Testaa: kuinka monta maailman maata tiedät? (katso kuvat, huhuh...)
http://www.sporcle.com/games/g/world
Mitä sait tulokseksi? Minä sain säälittävät 51, mies sai 140 ja nauraa nyt minulle. Oletko ylioppilaslakkisi arvoinen? Minä en.
Kommentit (73)
79. Jäi joitan kirjoitusasusta kiinni (surkea englantikin siis kaiken lisäksi ;)) ja unohtui pari perusmaata Euroopasta sekä muutama ihan selkeä muualta.... Afrikka ei ollut kovinkaan hyvin hanskassa ja moni pieni saarivaltio jäi nimeämättä.
129 oikean, voi että kun unohdin hölmöjä paikkoja! Kyllä kaikki andorrat ja eritreat muistaa mut ei romaniaa? :D
Oon nyt treenannut tota, yksittäisiä maanosia ja USA:n osavaltioita. Saan tuosta maailmatestistä nyt yli 160 oikein, mutta en vaan ehdi nopeammin kirjoittaa... Toisaalta jätän sitten jotain pikkuvaltioita viimeiseksi, niin olen ajatellut ettei se niin iso asia ole vaikkei joka saarivaltiota muistaisikaan...
Siitä tuo on huono peli, että maiden rajat ei oikein selviä, esim. mikä maa nyt sitten oikeasti on mikä ruuhkaisilla rannikoilla, esim. siellä läntisessä Afrikassa, Balkanilla, Kaakkois-Aasiassa tai Väli- Amerikassa. Ajattelen vaan sinne päin kyseistä maailmankolkkaa ja koitan muistella mitä nimiä sinne pitikään sijoittaa.
Hyvä peli oli yksi sellainen missä piti sijoittaa nuppineuloja kaupunkien kohdalle ja pisteitä sai sen mukaan miten lähelle osui. Siinä oppi vähän sitä karttapuoltakin.
"197 tätä jos ei tiedä ja väittää itseään vielä ylioppilaaksi niin hohhoijjaa."
Aika syvällinen käsitys sivistyksestä sulla! :)
Mä sain 92, ihan ok siihen nähden, että olen pitänyt itseäni aina huonona mantsassa.
Sieltä puuttui esim Bermuda. yritin tarjota sitä monta kertaa
22 jatkaa
Oli muuten kiva testi! Tosin jos nuo olis pitänyt vielä sijoittaakin sinne kartalle niin kylmät ois käynyt. :) Pitää laittaa mies tekemään kun tulee töistä.
69 on mun tulos. Olisin saanut 10-20 enemmän jos englanninkieliset nimet olisi hallinnassa. Silti pitää ottaa karttakirja käteen =)
48, ihmeen hyvin.
miten tää liittyy lukioon mitenkään? ei siellä mitään karttoja opetella.
118, mutta pää jumiikin tässä vaiheessa päivää aika pahasti ja päänsärky ei auta asiaa. Aika loppui kesken.
134. Jos sama visa olisi suomenkielinen, niin olisin saanut ehkä 145-150. Jos aikaa olisi puoli tuntia niin pääsisin ehkä 170:een.
Nopeasti saa kyllä kirjoittaa, jos meinaa kaikki saada oikein...
You got 75 out of 197 answers correct
Luulin olevani hyväkin pieni karttapallo kädessä, mutta te olette olleet todella nopeita.
67. Olisin tiennyt vielä monta lisää, mutta maiden englannin kielisistä nimistä ei ollut tietoakaan, joten tuohon jäi. Suomeksi voisin arvata, että olis tullu puolet enemmän.
Ei lukiossa mitään maita opeteltu. Ne on peruskoulujuttuja.
81, mutta mulla meni hirveästi aikaa kirjoitusasuihin. En vain saanut Liettuaa kirjoitettua enkuksi oikein ja jumitin siinä ja Lichtensteinissa ties kuinka kauan - olisi vaan pitänyt siirtyä eteenpäin. Siis tiesikö joku että se on LiEchtenstein?? Samoin Norsunluurannikko jumitti kun en osaa ranskaa jne. Afrikan osaan kokonaan, mutta kirjoitusasut pettivät mut :(
Pääasia kai kuitenkin, että sain kaikki "tärkeät" maat. Kuuba ja Argentiina jäivät puuttumaan, se oli noloa. Väli- ja Etelä-Amerikka oli mun heikkoudet.
116. ihan ok, oon kännissä. en saanut montaa tietämääni maata mieleen. ja osan kirjoitin väärin, enkunkielinen kirjoitusasu ei oikein onnistunut kaikein vaikeimmissa maissa. afrikasta jäi puuttumaan vain yksi maa, lälläslää.
132 pahemmin pinnistelemättä. Afrikka ja tyynen meren valtiot vaikeimpia.
En muuten hetkeäkään usko näitä täysillä pisteillä patsastelijoita, jos väittävät tuon lunttamatta tehneensä :-)
Minä sain oikein 117, mieheni 42....
Saan kaikki, mutta vaan siksi, että oon tahkonnut tuota samaa visaa jo kauan sitten oppiakseni ne kaikki :) Alussa sain aika tasan puolet kartalle.
116. Maailmalla matkailusta on siis ollut sentään jotain hyötyä.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 20:16"]
sain muutaman. mikä on IRAK englanniksi? Hermot meni siinä vaiheessa, kun ei kelvannut
[/quote]Iraq