Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa kokemuksia hyvin menneistä laparoskopioista

Vierailija
15.05.2013 |

Laparoskopia eli vatsaontelon tähystysleikkaus luultavasti pian edessä endometrioosin (+ sen mahdollisesti aiheuttaman lapsettomuuden) vuoksi ja jännittää. En pelkää ehkä niinkään kipuja tai arpia, vaan nukutusta, jota minulle ei ole koskaan tehty. Olen tietenkin googlannut aiheesta kaiken mahdollisen, vaikka ei ehkä olisi pitänyt. Tiedän, että moneen muuhun leikkaukseen verrattuna laparoskopia on niin sanotusti helppo toimenpide, mutta jännittää silti. Nyt kaipaisinkin rohkaisevia kokemuksia niiltä, joiden lapaoroskopia ja siitä toipuminen ovat menneet hyvin. Kiitos!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni hyvin. Oli myös eka kerta kun nukutettiin, mutta hyvin meni!

Vierailija
2/8 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 14:41"]

Mulla meni hyvin. Oli myös eka kerta kun nukutettiin, mutta hyvin meni!

[/quote]

Kiitos vastauksestasi. Kuinka kauan sinulla kesti toipua? Miten pitkään esimerkiksi meni, ennen kuin uskalsit harrastaa vähän rankempaa liikuntaa (lenkkeily, kuntosali tms.)?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto, lisää kokemuksia kaivataan.

Vierailija
4/8 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on yksilöllistä se toipuminen,riippuu mikä sulla on tilanne siellä.Elikkä missä sulla on sitä endoa.Mulla itselläni mentiin 7 kohdasta sisään kun normi on 2.Endoa löytyi paksusuolesta ja virtsarakosta ja kaikkeahan ei saada pois koska virtsarakkoon ei voitu ainakaan silloin mennä.Toipuminen kesti kauemmin kuin lääkäri antoi eka kerralla saikkua.Se napaviilto oli kipein.Sen jälkeen tulin heti kyllä raskaaksi mutta sain kesken menon.Miun leikkauksesta on aikaa jo 12 vuotta.Nukuttamista ei kannata pelätä siinä ei ehdi kissaa sanoa kun olet jo unessa.Leikattu on monesti sen jälkeenkin muuta siis ei endoa.Itselläni vyöhyketerapia auttoi näihin paikkoihin mistä sitä ei saa pois.Ivf hoidoilla kuivateltiin endoa jollain piikillä 4 kk ensin.Eka hoidosta tulin raskaaksi mutta meillä oli enemmän vikaa miehessä kuin minussa lapsi tehtiin iksaamalla.

Vierailija
5/8 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksestasi. En tiedä tarkempaa tilannetta - keskikokoinen endometriooma näkyy ultrassa ja se sitten poistettaisiin, mutta muusta tilanteesta on kai tosi vaikea sanoa mitään ennen itse leikkausta. Minulla ei ole oireita, jotka viittaisivat esimerkiksi virtsarakkoon tai suolistoon levinneeseen endometrioosiin, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Joillakuilla kun ei ole mitään oireita, vaikka sairaus olisi päässyt pahaksikin ryöpsähtämään. No, ei auta kammoilut, tähystyksellähän se sitten selviää.

Vierailija
6/8 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat varmasti esilääkitystä ennen leikkaussaliin menoa, se auttaa jännitykseen. Reilun viikon olin sairaslomalla toimistotyöstä, viikko olisi riittänyt. Ekat päivät oli tuskaisia sen vatsaan laitettavan ilman/kaasun(?) takia. Arpia ei enään oikeastaan huomaa. 

endometriooma ja osa munasarjasta poistettiin, muuten putsattiin mistä voitiin. Raskaana noin 6kk päästä (hoidoilla). Nyt kolme lasta.

Vierailija
7/8 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. mulla olinisohko endometriooma, n. 8cm muistaakseni

Vierailija
8/8 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 16:11"]

Saat varmasti esilääkitystä ennen leikkaussaliin menoa, se auttaa jännitykseen. Reilun viikon olin sairaslomalla toimistotyöstä, viikko olisi riittänyt. Ekat päivät oli tuskaisia sen vatsaan laitettavan ilman/kaasun(?) takia. Arpia ei enään oikeastaan huomaa. 

endometriooma ja osa munasarjasta poistettiin, muuten putsattiin mistä voitiin. Raskaana noin 6kk päästä (hoidoilla). Nyt kolme lasta.

[/quote]

Uusiutuiko endometrioosi sinulla leikkauksen jälkeen? Entä auttoiko leikkaus kuukautiskipuihin, jos sinulla siis sellaisia oli? Tietysti tämä(kin) on yksilöllistä, mutta on mukava saada muiden kokemuksia.

Suurin toimenpide, joka itselleni on koskaan tehty, on hyvin mennyt viisaudenhampaiden poistoleikkaus, siksi jännittää, vaikka luotankin terveydenhuoltohenkilökuntaan.