Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen täysavuttomuus lastenhoidossa ärsyttää!

Vierailija
15.05.2013 |

Meillä kaksi lasta 1 ja 3v. Ovat villejä ja energisiä ja tappelevat keskenään, joskus myös leikkivät nätisti. Hoidan heitä kotona 7 pv. viikossa ja mies on 7pv. viikossa töissä. Kerran viikossa haluaisin käydä jumpassa joka kestää matkoineen 1.5 tuntia. Mutta melkein joka kerta kun lähden vaikuttaa siltä että täällä vallitsee täyskaaos silloin kun olen poissa ja melkein joka toinen kertaa soittaa mut sieltä kotiin kun esim. esikoinen on purrut taaperoa ja mies vaan huutaa ja panikoi ja lapset itkee. Esikoinen on usein aggressiivinen siskoaan kohtaan kun mies hoitaa heitä. No enhän siinä vaiheessa mistään jumpasta voi nauttia ja kotiin vaan. Huoh.  Minusta naurettavaa että aikuinen ei osaa kontrolloida tilannetta kahden pienen lapsen kanssa. Mitä mieltä olette, pitääkö minun sitten olla kotona 24t. päivässä eikä koskaan mennä mihinkään vai jättää lapset ja mies ja antaa kaaoksen ja turvattomuuden vallita sillä aikaa kun olen jumpassa ja toivoa että oppii? Ollaan kyllä keskusteltu tavoista toimia ja siitä kuinka tärkeä henkireikä tämä 1 tunti minulle on mutta kun tuntuu siltä että ei nyt vaan osaa sisäistää näitä ohjeita. Olen väsynyt. :(

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi ja perheenne voisi hyötyä perheneuvolasta.

Vierailija
22/39 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ainakaan tässä tilanteessa valehdellut, esikoinen kertoi erikseen että sama oli tapahtunut. Ei ole ollut ainakaan nähdessäni väkivaltainen, mutta eihän heidän kanssa ole pahemmin yksin ollutkaan. Ja ehkä ei sittenkään voi jättää heitä yksin. Ainakaan jumpan takia.

Perheneuvolan odotuslistalla ollaan ...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä miehesi voi vielä oppia. Ota rauhallisesti ja tue häntä. Omakin mieheni on aivan valtavan paljon oppinut näiden vuosien varrella, vaikka lähtötilanne oli huonohko. Lastenhoidon vaativuutta usein vähätellään. Siinäkin on myös lahjakkuuseroja. Hyvä, että olette jonossa perheneuvolaan. 21 ja 22

Vierailija
24/39 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, 24. Hyvä että toivoa löytyy. :)

Eihän se tässä vaiheessa auta sanoa että lapsia ei olisi pitänyt tehdä. Yllätyin muuten täysin tästä avuttomuudesta ja reagoimistavasta. Se ilmeni vasta kun molemmat lapset oli saatu. Mihinkään muuhun tilanteeseen ei reagoi näin, eikä edes esikoisen vauva-aikana kertaakaan.

Meillä on vaikea kombo tämä miehen stressin sietokyvyttömyys ja vaativat lapset.

Vierailija
25/39 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas lisää tähän ketjuun, olen yrittänyt antaa enemmän vastuuta miehelleni ja käynyt ulkona noin 30 minuuttia kerralla ja huomannut että miestä ei todellakaan voi jättää yksin lasten kanssa edes siksi ajaksi.

Hänellä ei ole minkäänlaisia taitoja lasten kanssa ja on myöntänyt että se johtuu hänen omasta lapsuudesta jossa isänsä oli hänelle todella väkivaltainen, hänellä ei ole ollut mitään muuta toimintamallia ja tuon edellisen sohvatyöntö ja esikoisen päänsatuttamis jutun jälkeen ei luota ollenkaan itseensä lasten kanssa. Sanoi myös että on kovin väsynyt ja uupunut töiden takia, painosti että ei hänelläkään ole vapaa-aikaa ja että kun minä olen se joka pärjää lasten kanssa ja olen siinä lahjakas, ehkä olisi parempi jos en jättäisi häntä yksin lasten kanssa, ainakin nyt kesäksi ennen kun esikoinen aloittaa pk:n.

Me olemme todella jonossa perheneuvolaan mutta kuulemma varmaan kestää kuukausia ennen kun sinne pääsee ja katsotaan suostuukohan hän sinne lopulta menemään, ei "usko" tällaisiin puhumisterapioihin, ei tykkää puhua meidän kodin sisäisistä asioista muille.

Kai sitten pakko, en tietenkään halua vaarantaa lapsiani jumpan takia ja toivoa että päästään pian sinne perheneuvolaan. Olisiko kellään mitään ehdotuksia lasten hoidon suhteen, onko mitään kunnallisia lastenhoito palveluita, jotain ihmistä joka voisi vaikka viedä lapset tunniksi puistoon kun käyn jumpassa? Pääkaupunki seudulla asutaan ja MLL lopettaa täällä toimintansa. :(

Vierailija
26/39 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavalla tai toisella tuo teidän tilanne on saatava poikki. Miehen on pakko työstää lapsuudentraumansa jotta hän kasvaa vanhemmaksi. Muuten sukupolvien taakka siirtyy vaan taas eteenpäin teidän lapsillenne. 

Yksi paikka jossa on ainakin ollut edullista, yksityistä perheneuvolatoimintaan on Valkonauhaliitolla, soita ja kysy mahdollisuuksista päästä juttelemaan tilanteestanne vaikka ensin yksin ilman miestä. ( Kristillisestä ja päihdetyötaustasta huolimatta siellä voi käsitellä ihan normaalejakin juttuja eikä asiakastyö ole vakaumuksellista)

http://www.suomenvalkonauhaliitto.fi/tyomuodot/index.php?sivu=Valkonauhan%20Kotipes%E4n%20yksil%F6tapaamiset%20(Nuorison%20neuvonta-asema)

Ihan toinen asia on sitten miehen työmäärä; onko hän aloitteleva yrittäjä jos tekee töitä 7pv/viikko?

Vierailija
27/39 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehellä on ollut väkivaltainen lapsuus niin ymmärrän että häntä pelottaa. Ja nyt pelottaa varmaan suakin. Eikös sille miehell voisi mitenkään puhua, että hakisi apua niiden omien traumojen selvittämiseen? Edes omien lapsiensa takia? Siihen mä vetoaisin...

Hänellä on varmaan mahdollisuus saada terapiaan Kelan tukea.

Vierailija
28/39 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, todellakin pelottaa. En tietenkään voi elää väkivaltaisen miehen kanssa. Se olisi loppu heti ensimmäisestä kerrasta tämä avioliitto jos löisi minua tai lapsia. Silti en usko että lähtee minnekään terapiaan. :( Olen kyllä sanonut että hän menettää kaiken mitä rakastaa jos ei suostu, mutta ei vaan usko että se auttaa.

Vierailija
29/39 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 07:45"]

Tavalla tai toisella tuo teidän tilanne on saatava poikki. Miehen on pakko työstää lapsuudentraumansa jotta hän kasvaa vanhemmaksi. Muuten sukupolvien taakka siirtyy vaan taas eteenpäin teidän lapsillenne. 

Yksi paikka jossa on ainakin ollut edullista, yksityistä perheneuvolatoimintaan on Valkonauhaliitolla, soita ja kysy mahdollisuuksista päästä juttelemaan tilanteestanne vaikka ensin yksin ilman miestä. ( Kristillisestä ja päihdetyötaustasta huolimatta siellä voi käsitellä ihan normaalejakin juttuja eikä asiakastyö ole vakaumuksellista)

http://www.suomenvalkonauhaliitto.fi/tyomuodot/index.php?sivu=Valkonauhan%20Kotipes%E4n%20yksil%F6tapaamiset%20(Nuorison%20neuvonta-asema)

Ihan toinen asia on sitten miehen työmäärä; onko hän aloitteleva yrittäjä jos tekee töitä 7pv/viikko?

[/quote]

Kiitos vastauksesta, todellakin pitää saada poikki, en voi olla kotona koka aikaa pelosta että jotain tapahtuu. Kiitos linkistä, soittelen sinne päin.

Ei ole yrittäjä, on ihan tavallinen duunari. Olen miettinyt nyt jälkeenpäin että onkohan myös poissa kotoa paljon oman pelkonsa takia?

Vierailija
30/39 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

käykää koko perhe yhdessä vaikka leikkipuistossa. Hoitakaa lapsia siellä alkuun yhdessä ja kun sujuu niin siirry sivummalle ja anna miehen olla lasten kanssa. Näin mies saa onnistumisen kokemuksia lasten kanssa. Eli alkuun mies olisi sellaisissa tilanteissa kaksin lasten kanssa missä se on teillä helpointa. 

Kannusta miestä joskus touhuavan kotona molempien lasten kanssa yhdessä esim rakentamaan kolmestaan dublotorneja, leikkimään pikku autoilla ym. Vaikka sinä olisikin paikalla. 

Miehen kannattaisi jotenkin yrittää helpottaa työstressiään.

Vierailija
31/39 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tätä ei suositella, mutta minusta miehesi tarvitsee tätä: anna miehelle selkeät toimintaohjeet, kirjalliset. Kerro, että antaa ensin lasten leikkiä 10 minuuttia niin, että mies seuraa koko ajan, mitä tapahtuu. Jos isompi yrittää lyödä tai purra, mies siirtää lapsen leikistä sivuun hetkeksi (tarvittaessa pitää väkisin kiinni) ja päästää leikkiin mukaan, kun näyttää siltä, että ei pure tai lyö. Jos tekee homman uudestaan, leikki lopetetaan.

Anna miehellesi toimivia ohjeita, esim. esikoinen piirtämään tai katsomaan muumeja, pienemmän kanssa jotain muuta. Ehkä voisivat mennä pihalle? Laita ohjeisiin, mitä pitää muistaa ja mistä asioista pitää huolehtia sekä miten toimia, jos jotain menee pieleen.

Veikkaan, että ohjeiden kanssa mies voi saada onnistumisen kokemuksia eikä pelkää käyttäytyvänsä väkivaltaisesti. Kokeiltaa lyhyellä ajalla niin, että olet esim. viereisessä huoneessa. Korosta miehelle, että hän ei voi hakea sinua apuun mutta että jos homma kaatuu, niin voit antaa hänelle neuvoja rauhallisella äänellä. Älä päivittele ja huokaile miehen avuttomuutta vaan päinvastoin yritä vahvistaa niitä asioita, jotka sujuvat. Jos mies hoitaa tilanteen, muista kehua ihan niin kuin lapsiakin. Positiivinen palaute toimii paremmin kuin negatiivinen. Korosta miehelle, että hän on aikuinen ja aikusen pitää osata toimia, vaikka lapset eivät osaisikaan.

Vierailija
32/39 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän olla positiivinen ja minusta tuo puistoehdotus on hyvä koska siellä on myös muita ihmisiä, en usko että hän nyt sentään julkisella paikalla käyttäytyisi väkivaltaisesti. Enkä usko myös että esikoinen satuttaisi siskoa siellä, on niin paljon muita lapsia ja touhuttavaa. Jos mies vaan jaksaa sinne lähteä työpäivän jälkeen.

Tämä miehen uupumus on kyllä paha juttu, uskon että väsymys ja stressi aiheuttaa sitä pinnankireyttä ja vaikeuttaa asiallista toimintaa. Varmaan esikoinenkin tiedostaa tämän ja on siksi ahdistunut ja enemmän aggressiivinen miehen ja siskon kanssa yksinollessaan. Olen yrittänyt ehdoittaa että pitäisi koko heinäkuun vapaata, loma-aikaa kun on kertynyt, että saisi levätä ja olisi energiaa touhuta lasten kanssa ja opetella näitä taitoja. Menee vähän suunnitelmat uusiks, en tietenkään voi jättää kuopusta hänen hoivaansa ja palata töihin jos ei ala asiat toimimaan paremmin.

Vierailija
33/39 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunki seudulla toimii hoiva.net, on aika kallista mutta osan voi vähentää ...

Vierailija
34/39 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä pysty ymmärtämään, miten ankea lapsuus voi olla esteenä pitää lapset erossa tunnin ajan toisistaan?

Vierailija
35/39 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 11:00"]

Mä en kyllä pysty ymmärtämään, miten ankea lapsuus voi olla esteenä pitää lapset erossa tunnin ajan toisistaan?

[/quote]

En minäkään oikein. Vai onko miehen isä pahoinpidellyt miestä ja tämän sisaruksia, kun nämä ovat nahistelleet keskenään ja tuo tilanne kokonaisuudessaan tuo ikäviä muistoja mieleen? Tai sitten hän ei vain jaksa pikkulapsia ja lapsiperhearkea ja tuo on hyvä tekosyy olla mahdollisimman vähän vastuussa lapsista ja tekemisissä heidän kanssaan. Pääsee helpommalla.

Vierailija
36/39 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko noita lapsuudentraumojaan pitänyt pohtia ennen kuin hankkii lapsia? Ihan uskomatonta porukkaa, en ole livenä moisia koskaan tavannut

Vierailija
37/39 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkääkö hän omaa väkivaltaisuuttaan, vai? Nyt kyllä taitaa laiskuutta perustella tuollaisella uhriasenteella. Jos mies on normaalilla järjellä varustettu, kyllähän silloin pitäisi traumasta huolimatta kyetä älyllisesti handlaamaan tämä tilanne.

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 11:21"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 11:00"]

[/quote]

En minäkään oikein. Vai onko miehen isä pahoinpidellyt miestä ja tämän sisaruksia, kun nämä ovat nahistelleet keskenään ja tuo tilanne kokonaisuudessaan tuo ikäviä muistoja mieleen? Tai sitten hän ei vain jaksa pikkulapsia ja lapsiperhearkea ja tuo on hyvä tekosyy olla mahdollisimman vähän vastuussa lapsista ja tekemisissä heidän kanssaan. Pääsee helpommalla.

[/quote]

Vierailija
38/39 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hitto, miten tossukka ämmä

Vierailija
39/39 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita ap uudestaan sinne perheneuvolaan ja anna lisätietoja tilanteestanne niin ehkä pääsette nopeammin asiakkaiksi. Meille neuvottiin just että jos tilanne jonotusaikana radikaalisti muuttuu niin pitää soittaa uudestaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi