mutta en tiedä mikä tuo on,
Itse odottaisin kesäkuuhun ennen tappotuomiota.
En ole ikinä nähnyt humalassa puumaista vartta eli sikäli uskoisin sen olevan joku muu. Villiviinistä ei ole kokemusta (ei taida oikein menestyä täällä Oulun korkeudella), eikä kärhöissäkään taida noin paksuja varsia tulla. Tai ainakaan en ole useamman vuoden vanhassa kärhössäkään sellaisia nähnyt.
Tästä nyt ei ollut apua kuin korkeintaan vaihtoehtoja poissulkevana... En lähtisi repimään alas, johan se puumainen varsikin kertoo, että kasvi on monta vuotta vanha. Sitä ei ole siis revitty vuosittain alas.
Hehee, ei tuosta vielä voi mitään sanoa. Lehdistä jotain voisikin sanoa. Veikkaan kuitenkin kärhöä, joka ei vielä meilläkään etelä-suomessa ole lähtenyt kasvuun.