Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisellä lapsella on ok olla family link puhelimessa?

Vierailija
11.07.2020 |

Meillä siis tilanne tämä: meillä asuu yhteisten lasten lisäksi syksyllä seiskaluokan aloittava miehen tyttö. Tytöllä on family link, ja isänsä on laittanut siihen jokaiselle sovellukselle kaksi tuntia päivässä käyttöaikaa, mutta tyttö on nyt huomannut, että sovelluksen saa poistettua puhelimesta. Tällä hetkellä puhelin on meidän takana, koska ei suostu siihen, että sovellus asennetaan uudelleen. Ja ilman sovellusta emme anna lapselle puhelinta. Lapsi on lähdössä äidilleen toiselle paikkakunnalle ensi viikolla, ja tyttö sanoo, että äiti on sanonut että se sovellus on turha. Ja äidin kanssa tilanne on siis se, että oikeuden määräyksestä lapsi meillä, isällä yksinhuolto ja kaikki kommunikaatio tapahtuu lastenvalvojan kautta. Edellisen kerran tytön ollessa äidillään, poistivat sovelluksen. Äidillä tapana tehdä kiusaa meille.

Onko liioiteltua pitää familylinkkiä tuon ikäisellä? Onko kaksi tuntia per sovellus hyvä aika? Mietinnässä myös, onko järkeä antaa lapselle puhelinta sinne ollenkaan, jos kerta yhteistuumin sen poistavat.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin itsekin. Minulla syksyllä seiskan aloittava poika, joka poistaa sovellusta minulta salaa ja kun lataamme sen uudelleen, niin kauheet raivarit päälle. Mietin, että onko hän liian vanha siihen että valvon hänen puhelimen käyttöä, vai onko se perusteltua tuon ikäiselle?

Onko muilla kokemuksia?

Vierailija
2/21 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus vanhempien FamilyLink -sovelluksen arvostelusta (Google Play):

"Ainut miinus se, että vaikka lukitulla puhelimella lapsi pystyy soittamaan, hän ei voi itse katkaista puhelua"

Eli jos laitat lapsesi puhelimelle Google FamilyLink -sovelluksen, lapsi voi soittaa puhelun, mutta ei voi itse katkaista soittamaansa puhelua !

Entäs, jos lapsi vaikkapa vahingossa tai ymmärtämättömyyttään soittaa johonkin kalliiseen numeroon? (EI tartte edes olla lisämaksullinen palvelunumero tai ulkomaanpuhelu, vaan esim. valtakunnallinen yritysnumero 010, 020, 030, 029 jne).

Tuo, että ei voi itse katkaista soittamaansa puhelua: Luokattoman huonoa suunnittelua Googlelta !

Joissain puhelimissa puhelun saa poikki irrottamalla akun, mutta yhä useammassa uudessa puhelimessa on kiinteä akku, jota asiakas ei voi itse irrottaa, joten tuokaan kikka6 ei uudemmissa toimi.

Lisäksi: tuokin sovellus syö laitteen rajallista muistia, ja varsinkin halvimmissa puhelimissa sitä muistia ei ole muutenkaan tarpeeksi.

Haluatko toisaalta ostaa lapsellesi erityisen kalliin puhelimen?

Jos vaikka lapsi vahingossa puhdottaa laitteen ja näytön lasi hajoaa (sitä kun voi sattua aikuisellekin, niin vähintään yhtä herkästi lapselle), kalliin puhelimen hajoaminen harmittaa vieläkin enemmän kuin halvan.

Usein hajonneen lasin korjaus huollossa maksaa enemmän kuin uusi puhelin !

(Tähän voisi EU:n kuluttajaviranomaiset puuttua, jos viitsisivät) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kun lapsi siirtyy yläasteelle hänellä kuuluisi olla yksityisyyttä ja mahdollisuuksia enemmän jolloin family Linkin käyttäminen omasta mielestäni on epäsoveliasta ilman lapsen lupaa..

Vierailija
4/21 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi täyttää 13, hän ja huoltaja saavat sähköpostin ja lapsi saa valita jatkaako huoltaja tilin hoitamista vai alkaako lapsi hoitaa itse omaa tiliään. Se on lapsen oma päätös. Jos lapsi alkaa hallita omaa tiliään, käyttöajat ja muut rajoitukset poistuvat.

Vierailija
5/21 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäsellä lapsella teillä on puhelin? Onko älypuhelin? Meillä käytössä läppäpuhelimet

Vierailija
6/21 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lapsi täyttää 13, hän ja huoltaja saavat sähköpostin ja lapsi saa valita jatkaako huoltaja tilin hoitamista vai alkaako lapsi hoitaa itse omaa tiliään. Se on lapsen oma päätös. Jos lapsi alkaa hallita omaa tiliään, käyttöajat ja muut rajoitukset poistuvat.

Meillä ei kyllä vielä 13v päätä itse noista asioista. Se katsotaan ihan kypsyyden mukaan voidaanko poistaa vai ei. Vielä kuitenkin päätäntävalta on meillä aikuisilla.

Itselläni vanhin on nyt 12v ja jos hän ei muuta tapojaan, niin Family Link on ja pysyy. Jos muuttaa, niin sen voi poistaa. Ja siis tapojaan puhelimensa ja sen käytön suhteen.

Ja tähän lisäys, että meillä ainakin on lapsi pystynyt itse katkaisemaan puhelunsa. En tiedä miksi sitten kaikki ei pysty?

Vierailija
7/21 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa hänelle vaikka joku vanha Nokia 3110 tai vastaava. Eli luuri millä voi lähettää tekstareita ja soittaa pitäisi riittää myös.

Vierailija
8/21 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antakaa hänelle vaikka joku vanha Nokia 3110 tai vastaava. Eli luuri millä voi lähettää tekstareita ja soittaa pitäisi riittää myös.

Yläkouluikäinen tarvitsee huomattavasti enemmän kaikkia muita ominaisuuksia paitsi soittamista ja perinteistä tekstaria. Vaikkapa koulussa Wilma ja pelaavat koulussa kahoottia, liikuntatunnilla sports trackeria.... ja kaikki sosiaalinen viestittely on sovelluksissa.

Yhdellä lapsen kaverilla on hyvin rajoitettu kännykänkäyttöaika kotona, mutta ei kodin ulkopuolella (bussiaikataulu, bussiliput, kartat tms muut, sekä koulussa tunneilla tarvittavat jutut, millä äitinsä tätä perusteli). Lopputulos on että likka on nenä kiinni luurissa välitunnit, koulumatkat ja kaverivierailut.

Omalla lapsella ei ole koskaan ollut mitään rajoituksia, mutta hän nyt on fiksumpi käyttäjä kuin minä itsekään.

Vierailija
9/21 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei kyllä vielä 13v päätä itse noista asioista. Se katsotaan ihan kypsyyden mukaan voidaanko poistaa vai ei. Vielä kuitenkin päätäntävalta on meillä aikuisilla.

Itselläni vanhin on nyt 12v ja jos hän ei muuta tapojaan, niin Family Link on ja pysyy. Jos muuttaa, niin sen voi poistaa. Ja siis tapojaan puhelimensa ja sen käytön suhteen.

Ja tähän lisäys, että meillä ainakin on lapsi pystynyt itse katkaisemaan puhelunsa. En tiedä miksi sitten kaikki ei pysty?

Tuo riippuu ihan lapsesta. Meillä ei esikoisen kanssa tarvittu edes koko Family linkkiä, kun käytti puhelinta ongelmitta järkevästi koko ajan. Toisen kohdalla en usko, että tullaan luopumaan, kun täyttää 13. 

Vierailija
10/21 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä pidä paikkaansa tämä, ettei lapsi voi itse katkaista puheluaan, jos kerran puhelut on sallittu. Mikä sen hyöty edes olisi? Maksullisiin numeroihin voi tietysti tehdä eston ja yleensä varmaan tehdäänkin.

Vierailija
11/21 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi puhelimen käyttöä pitäisi ylipäänsä edes rajoittaa?

Vierailija
12/21 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni 12-vuotiaana lapsi ei enää tarvitse tätä sovellusta. Ainakin meillä puhelimen käyttö sujuu hyvin.

Vierailija
13/21 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä yläkoululaisia ole enää rajoitettu. Täytyy niiden itsekin oppia ottamaan vastuuta.

Vierailija
14/21 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole kummallakaan lapsella (12 ja 14) koskaan ollutkaan family link sovellusta koska lapset osaavat kyllä käyttää puhelintaan fiksusti tosin meillä sovittu että puhelinta saa katsoa päivässä max. 6 tuntia

Vierailija
15/21 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä olla, tuossa iässä juuri varsinkin tyttöjä kohtaan miehet sen ahdistelun yleensä aloittaa, netti on siihen oiva väline.

Vierailija
16/21 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni lapsi saa itse päättää omasta puhelimen käytöstä noin 14 vuotiaana. Ei ole järkeä pitää family link sovellusta lapsella ikuisuutta, koska nuoren pitää osata olla vastuussa omista teoista. Vasta kun puhelin vaikuttaa lapsen hyvinvointiin ja koulun käyntiin negatiivisesti voidaan todeta vaikka 3-5h ruutuaika hyödylliseksi

Vierailija
17/21 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tällä hetkellä 15. täytän alle kk päästä 16 ja vieläkin on family link? emt onks vanhemmat vaa vamppeja vai mikä o?

Vierailija
18/21 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se sovellus sattuu olemaan turha yläaste ikäisille

Vierailija
19/21 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi täyttää lokakuussa 13v ja silloin sen varmasti lopettaa. Näin teki siskonsakin aikanaan. Ei ole kyllä siitä mitään valittanut enkä ole itsekään edes ajatellut sen poistoa. Harvoin tarvii edes katsoa. Puhelinaika pysynyt alle kahdessa tunnissa. 

Vierailija
20/21 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole kummallakaan lapsella (12 ja 14) koskaan ollutkaan family link sovellusta koska lapset osaavat kyllä käyttää puhelintaan fiksusti tosin meillä sovittu että puhelinta saa katsoa päivässä max. 6 tuntia

6 tuntia??? Ihan älyttömän paljon. Huh huh.