Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpaa uskoa - lääkäriä vai apteekin hlökuntaa/pakkausselostetta?

Vierailija
15.05.2013 |

Tarvitsisin nenää avaavaa lääkettä (Nasolin) hengityksen helpottamiseksi.

Apteekissa sanottiin, ettei tuotetta saa käyttää raskausaikana, samoin pakkausselosteen mukaan tuotetta ei tule käyttää raskauden aikana.

Kävin lääkärissä poskionteloiden tukkoisuuden vuoksi ja kysyin samalla Nasolinin käytöstä.  Lääkäri sanoi, että tottakai voi käyttää, eihän se vaikuta kuin paikallisesti verisuonia supistavasti.

Onko nämä lääkepakkauksien varoitukset jotenkin ylimitoitettuja, olen aina niitä suhtellisen orjallisesti noudattanut?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 13:29"]

Itse luotan farmaseuttiin enemmän kuin lääkäriin.

[/quote]

Aloituksessa jäi tosiaan yksi aika tärkeä seikka kertomatta - minua auttamaan tullut apteekin hlö ei osannut vastata Nasolinin käyttöön raskausaikana, vaan avasi paketin ja luki sen pakkausselosteen =)

Mutta tosiaan, toisinaan farmaseutit ovat tarkempia, mutta eri mieltä eivät koskaan ole olleet minun tapauksissa lääkärin kanssa. usein lääkäri on vain unohtanut esim. kirjoittaa kuurin pituuden tai laskenut annostuksen hieman väärin  tms. jolloin farmaseutti on nämä puutteet korjannut.

Vierailija
22/26 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 22 = ap.

Aina unohtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sua epäilyttää, kannattaa soittaa sinne teratologiseen tietopalveluun. Monen lääkkeen kohdalla nuo nuo kiellot on tosiaan varotoimenpiteitä. Mulle kävi niin, että mulle määrättiin joku aika sitten erästä tulehduskipulääkettä. Pakkausselosteessa kerrottiin, että valmistetta ei saa käyttää imetyksen aikana. Mulla on 1,5-vuotias lapsi, jota imetän vielä satunnaisesti.

No, soitin paikalliseen apteekkiin ja kysyin asiasta. Ensin puhelimeen vastannut henkilö sanoi, että valmistetta ei saa käyttää imetyksen aikana, mutta kun aloin selittää tilannetta (en imetä edes joka päivä), henkilö tarkisti asian jostain tietokannasta, jossa sanottiin, että sitä imeväiselle haitallista ainesosaa (liittyi muistaakseni veren hyytymiseen) on lääkkeessä niin häviävän vähän, ettei se todennäköisesti haittaisi edes täysimetyksessä.

Vierailija
24/26 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärillä on käytössään tietokanta, josta pystytään tarkistamaan asiat. Ja aina on punnittava hyödyt ja haitat, sitä ei voi muut kuin lääkäri tehdä. 

Vierailija
25/26 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeen käyttökielto raskauden aikana voi johtua siitä, ettei tutkimustietoa ole tai sitten siitä, että lääke on osoittautunut teratogeeniseksi tutkimuksissa. Useimmiten on kyse ensimmäisestä vaihtoehdosta. Lääkeyhtiöt pyrkivät pesemään kätensä lapsen synnynnäisten epämuodostumien tai sairauksien varalta kieltämällä käytön raskauden aikana, vaikkei viitteitä sikiölle haitallisuudesta olisikaan. Näitä ei pidä kenenkään lähteä itsekseen arvuuttelemaan.

Lääkärin ohjeet voivat poiketa pakkaussetelin ohjeista, sillä lääkärillä voi olla uutta tutkimustietoa aiheesta. Apteekit noudattavat lääkeyhtiön virallisia ohjeita eli lukevat asian pakkausselosteesta. Vähän huvittaa jonkun kommentti, että apteekissa piti farmaseutin lukea paketista, onko lääke sallittu raskauden aikana vai ei. Lääkevalmisteita nyt on markkinoilla enemmän kuin 2, eikä kenenkään muistissa pysy kaikkien tiedot.

Vierailija
26/26 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 12:09"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 12:01"]

Ihan vaan tiedoksi, että tiedän tapauksen, jossa lapsessa on vakavaa fyysistä ja myös henkistäkin vaivaa ja syylliseksi on epäilty Vics voidetta.

Kokeile ensiapua nenäkannusta ja suolaliuossumutteesta, jos et uskalla Nasolinia käyttää.

[/quote]

Vaikeaa uskoa, että jos äiti raskauden aikana käyttää Vicks-voidetta ja se sitten vaikuttaisi kuukausia myöhemmin syntyvään lapseen noin voimakkaasti. 

[/quote]

Siis sä ihan aikuisten oikeasti meinaat, että millään lääkevalmisteella (tai sen kaltaisella) ei ole vaikutusta sikiöön, ellei se synny viikon sisään? No ei ihme että FAS-lasten määrä on Suomessa moninkertaistunut... Mikä oli tää sun looginen pointti, kun ei tuosta normaalijärkinen mitään ymmärrä?