Voisiko joku kertoa, mitä hyötyä on siitä, että nunnat pyhittävät elämänsä rukoiluun?
Olen itse kristitty, ja minulle on aina opetettu näin: rukoile ja toimi. En näe, että rukoilu yksin riittää.
Miksi joku edes haluaa nunnaksi?
Kommentit (33)
Lyhyt maanpäällinen elämä, mutta ikuinen taivaspaikka.
Vain rukouksessa voimme saada edes hippusia ihmisyyden varjoon. Ihminen on itsessään paha.
Vierailija kirjoitti:
Jospa sinun pitäisi mennä kertomaan heille, että sinä olet oikea kristitty, joka tietää kaiken paremmin kuin he. Kyllä siitä sitten lopettavat elämänsä pyhittämisen rukoilulle.
Ei tässä ollut tarkoitus arvostella vaan keskustella aiheesta. Minua oikeasti kiinnostaa.
Ap
Minun tietääkseni nunnat käyvät jopa kuntosalilla. Heitä velvoitetaan pysymään kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa sinun pitäisi mennä kertomaan heille, että sinä olet oikea kristitty, joka tietää kaiken paremmin kuin he. Kyllä siitä sitten lopettavat elämänsä pyhittämisen rukoilulle.
Ei tässä ollut tarkoitus arvostella vaan keskustella aiheesta. Minua oikeasti kiinnostaa.
Ap
Ehkä sinun kannattaisi hieman myös itse tutustua aiheeseen josta haluat keskustella. Nunnat ja munkit yleensä tekevät myös paljon työtä rukoilun lisäksi.
Ihmettelen myös, mistä olet oppinut tuon ”rukoile ja toimi”. Ainakaan luterilainen et silloin voi olla, koska tuo on harhaoppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tajuatko olleesi väärässä? Nunnat toimivat aktiivisesti, eivät vain rukoile. Eräskin nunna sanoi, ettei koskaan aiemmin ennen nunnaksi ryhtymistään ole liikkunut, näkynyt ja toiminut yhteiskunnassa niin paljon kuin nunnana ollessaan.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyt maanpäällinen elämä, mutta ikuinen taivaspaikka.
Nunnat ja munkit elävät pidempään kuin muut.
Nunnat ja munkit joutuvat itse ylläpitämään luostariaan eli kirkko ei jaa rahaa luostareille oman käsitykseni mukaan. Sen takia Valamossa ja Lintulassa on mahdollista vierailla, käydä kursseja ja ostaa luostarissa valmistettuja tuotteita. Luostarin ei tarvitse tuottaa hirveästi ylimääräistä rahaa, mutta jos se on pelkkä rahareikä, niin se suljetaan.
Minä joskus toivon, että olisin löytänyt ortodoksisuuden nuorempana, jolloin minusta olisi voinut tulla nunna. Jossain lapsuuden päiväkirjoissani kirjoitan toiveestani olla nunna. Syvästi uskonnollinen elämä on aina kiehtonut minua.
Hassu ajatus, ettei luostarissa tehtäisi työtä. Luostarit ovat perinteisesti olleet maatiloja tai kouluja, joten hartaushetkien rytmittämää työtä on riittänyt aamusta iltaan.
Jos jokin luostareista puuttuu, niin se on nykyaikaisen käsityksen mukainen vapaa-aika, joka toki on muidenkin ihmisten keskuudessa yleistynyt vasta aivan viime vuosikymmeninä.
viisauden ja hengellisyyden vaaliminen, on mun mielestä hienoa nykypäivänä.englanninkielellä youtubes löytyy videoita luostarielämästä esim.kreikan ortodoksiluostareis, käy vierailijoita ja esim.ikääntyneet munkit toimii sellaisina terapeutteina ,joilta voi kysyä uskonnollisia ja elämän ongelmia käsitteleviä kysymyksiä. hienoja vastausia, oon turistien kuvaamissa videoissa nähnyt. mystikot on kiehtovia mun mielestä ja antaa hyviä vastauksia elämän hankaliin kysymyksiin,oon ite saanu uutta insiraatioo elämään katsomal esim.father spyridonin videoita korona aikana( venäläinen?muistaakseni,esim.koronaa käsitteleviä lyhyitä pyuheita)
Jeesus sanoo: rukoilkaa lakkaamatta.
Toimivat osana isompaa kokonaisuutta: kollektiivista tietoisuutta. Joku elää ajattelematta tai "intuitiivisesti", nunna ajattelee tämän puolesta.