Auta läskiä! Riittääkö juoksulenkki 2x viikossa?
Olen aloittamassa kuntoilua nollasta nelikymppisenä. Aloitin helmikuussa kävelylenkeillä, toukokuussa tuntui, että ne eivät enää riitä ja aloin juoksemaan.
Olen yrittänyt juosta 3x viikossa ja kävellä muina päivinä. Lisäksi käyn joka toinen päivä uimassa.
Nyt akillesjänteet kipeytyvät. Olen 10 v sitten saanut pahan akillesjänteen tulehduksen, kun yritin aloittaa juoksemista.
Nyt aloitin varovammin. Ensin juoksin 4 min minuutin pätkissä. Nyt olen juossut yhteensä 12-14 min, pisin juoksupätkä 4 min. Akillesjänteet alkaa kipeytyy, jos juoksen joka toinen päivä. Pitäisi ola 2 päivää väliä, mutta sitten voin juosta vain 2x viikossa. Mutta riittääkö se?
Painan 89 kg, 10 kg lähtenyt. Paino varmaan vaikuttaa.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitä hyötyä on, mutta jos haluat kohottaa kuntoa tehokkaammin, niin olisiko joku toinen kuntoilumuoto juoksemisen/kävelyn rinnalle hyvä parina muuna päivänä viikossa? Pyöräily, kuntopiiri kotona, uinti tmv.
Kunnon kohottamiseen ihan paras tyyli on maltilla keskitasoista liikuntaa. 3 kertaa viikossa 1h ja syke ei enempää kuin 140-160. Enemmän ei kohota kuntoa yhtään enemmän, voi olla jopa haitaksi kun kroppa ei palaudu.
[/quote]
Olen 160 cm pitkä. Tavoitepaino on 65 kg. Yritän nykyisin myös kävellä tuon 10 000 askelta päivässä, sen saavuttaminen ei ole helppoa![/quote]
Sulla on niin paljon ylipainoa, että juoksemista en suosittelisi. Itse yritin 40v. täytettyäni aloittaa juoksuharrastuksen sillä seurauksella että nilkasta katkesi jänne kokonaan. On muuten erittäin vittumainen, kivulias, pitkäkestoinen ja vaikeasti hoidettava vaiva.
Ortopedi totesi, että kaikkia ei ole vain tarkoitettu juoksemaan. Esim. minulla jalkaterän anatomia poikkeava ja tässä iässä nivelet ja jänteet ovat jo kuluneita. Eli oli suoraan sanoen todella typerä ajatus yrittää aloittaa juoksuharrastusta vielä kun ylipainoakin oli. Kaikkien edellä mainittujen syiden lisäksi myös siksi, että olen aina inhonnut sitä (mutta jotenkin oudosti päädyin ajattelemaan, että ehkä nyt 20kg ylipainoisena nelikymppisenä innostuisin asiasta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittääkö mihin? Laihtumiseen ei tarvitse yhtään liikuntaa.
Nimenomaan. On ihmeellinen väärinkäsitys edelleen tosi monilla, että läskin voi muka muuttaa lihakseksi urheilemalla tai lihas voi muuttua läskiksi laiskottelemalla. Painonpudotuksen avainsana on ruokavalion muutos ja liikunnalla voi kiinteyttää lihaksia. That's it. Ei oo rakettitiedettä tämä homma.
Mitä ihmettä? Kyllä se on vaan niin, että oikeanlaisella urheilulla (punttitreeni tai painotreeni kehon omalla painolla, kuten leuanvedot, punnerrukset, lankut) on mahdollista muuttaa kehon rasvaa lihakseksi. Toki lihaskasvu edellyttää riittävää energian saantia mutta aloittelija pystyy hyvällä treenillä jopa miinuskaloreilla saamaan rasvan sijaan lihasta.
Ja yhtä lailla - kyllä se lihas sulaa pois jos vaan laiskottelee. Ja jos samalla vielä syö plus-kaloreita (eli liikaa) niin taatusti tulee läskiä sisälle.
Jos sulla on ylipainoa: ÄLÄ JUOKSE! Kävele, pyöräile, ui. Juokseminen aiheuttaa vain vammoja ylipainon kanssa.
Laihtuminen tapahtuu ruokavaliolla ei juoksemisella.
Ap, paljon tärkeämpää on syömisen tarkkailu. Laihduin lähemmäs 90 kilosta alle 60 kiloon ensisijaisesti korjaamalla ruokailun. Toki aloitin liikunnankin samalla nollista, olen myös nelikymppinen nainen.
Lataa joku ilmainen kalorilaskentasovellus (mulla FatSecret) ja ala lisäämään sinne kaikki päivän syödyt jutut. Tarvitset avuksi edullisen keittiövaa'an, vaikka Prismasta saa. Jo parissa viikossa huomaat, mikä sun ruokailussa on pielessä ja mistä tulee liikaa energiaa. Mä jätin pois kaiken pastan ja lisäsin todella paljon kasvisten määrää päivässä. Herkuttelen ehkä kerran viikossa, mutta niinäkin päivinä tasaan kaloreita niin, että pysyn jotakuinkin kaloritavoitteessani. Alussa, kun painoa oli jäätävästi, mulla oli päivän kaloritavoite 1800 kcal.
Lihasta voi treenata suuremmaksi, mutta läski on rasvaa eikä sitä muuteta mihinkään. Siitä katoaa 80% palamisen yhteydessä uloshengityksen mukana.
Tämä ja tätä kautta linkki eteenpäin, kannattaa lukea.
Ilta-Sanomat –
Näin treenaat, jotta rasva palaa ja lihakset kasvavat:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.is.fi/…
Nimenomaan. On ihmeellinen väärinkäsitys edelleen tosi monilla, että läskin voi muka muuttaa lihakseksi urheilemalla tai lihas voi muuttua läskiksi laiskottelemalla. Painonpudotuksen avainsana on ruokavalion muutos ja liikunnalla voi kiinteyttää lihaksia. That's it. Ei oo rakettitiedettä tämä homma.