Ulkomailla voi olla oma itsensä 5-kymppisenäkin
Suomessa katsotaan kuin hullua jos poikkeaa muusta massasta tyylillään ja käyttäytymisellään. Pitäisi olla hillitty ja hallittu ja elämä kulkea tiettyä normien mukaista rataa. Liekö erilaisuuden karsastaminen katkeruutta siitä, ettei itse uskalleta olla omanlaisiaan, vai johtuneeko tynnyrissä kasvamisesta?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
HAha, ootko käyny vaikka Italian maaseudulla koskaan =) siellä voit mennä kokeilemaan, miltä oikeasti tuntuu kun tuijotetaan, kukaan ei osaa englantia ja kaikkea normista poikkeavaa vihataan
Ei mua ole koskaan ainakaan pahalla tuijotettu ulkomailla maaseudulla ja olen sen verran sivistynyt ihminen että opettelen paikallisen maan alkeet jos meinaan sinne mennä. Suomessa tuijotus on 90% negatiivista tuijotusta. Arvostelevaa. Viime viikolla kun kävin hengityssuojan kanssa kaupassa niin joku nuori nainen katsoi mua kun hullua. Se tuntui kyllä pahalta kun yritän kuitenkin suojella omaa terveyttäni ja muiden.
Vierailija kirjoitti:
Aina on ihmisiä jotka kiinnittää huomiota ja erottuu massasta. Tyylikkyys onnihan erilainen statement kuin joku vähemmistöhörhöikihippimikälie, jonka naama on usein rutussa/soosissa. Viimeks eilen näin tuommoisen keski ikäisen näisen jonka pyllyvako vilkkui ja jonka koko olemus huusi ”katsokaa miten poikkeuksellinen olen”. Oli kuin jokin lgtb-karikatyyri.
Yleensä en paljon korvaani lotkauta mutta tuostä lähtevä negatiivinen viba kyllä tökkäs. Nuoriso voi olla sekaisin, mutkun neliviiskymppiset on niin se jo sattuu silmiin erilailla.
Tässä esimerkki kyttääjästä ja toisten rajoittajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykysuomessa voi mennä vaikka Teräsmiehenä, eikä kukaan hätkähdä.
Niin kauan kuin ei käytöksellään ahdista muita, on kaikki ok.Voi toki XD. Suomessa katsotaan kieroon jos pitää hengityssuojainta. Euroopassa se on normi vieläkin.
Höpö höpö. Kukaan ei katso. Ei ainakaan stadissa.
Stadi ja stadi. Suurinosa suomalaisista ja nimenomaan suomalaisista asuu kuitenkin stadin ulkopuolella. Hyvä pitää mielessä.
Niin asuu, mutta stadissa ei tuijoteta. En tiedä miten muualla Suomessa.
Oulussa tuijotetaan kuin lehmä uutta veräjää kaikkia ja kaikkea. Alkuun luulin, että minussa on jotain erikoista, kuten yöpaita unohtunut päälle kauppaan lähtiessä, mutta kyseessä on vaan paikallisten tapa tuijottaa eli toljottaa, kuten siellä päin sanotaan. Kyseessä on sentään yliopistokaupunki, joka on oikeasti täysi junttila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin ei käytöksellään ahdista muita, on kaikki ok.Voi toki XD. Suomessa katsotaan kieroon jos pitää hengityssuojainta. Euroopassa se on normi vieläkin.
Stadi ja stadi. Suurinosa suomalaisista ja nimenomaan suomalaisista asuu kuitenkin stadin ulkopuolella. Hyvä pitää mielessä.
Kyllä Helsingissäkin on niitä, jotka tuijottavat kuin mykkä v*ttua toisia ihmisiä. Jotkut tuijottavat jopa suu auki. Eikä syyn tarvitse edes olla kummoinen. Siis riittää, että ihan hitusen poikkeaa standardista. Se tuijotus heillä on myös avoimen pahantahtoista. Paha juttu on se, kun ei ainakaan itse osaa keksiä sitä syytä. Täytyy vain jaksaa kestää ne tuojotukset sitten.
Onneksi ilmiö on melko harvinainen, mutta siis heitäkin on Helsingissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Oulussa tuijotetaan kuin lehmä uutta veräjää kaikkia ja kaikkea. Alkuun luulin, että minussa on jotain erikoista, kuten yöpaita unohtunut päälle kauppaan lähtiessä, mutta kyseessä on vaan paikallisten tapa tuijottaa eli toljottaa, kuten siellä päin sanotaan. Kyseessä on sentään yliopistokaupunki, joka on oikeasti täysi junttila.
Kävikö ilmi sitä syytä, miksi he siellä tuijottavat vai onko siellä erilaiset käytösnormit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina on ihmisiä jotka kiinnittää huomiota ja erottuu massasta. Tyylikkyys onnihan erilainen statement kuin joku vähemmistöhörhöikihippimikälie, jonka naama on usein rutussa/soosissa. Viimeks eilen näin tuommoisen keski ikäisen näisen jonka pyllyvako vilkkui ja jonka koko olemus huusi ”katsokaa miten poikkeuksellinen olen”. Oli kuin jokin lgtb-karikatyyri.
Yleensä en paljon korvaani lotkauta mutta tuostä lähtevä negatiivinen viba kyllä tökkäs. Nuoriso voi olla sekaisin, mutkun neliviiskymppiset on niin se jo sattuu silmiin erilailla.Tässä esimerkki kyttääjästä ja toisten rajoittajasta.
Tämä on totta. Tuon kirjoittaja aivan takuulla tuijotteli sitä ihmistä pahantahtoisesti ja pitkään. Nyt sitten vielä tarkan kuvauksenkin vaivautui sepostamaan tänne, kun oli niin iso juttu hänen elämässään.
Ainakin se ihminen siis säväytti ja viestitti jotain ulkoasullaan, joten ehkä onnistui siinä tavoitteessaan.
Vierailija kirjoitti:
Häh, en ole huomannut. Käyn siellä kulttuuririennoissa, jotka on olleet kivoja ja monipuolisia.
Niin kauan kuin heillä siedetään kiroilevaa transua ja mekkoon pukeutuvaa pipojättiä, kaikki on hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Se on kumman vapauttavaa kun ei vaan kiinnosta mitä muut miettii. Itse kuljen vapaalla pukeutuneena sillan alta karanneen narkin tyyliin, eikä voisi vähempää kiinnostaa jos joku mulkkaa.
Mitä ajattelette muiden ihmisten miettivän? Siis niiden, joihin haluaisitte tutustua? Jos taas teillä on ystäviä, olette saaneet AINA olla omia itsejänne.
t.rtäs, joka ei ole saanut olla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Helsingissäkin on niitä, jotka tuijottavat kuin mykkä v*ttua toisia ihmisiä. Jotkut tuijottavat jopa suu auki. Eikä syyn tarvitse edes olla kummoinen. Siis riittää, että ihan hitusen poikkeaa standardista. Se tuijotus heillä on myös avoimen pahantahtoista. Paha juttu on se, kun ei ainakaan itse osaa keksiä sitä syytä. Täytyy vain jaksaa kestää ne tuojotukset sitten.
No höpö höpö nyt taas. Puhutko ehkä kuvitelmastasi, että sua tuijotetaan? Entisenä hesalaisena vietin juuri Hesassa pari päivää. Halusin nostaa kerralla vähän enemmän käteistä, joten jouduin jonottamaan Nordean käteiskonttoriin Annankadulla. Siinä jonossa oli eräs sellainen ilmeisen sekaisin ollut mummo, joka heilutteli ihan k ok o ajan, siis noin puoli tuntia, mitä jonossa seisottiin, sellaista kummallsita hopeista penaalin näköistä esinettä kädessä päänsä päällä ja kylkensä vierellä. Ketään ei kiinnostanut. Kaikki menivät ohi täysin huomiota kiinnittämättä.
Mummo koitti puhua minulle jotain koronasta mutta katselin itsekin eteenpäin katsettani kääntämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höpö höpö nyt taas. Puhutko ehkä kuvitelmastasi, että sua tuijotetaan? Entisenä hesalaisena vietin juuri Hesassa pari päivää. Halusin nostaa kerralla vähän enemmän käteistä, joten jouduin jonottamaan Nordean käteiskonttoriin Annankadulla. Siinä jonossa oli eräs sellainen ilmeisen sekaisin ollut mummo, joka heilutteli ihan k ok o ajan, siis noin puoli tuntia, mitä jonossa seisottiin, sellaista kummallsita hopeista penaalin näköistä esinettä kädessä päänsä päällä ja kylkensä vierellä. Ketään ei kiinnostanut. Kaikki menivät ohi täysin huomiota kiinnittämättä.
Mummo koitti puhua minulle jotain koronasta mutta katselin itsekin eteenpäin katsettani kääntämättä.
Tuijotitko itse kyseistä mummelia?
Kyllä Helsingissä tuijotetaan, tosin ihan ventovieraat harvemmin sellaista tekevät. Mua tuijotti kerran junassa yksi mummeli pitkään ja vihaisesti, kun menin junaan kosteissa, shampoontuoksuissa, puhtaissa hiuksissa. Se mummeli katsoi minua kuin jotain spurgua, vaikka olin muuten siististi pukeutunut ja raikas, matkalla töihin. Mä nyt vaan en ollut ehtinyt kuivata hiuksiani ja ne sitten kuivuivat matkalla töihin. Mutta sille mummelille olin joku halveksimisen arvoinen outo friikki ilmeisesti.
Kyllä noita välillä tapahtuu ja sellaiset tilanteet ärsyttävät kovin ja saavat miettimään, miksi se toinen tuijottelee. Omasta mielestäni siis kosteat hiukset eivät ole syy tuijotteluun ainakaan.
Helsingistä myös: kun olin teini-ikäinen, yksi vanhempi (arviolta viisikymppinen) mies alkoi tuijotella mua todella pitkään ja oudon limaisesti, kun istuin junassa. Lopulta irvistin sille ja ilmeilin, niin se lopetti hetkeksi. Oma epäilys oli, että se oli joku liian nuorista tytöistä kiinnostunut p ervo. Inhotti moinen tyyppi kyllä. Ja muistan edelleenkin näin 20 vuoden jälkeen sen.
Multa yks mummo kysyi "oletko mies vai nainen?", Etelä-Euroopan pikku kylässä.
Olin ihan normaaleissa retkivarusteissa, lippis päässä. Sitä ennen oli tuijotettu pitkään. Haha. Kaikki outo ja erilainen panee yksinkertaistenpasmat sekaisin. So what? Ei käy mun itsetunnon päälle. Mummollekin hymyilin nätisti ja sanoin, että nainen olen!
Vierailija kirjoitti:
Multa yks mummo kysyi "oletko mies vai nainen?", Etelä-Euroopan pikku kylässä.
Olin ihan normaaleissa retkivarusteissa, lippis päässä. Sitä ennen oli tuijotettu pitkään. Haha. Kaikki outo ja erilainen panee yksinkertaistenpasmat sekaisin. So what? Ei käy mun itsetunnon päälle. Mummollekin hymyilin nätisti ja sanoin, että nainen olen!
Huonoitsetuntoista tuo olisi loukannut. Mutta hyvä, kun reagoit noin fiksusti ja kypsästi.
T. Huonoitsetuntoinen