Muilla yhtä surkea raskaushistoria?
Minulle on sattunut lapsenteon suhteen paljon epäonnea: ensin lapsettomuushoitoja useamman vuoden ajan, siinä välissä kaksi varhaista keskenmenoa, sitten keskosen (rv 28) syntyminen, kuolleen vauvan syntyminen (rv 34, kuolinsyy tuntematon), ja vielä kromosomihäiriötä sairastavan vauvan syntyminen, hän kuoli pian sydänvikaan, jota sitäkään ei raskausaikana missään ultrassa havaittu.Terve lapsi piti olla tulossa.
Kaikki tämä alle 31-vuotiaana. Lääkärien mukaan mikään noista ei liity toisiinsa, vaan kaikki on puhdasta sattumaa ja huonoa tuuria. Keskosesta on kasvanut terve lapsi, eli onhan tässä tietysti onneakin ollut, kun sain yhden lapsen. Mutta enempää raskauksia en enää edes uskalla yrittää, lapsiluku saa jäädä tähän. Alunperin halusin ison perheen, (eihän sitä tosin tiedä, tärppäisikö hoidoilla edes enempää), mutta en tosiaan enää jaksa tuota arpapeliä jatkaa. Koen uuden raskauden henkisesti liian stressaavaksi. Onko muilla ollut huono tuuri raskauksissa ja jätitkö lapsiluvun tietoisesti pienemmäksi, koska pelkäsit miten seuraavassa raskaudessa käy?
Kommentit (6)
3 raskautta, 1 abortti, lapsi on hyvin vaikeasti vammainen ja lääkärit, monikko sanoivat ettei raskaus tule edes kestämään viikolle 24, 1 terve lapsi ja 1 keskenmeno.
halusin monta lasta, sain yhden. Olen välillä niin onnellinen ja välillä kateellinen. Suurimman osan ajasta onnellinen.
Aikaa meni raskauksien välillä 8 vuotta ja hoidot tulivat maksamaan yli 50 tuhatta euroa
Jajjonen lisää, että ymmärränhän mä, että sua pelottaa. Sä olet varmasti kokenut kovia. Mutta mä uskon, että kun aikaa kuluu vielä vähän lisää ja jos haluat toisen lapsen, niin kyllä sä päätät vielä yrittää.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 19:53"]
No, kyllä mulla oman käsitykseni mukaan on surkeampi raskaushistoria kun sulla. Mä en ole koskaan edes tullut raskaaksi. Ymmärtäisin ton sun ruikuttamisen, jos sulle ei kaikesta huolimatta olisi tervettä lasta, mutta sullahan on.
[/quote]
Täällä on kyllä tänään liikkeellä ihan uskomattomia k-päitä. Eihän se sulta ole pois jos toinen on saanut yhden lapsen! Eikä se lapsen saaminen ole mikään avain onneen jos muuten kaikki on huonosti.
Mä en voi kuvitella mitään muuta niin kamalaa kuin kuolleen lapsen synnyttäminen. En tiedä miksi kävit hoidoissa, mutta jos antaisit luonnolle mahdollisuuden? Eli lapsi tulee jos on tullakseen? Ei hoitoja mutta ei ehkäisyä?
Voimia elämään, on kyllä ollut kurja historia.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 19:53"]
No, kyllä mulla oman käsitykseni mukaan on surkeampi raskaushistoria kun sulla. Mä en ole koskaan edes tullut raskaaksi. Ymmärtäisin ton sun ruikuttamisen, jos sulle ei kaikesta huolimatta olisi tervettä lasta, mutta sullahan on.
[/quote]
Inhottavaa tekstiä. Olisit siis ikionnellinen jos sinulle olisi syntynyt kuolleita lapsia, jos olisit edes yhden elävän saanut?
No joo, kakkonen, tarkoitin enemminkin sellaisia, jotka ovat tulleet raskaaksi, mutta raskauksissa ei ole mennyt kaikki hyvin. Tietysti olen hyvin onnellinen elävästä lapsestani, kuten tuossa kirjoitinkin, että on onneakin ollut matkassa.
Se, että antaisi lapsen tulla jos on tullakseen, ei oikein auta, tulin nimittäin spontaanisti raskaaksi tuolla kerralla, kun vauva kuoli kohtuun. Muut raskaudet on inseminaatioilla tai ivf-hoidoilla. Lapsettomuuden syynä on endometrioosi, eli sen ei pitäisi kai aiheuttaa erityisesti suurempaa raskausongelmien vaaraa. Mutta silti. Arveluttaa kamalasti yrittää enää uudestaan.
ap