Mitä mieltä olet?
Tunnen 22-vuotiaan äidin. Hänellä on yksi 2-vuotias lapsi, ja toinen lapsi tulossa syksyllä.
Tällä naisella on kuitenkin periaatteessa jo neljä lasta. Nämä kolme muuta lasta eivät ole tosin hänen omiaan, vaan he ovat hänen siskojaan. 5-, 7- ja 10-vuotiaat.
Tämän 22-vuotiaan arkipäivät menevät kutakuinkin näin:
Aamulla siskojen isä vie kaksi lapsista kouluun, ja tämän 5-vuotiaan vie heidän 22-vuotiaan siskonsa luokse. Kello on tuolloin noin 8:30.
Kello 12:30 kaksi muuta muksua joko kävelevät tämän siskonsa luokse, tai hän hakee heidät koulusta.
Yleensä ajavat sitten näitten siskojen kotiin, koska heillä ok-talo, kun taas 22-vuotiaalla kerrostalokolmio, joten tilan ja "mukavuuden" vuoksi on neljän lapsen kanssa isossa omakotitalossa helpompaa- myös oma piha on tietysti mukava seikka. Tyttöjen isä tai tulee aikaisintaan kotiin klo 17-18, mutta hyvin usein tämä 22-vuotias laittaa tytöt nukkumaan klo 20 ja odottelee sinne klo 21-22 että jompikumpi vanhemmista tulisi kotiin ja suunnistaa sitten omaan kotiinsa nukkumaan. Aamulla sama homma alusta.
Viikonloput menevät yleensä myös siskojen perään katsellessa, sillä isä on yrittäjä, ja äiti muualla töissä arkisin, ja viikonloppuisin sitten auttelee miestään yrityksen hommissa.
Näin ollen tämä 22-vuotias siis hoitaa neljän lapsen lisäksi kahta taloutta (oma koti pitää pitää kunnossa, ja sitten myös se omakotitalo) ja vapaa-aikaa hänellä ei kuulemma juuri ole. Saako hän tästä palkkaa? ei hän kuulemma voi pyytää rahaa siitä, että katsoo siskojaan. Jotain vaivanpalkkaa kuulemma silloin tällöin saa (viime kuussa mm. sai kuulemma 200€ koko KUUKAUDESTA, eli tosi vähän mielestäni!).
Syöttää siis omasta pussistaan näitä siskoja, kun ovat hänen luonaan, mutta vastaavasti syö itse vanhempiensa ostamia ruokia kun ovat heidän kotonaan.
Periaatteessa ruokapalkalla toimii lapsen- ja kodinhoitajana.
Tosi kypsä 22-vuotias ikäisekeen siis kyseessä tämä neito, jonka elämä pyörii lähinnä lasten ympärillä, toisin kuin suurimmalla osalla ikätovereistaan. Ei minullakaan ole niin iso urakka hoidettavana kuin hänellä- olen 30-vuotias ja minulla kolme lasta, mutta hoidankin vain omat lapseni sekä oman kotini, en toisten kotia tai toisten lapsia.
Mitä mieltä olette siis tästä heidän kuviostaan?
Mielestäni tämä neito tekee tosi vastuullista työtä, josta hänen kuuluisi saada vähän enemmän palkkaa.. Asiahan ei siis minulle mitenkään kuulu, mutta harmittaa vain hänen puolestaan. Tänään viimeksi kertoi, kuinka tympäsee kun rahaa ei ole tarpeeksi (saa vain kotihoidontuen+lapsilisän) nyt kun ei ole taas töissä. Kävi siis välillä töissä, mutta silloinkin hoiti siskojaan töiden jälkeen sekä viikonloppuisin.
Mielestäni vanhemmat hyödyntävät tytön kiltteyttä liikaa. Hänestä monesti näkee kuinka uupunut oikeasti on.
Kommentit (2)
Sitä mieltä että onneksi noilla lapsilla on tuollainen sisko.
En jaksanut lukea mutta väärinhän tuo on. Tai no, jos se siskolle on ok, niin mikäs siinä. Itse en suostuisi.