Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ettekö te tajua, ettei se terveellinen ruoka laihduta jos syö LIIKAA!

Vierailija
15.05.2013 |

En oikeasti ymmärrä näitä laihdutusyritysten parissa kamppailevien päivän ruokavaliota. Aamu alkaa tietenkin ravitsevalla puurolla, totta kai ruisleipää siihen rinnalle, rahkaa ja mehukeittoa unohtamatta. Ennen lounasta syödään jo välipalaa, ainakin rahkaa tai hedelmiä pitää saada. Sitten seuraavat lounas, pian pitää taas saada välipalaksi vaikka kourallinen pähkinöitä ja myöhemmin päivällinen. Eikä iltapalaakaan pidä unohtaa.

Siis miten te luulette laihtuvanne, kun syötte kuin tukkimiehet?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 03:11"]

Viitaten 35-kirjoittajaan:

Jep, kaikki ei sovi kaikille. Mulle ei karppaaminen toiminut ollenkaan. Hyvin toiminut vatsa meni ummelle, koko ajan oli väsymys ja nälkä - ja ilmeisesti proteiinien reipas lisääminen ruokavalioon aiheutti munasarjakystan. (Meni itsestään pois, luojan kiitos, mutta se oli elämäni kipein viikko.)

Jos haluan laihtua, tarvitsen hiilihydraatteja. Pasta ja puuro ovat mulle ystäviä (onneksi tykkään kaurapuurosta), koska niistä saan tarpeeksi energiaa mm. reippaaseen liikkumiseen. Ilmeisesti mun kroppani moottori tarvitsee "lyijytöntä" raskaamman "dieselin" sijaan. :)

Lasken kyllä kaloreita, koska aikoinaan tein rankkaa ruumiillista työtä ja kulutus sekä ruokamäärät olivat melkoisia. Nyt kulutus on vähentynyt, mutta annoskoon pienentäminen tavallisen naisen tasolle on ollut melko vaikeaa.

[/quote]

Miksi lisäsit reippaasti proteiinia? Se ei ole karppausta. Karppauksessa lisätään rasvaa vähennetyn hiilarin tilalle. Liika proteiini ei ole hyväksi.

Vierailija
2/52 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insuliiniresistenssillä on iso merkitys painonhallinnassa. Minulle ei sovi usein syöminen, vaan tarvitsen kaksi reilua proteiinipitoista ateriaa päivässä. Nälkä pysyy hallinnassa monta tuntia ja olo on hyvä kun syön oikein. Minulla verensokeri heittelee todella helposti. Auttoi kun tajusin että nopeat hiilarit eivät sovi minulle. Paino alkoi laskea ja on nyt vuosia pysynyt alhaalla. Ravitsemusterapeuttiystäväni sanoi, että monille se jatkuvasti syöminen on pahasta. Aina kun syöt jotain, insuliinituotanto käynnistyy. Se on vahvasti painoon vaikuttava hormoni. Keho tarvitsee myös lepoa jatkuvalta ruoan sulattamiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 00:25"]

http://www.wisegeek.com/what-does-200-calories-look-like.htm kaikki mitä ikinä tarvitsee tietää laihduttamisesta.

[/quote] kiitos loistavasta linkistä!Näinhän Se menee..

Vierailija
4/52 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka syö jotain rahkaa lopun ikäänsä? Pitäisi kieltää työpaikkaeväinä happaman hajuisten rahkojen syönti. Ja mammat senkun paisuu rahkapurkkiensa myötä.

Vierailija
5/52 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei laihduttaessa tarvi ollaa millään nälkäkuurilla. Suurimmalla osalla laihduttaminen kariutuu siihen että laihtumisen aikatavoite on liian tiukka ja se edellyttää nällissää olemista ja koska se ei ole kivaa, niin siinä on hankala pysyä ja vaikka henkilö laihtuisikin ihna kivasti, niin hän kokee epäonnistuneensa, koska ei pysy tavoitevauhdissa.

Jos on ollut 15 vuotta aikaa tulla läskiksi, niin miksi normaalipainoon pitiäisi päästä puolessa vuodessa? Kyllä siihen voi käyttää kolmekin vuotta. Jos korjaa ruokavalionsa ja muut elämäntapansa, niin sillä on jo suuri merkitys terveyteen, vaikka olisikin edelleen ylipainoinen. Sillä on suuri merkitys jatkon kannalta että on oppinut syömään terveellisesti ja pienehköllä kalorivajeella sulattelee ylimääräiset läskit pois, lopputulos on se että osaa syödä terveellisesti, tätä ei kitudieteillä opi, vaan kuurin jälkeen palataan entiseen.

Ja kun syö oikeita ruokia, voi syödä paljon enemmän kuin syömällä vääriä ruokia.

Vierailija
6/52 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva kuitenkaan lihoo ja pysyy ylipainoisena terveellistä ruokaa syömällä. Eiköhän suurimmalla osalla ongelma ole nimenomaan syömisten laadussa, ja jos sen pystyy korjaamaan, on aika hyvällä tiellä pysyvään laihtumiseen.

Vierailija
7/52 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 07:34"]

Jep, kaikki ei sovi kaikille. Mulle ei karppaaminen toiminut ollenkaan. Hyvin toiminut vatsa meni ummelle, koko ajan oli väsymys ja nälkä - ja ilmeisesti proteiinien reipas lisääminen ruokavalioon aiheutti munasarjakystan. (Meni itsestään pois, luojan kiitos, mutta se oli elämäni kipein viikko.)

Jos haluan laihtua, tarvitsen hiilihydraatteja. Pasta ja puuro ovat mulle ystäviä (onneksi tykkään kaurapuurosta), koska niistä saan tarpeeksi energiaa mm. reippaaseen liikkumiseen. Ilmeisesti mun kroppani moottori tarvitsee "lyijytöntä" raskaamman "dieselin" sijaan. :)

Lasken kyllä kaloreita, koska aikoinaan tein rankkaa ruumiillista työtä ja kulutus sekä ruokamäärät olivat melkoisia. Nyt kulutus on vähentynyt, mutta annoskoon pienentäminen tavallisen naisen tasolle on ollut melko vaikeaa.

[/quote]

Miksi lisäsit reippaasti proteiinia? Se ei ole karppausta. Karppauksessa lisätään rasvaa vähennetyn hiilarin tilalle. Liika proteiini ei ole hyväksi.

[/quote]

Koska vähensin hiilihydraatteja, jotka kuuluvat normaalisti ruokavaliooni (leipä, pasta, aamupuuro). Minulle proteiinien reipas lisääminen tarkoittaa sitä, että syön päivässä neljä kananmunaa. Tavallisesti saan proteiinit teehen lisäämästäni maidosta ja parista jogurtista sekä mahdollisesti parista siivusta juustoa (olen vege). 

Rasvaa käytän lähinnä leivän päällä, joten sen lisääminen ei kauheasti innosta.

(Ehkä olisi pitänyt puhua Atkinsista, mutta en ollut ihan varma tuntevatko täällä kirjoittelevat enää sitä, on sen verran vanhempi juttu.)

Vierailija
8/52 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 18:50"]

En oikeasti ymmärrä näitä laihdutusyritysten parissa kamppailevien päivän ruokavaliota. Aamu alkaa tietenkin ravitsevalla puurolla, totta kai ruisleipää siihen rinnalle, rahkaa ja mehukeittoa unohtamatta. Ennen lounasta syödään jo välipalaa, ainakin rahkaa tai hedelmiä pitää saada. Sitten seuraavat lounas, pian pitää taas saada välipalaksi vaikka kourallinen pähkinöitä ja myöhemmin päivällinen. Eikä iltapalaakaan pidä unohtaa.

Siis miten te luulette laihtuvanne, kun syötte kuin tukkimiehet?

[/quote]

No minä laihduin tämäntapaisella ruokavaliolla. Tyypillinen laihispäiväni oli esim. seuraavanlainen:

- aamu: täysmaitoon tehty latte

- aamupäivä: runsaasti täytetty voileipä, esim. muna- tai juustoleipä

- lounas: keittoa tai salaattia ja leipää, toisinaan makea jälkkäri

- iltapäivän välipala: jogurtti ja hedelmä tai voileipä ja hedelmä

- päivällinen: lämmin ruoka, ihan kunnon annos, lautasmallin mukaan eli puolet lautasesta kasviksia, lasi maitoa, voileipä rasvalla, hedelmä

Aloitin laihdutuksen 73 kilosta ja laihduin rauhallista tahtia 52 kiloon. Alkuun painoa lähti vajaa kilo viikossa, lopussa alle puoli kiloa. Mutta eipä tarvinnut nälkää kärsiä. Liikuntaa en harrastanut lainkaan laihduttaessani.

Vierailija
9/52 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 10:56"]

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 07:34"]

[/quote]

[/quote]

Koska vähensin hiilihydraatteja, jotka kuuluvat normaalisti ruokavaliooni (leipä, pasta, aamupuuro). Minulle proteiinien reipas lisääminen tarkoittaa sitä, että syön päivässä neljä kananmunaa. Tavallisesti saan proteiinit teehen lisäämästäni maidosta ja parista jogurtista sekä mahdollisesti parista siivusta juustoa (olen vege). 

Rasvaa käytän lähinnä leivän päällä, joten sen lisääminen ei kauheasti innosta.

(Ehkä olisi pitänyt puhua Atkinsista, mutta en ollut ihan varma tuntevatko täällä kirjoittelevat enää sitä, on sen verran vanhempi juttu.)

[/quote]

Koska vähensit hiilareita sinun olisi pitänyt korvata ne rasvalla eikä proteiinilla.

Proteiinia ei karppauksessa eikä myöskään Atkinsissa syödä liikaa. Jos et voi rasvaa lisätä niin älä vähennä hiilareita.

Vierailija
10/52 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 19:02"]

Näin on. Ja se ohje että pitää syödä parin tunnin välein - aivan roskaa. Sanoohan sen järkikin että jos koko ajan puputtaa, niitä kaloreita kertyy huomattavasti helpommin liikaa kuin jos syö pienen annoksen vain kolme kertaa päivässä. Nykyihmiset ei osaa annostella, ja ne on aivan liian tottuneita siihen että mahassa on koko ajan jotain. Mikä vika pienessä näläntunteessa on? Se on ihan luonnollista ja sitä on ihan hyvä oppia kestämään. Jos joka pieneen nälkään täytyy syödä, se on monelle liikaa. Ja monet syö jopa siltä varalta vähän väliä, ettei vain tulisi nälkä.

[/quote]

Ei hei toi nyt ihan noinkaan ole. Kannattaa opetella laskemaan kaloreita, tiedätkös.

On olemassa hyvinkin vähäkalorisia välipaloja, kun vaan osaa etsiä. Esim. juurekset ovat vähäkalorisia, ja porkkanan voi huitaista oikein mainiosti välipalaksi ilman, että dieetti kaatuu.

Toki niitä välipaloja kannattaa tarkkailla, mitä ne ovat, mutta jos osaa laskea ja pysyttelee normaalilla liikunnalla ja alle 1500 kalorissa, niin aivan varmasti laihtuu.

Vaikka kuinka jakaisi ne kalorit tiheästi.

Eli laihtumisen kannalta on täysin YHDENTEKEVÄÄ, syökö ne kalorit vähän kerrallaan mutta tiheästi VAI kolmessa erässä. Olennaista on kokonaissaanti ja kulutus.

Vierailija
11/52 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 20:13"]

Mua huvittaa eniten just toi et luullaan laihojen/hoikkien ja normaalipainoisten syövän VAIN salaatteja. Mä en ole ikinä eläissäni syönyt salaattia. Syön leivän päällä kurkkua ja tomaattia mut varsinaista salaattia en koskaan ja olen jo 37-vuotias. Ja mikä pahinta en ole  yli kahteenkymmeneen vuoteen maistanutkaan rahkaa. Muistan et se oli kuvottavaa, se koostumuskin oksetti. Kuin räkää olisi syönyt.

Sanonko kuinka paljon ärsyttää kun mua 30kiloa painavammat työkaverit puhuu MUN ruokavalinnoista väheksyvästi? =(

Yks "neiti" piti mulle mykkäkoulua  työpaikalla kun menin ääneen sanomaan et muutama kourallinen pähkinöitä sisältää enemmän rasvaa ja kaloreita kuin aikuisen  naisen vuorokauden tarve.

Tää "neiti" joka arvosteli mun leivän ja irtareiden syöntiä saattaa syödä jo pelkästään työaikana aika monta kourallista pähkinöitä.

Olen 167cm ja painan n.56kg.

[/quote]Minua kyllä riepoo se että laihuus yhdisetään tereyteen. Terveellisesti syövä ja liikkuva lihava on kuitenkin paljon paremmassa kunnossa kuin epäterveellisesti syövä normaalipainonen soffaperuna. Ei lievä ylipaino ole lainkaan epäterveellistä, jos harrastaa kuitenkin liikuntaa.

Vierailija
12/52 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 11:22"]

On olemassa hyvinkin vähäkalorisia välipaloja, kun vaan osaa etsiä. Esim. juurekset ovat vähäkalorisia, ja porkkanan voi huitaista oikein mainiosti välipalaksi ilman, että dieetti kaatuu.

[/quote]

Valitettavasti useimmille ei pelkkä porkkana tai muu juures riitä välipalaksi. Syynä on se, että välipalan tarve syntyy tarpeesta tasata verensokeria syömisellä, ja pelkässä vihanneksessa ei ole riittävästi energiaa jotta verensokeri nousisi ja nälkä lähtisi. 

Vierailija
13/52 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 19:19"]

Minä teen raskasta ruumiillista työtä, ja olen koittanut laihduttaa (normaalipainon sisällä muutaman kilon) mutta aina se kaatuu siihen että sen 3 viikkoa jaksan syödä useita,pieniä annoksia kunnes vatsa huutaa kunnon annoksen perunaa ja lihaa,eikä aina vaan salaattia tai rahkaa (mistä en täyty). aluksi pystyn hallitsemaan nälkäni mutta ajan kuluessa se nälkä vaan kasvaa.. tiedä sitten mitä tehdä?

[/quote] Miksi yrität syödä noin kun se ei selvästi sulle sovi?

Olen itse laihduttanut parikymmentä kiloa ilman pikkuisia useita annoksia jotain syömistä. Ei sovi mulle yhtään. Laihduin syömällä lautasellisen ruokaa 3x päivässä.

Vierailija
14/52 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön:

-aamulla 1.5dl puuroa, päällä 2rkl raejuustoa, ehkä siivu ruisleipää

-lounaaksi tonnikalapurkki ja salaattia, ei kastikkeita

-kotona kotiruokaa ilman kastikkeita, eli vaikkapa 2dl paistijauhelihakastiketta (veteen, maizenasuurus), 1dl spagettia, lasi maitoa

treenin jälkeen syön 2 munan munakkaan

Painoa on 73kg ja pituutta 168cm. Jokin ei täsmää, paino ei tipu, vieläkö pitäisi syödä vähemmän?

Vierailija
15/52 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 11:35"]

Mä syön:

-aamulla 1.5dl puuroa, päällä 2rkl raejuustoa, ehkä siivu ruisleipää

-lounaaksi tonnikalapurkki ja salaattia, ei kastikkeita

-kotona kotiruokaa ilman kastikkeita, eli vaikkapa 2dl paistijauhelihakastiketta (veteen, maizenasuurus), 1dl spagettia, lasi maitoa

treenin jälkeen syön 2 munan munakkaan

Painoa on 73kg ja pituutta 168cm. Jokin ei täsmää, paino ei tipu, vieläkö pitäisi syödä vähemmän?

[/quote]

Siis ruisleipäsiivu oli lounaalla, ei aamiaisella

Vierailija
16/52 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 11:26"]

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 11:22"]

[/quote]

Valitettavasti useimmille ei pelkkä porkkana tai muu juures riitä välipalaksi. Syynä on se, että välipalan tarve syntyy tarpeesta tasata verensokeria syömisellä, ja pelkässä vihanneksessa ei ole riittävästi energiaa jotta verensokeri nousisi ja nälkä lähtisi. 

[/quote]

Kas kun se RIITTÄÄ, kun aterioiden väli EI ole pitkä. Siitähän tässä nimenomaan oli kysymys. Jos syö kolmen tunnin välein jotain, sen "jotain" ei aina tarvitse olla kovin isoa.

Esim. tässä eiliset syömiseni:

- aamupuuro, 200 kcal klo 9, plus kahvia

- lounaaksi jauhelihakeittoa pieni kulhollinen, noin 300 kcal, viipale täysjyväruisleipää noin 150 kcal, yhteensä maidon kera 500 kcal klo 12

- klo 15 välipalaksi omena, 90kcal

- klo 16 kuppi kahvia

- klo 17 illalliseksi salaattia ja grillattua kanaa, ilman nahkaa, annos n. 400 kcal

- iltapalaksi klo 20 porkkana ja raejuustoa, 130 kcal

yhteensä 1320 kaloria, eli olisi voinut vielä vetää vaikka leivänpalan tuossa iltapalalla, jos olisi ollut nälkä - ei kuitenkaan ollut.

Vierailija
17/52 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika lailla samaa mieltä. Sitten moni kirjoittaa saavansa tuosta vain 1000 kaloria. Itse lasken kalorilaskurilla kaloreita ja 1200 kaloria on kyllä  aika vähän ruokaa, jos ruokavaliossa on leipää ja hedelmiä kovin montaa kertaa päivässä. Sen lisäksi, kun laihtuu, peruskulutuskin pienenee samalla. 60-kiloinen ei  enää laihdu 1600 kalorilla ilman reipasta liikuntaa. Itse kun olen pienikokoinen, niin yhdessä kotipizzassa on jo päivän kalorit. Isommissa pizzoissa on jo liikaa ja hampurilaisateriankaan lisäksi en paljon voi syödä, muuten lihon. 

Vierailija
18/52 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on. Ja se ohje että pitää syödä parin tunnin välein - aivan roskaa. Sanoohan sen järkikin että jos koko ajan puputtaa, niitä kaloreita kertyy huomattavasti helpommin liikaa kuin jos syö pienen annoksen vain kolme kertaa päivässä. Nykyihmiset ei osaa annostella, ja ne on aivan liian tottuneita siihen että mahassa on koko ajan jotain. Mikä vika pienessä näläntunteessa on? Se on ihan luonnollista ja sitä on ihan hyvä oppia kestämään. Jos joka pieneen nälkään täytyy syödä, se on monelle liikaa. Ja monet syö jopa siltä varalta vähän väliä, ettei vain tulisi nälkä.

Vierailija
19/52 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt samaa kuin ap. Loppujen lopuksi aikuinen ihminen muutenkin tarvitsee aika vähän kaloreita, jos nyt ei sitten tee raskasta ruumiillista työtä tai liiku erityisen paljon. Ja jos laihdutuksessa haluaa tuloksia niin kyllä sitä näläntunnettakin on siedettävä, varsinkin alkuvaiheessa. Mutta kun koko ajan puputtaa niin eihän sitä nälkää ehdi tullakaan.

Lisäksi valloillaan on näköjään luulo, että litrakaupalla vettä päivässä laihduttaa. Ja kyllä ei laihduta, korkeintaan tekee täyden olon mahaan hetkeksi.

Vierailija
20/52 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen raskasta ruumiillista työtä, ja olen koittanut laihduttaa (normaalipainon sisällä muutaman kilon) mutta aina se kaatuu siihen että sen 3 viikkoa jaksan syödä useita,pieniä annoksia kunnes vatsa huutaa kunnon annoksen perunaa ja lihaa,eikä aina vaan salaattia tai rahkaa (mistä en täyty). aluksi pystyn hallitsemaan nälkäni mutta ajan kuluessa se nälkä vaan kasvaa.. tiedä sitten mitä tehdä?