Raskaus ja myooma (lihaskasvain) kohdussa??
äh, sain eilen tietää että myooma on nyt pukannut minun kohtuuni kun siellä vielä on minun pikkuinen vauvani rv21+2
Juuri minulta leikattiin rv 15 kietoutunut kysta ja samalla meni vasen munasarja, toivottavasti ei tarvi leikata ennen vauvan syntymää ja yleensä ne vissiin poistaa kohdunkin et varmaan sit synnytyksen jälkeen? tietääkö kukaan kuusi cm oli läpimitta??
Kommentit (4)
Hei,
Ne myoomat kohdussa on yleisiä ja yleensä vaarattomia. Kasvavat alkuraskaudesta ja sitten ne yleensä raskauden jälkeen taas pienenee eli raskaushormonit vaikuttaa niiden kasvuun.
Sanoivat rakenneultrassa, että jos olisi pikkasen pienempi ollut myooma niin eivät edes mainitse siitä äidille eli kyllä ne on aika yleisiä. Mulla ei ole aiheutunut melkein saman kokoluokan kun sulla tapauksesta mitään ongelmia. Tärkeintä ettei ole istukan tai kohdunsuun läheisyydessä. Jos myooma on iso sitten raskauden jälkeen tai on hankalassa kohdassa niin se voidaan sitten leikata sairaalassa jos lääkärit katsovat sen hyväksi vaihtoehdoksi suunniteltaessa esim. uutta raskautta. Tai jos häiritsee raskautta tai sitä epäillään niin voidaan tehdä jo jotain raskaana olon aikanakin. Mutta kyllä se myooma ihan leikataan ja kohtu jää paikoilleen. No varmaan kohdunkin voi halutessaan poistattaa, mutta enpä usko että pelkän lihaskasvaimen takia sellaista pahemmin harrastettaisiin.
Joskus myoomat saattaa aiheuttaa kipuja raskauden lopussa, jos niiltä ns. ravinto alkaa vähetä, mutta minulla ei ole ollut mitään ongelmia. Elikkä älä nyt etukäteen pelkää turhaan :)
Ja täällä ollaan jo 9:llä kuukaudella raskaana siis
Esikoista odottaessa minulla huomattiin myooma np-ultrassa. Se oli silloin jotain luumun kokoinen. Sanoivat tosiaan, että ne ovat hyvin tavallisia, ja normaalisti aivan vaarattomia. Raskauden loppuun mennessä tuo myooma kasvoi vähän kananmunaa isommaksi seuraten kohdun kasvua. Mahdollisesti myooman sijainnin vuoksi (alhaalla, hyvin lähellä synnytyskanavaa) poika sitten jäikin kököttämään perätilaan, ja näin ollen minun synnytys sitten tapahtuikin suunniteltuna sektiona. Käännöstäkään ei yritetty tuon myooman sijainnin vuoksi. Mutta siis myooma ei automaattisesti ole edes este normaalille alatiesynnytykselle.
Ihmettelin aluksi, kun sitä ei sitten sektion yhteydessä poistettu. Mutta sanoivat, että on hyvin normaalia, että myooma pienenee, tai jopa katoaa, kun kohtu palaa normaalimittoihinsa. Näin ollen sektiossa ei kannata siis leikata ns " turhaan" , verenhukan, leikkauksen pitkittymisen yms takia.
Ja kun sitten noin 10 kk kuluttua kävin tarkastuttamassa myooman tilanteen ultrassa, niin eihän siellä mitään näkynyt.
Nyt odotan jännityksellä, putkahtaako myooma taas samaan paikkaan, tai kenties johonkin uuteen kohtaan, kun nyt rv 12+...
t. Meku
Kiitos vastauksistanne.. vähän rauhoitti, mutta mulla tulee tuon myooman takia nopeutettu kohdun poisto, sanoivat että olen taipuvainen kehittämään kasvaimia ja kystia ja ennen on ollut vain kystia joita leikattu kahdesti, myooma oli uusi tuttavuus :(
Toivotaan että häviää itsestään ja jos vaikka juuri tämä raskaus on hormooneilaa lisännyt tuotantoa että synnytyksen jälkeen ei tarvitsisi leikata. kiitokset.
Mä olen siinä käsityksessä että myoomat voi hävitä itsekseenkin pois. Ainakin mulle on käynyt näin. En sitten tiedä onko sillä koolla merkitystä siihen että häviääkö pois vai ei.