Auta läskiä! Riittääkö juoksulenkki 2x viikossa?
Olen aloittamassa kuntoilua nollasta nelikymppisenä. Aloitin helmikuussa kävelylenkeillä, toukokuussa tuntui, että ne eivät enää riitä ja aloin juoksemaan.
Olen yrittänyt juosta 3x viikossa ja kävellä muina päivinä. Lisäksi käyn joka toinen päivä uimassa.
Nyt akillesjänteet kipeytyvät. Olen 10 v sitten saanut pahan akillesjänteen tulehduksen, kun yritin aloittaa juoksemista.
Nyt aloitin varovammin. Ensin juoksin 4 min minuutin pätkissä. Nyt olen juossut yhteensä 12-14 min, pisin juoksupätkä 4 min. Akillesjänteet alkaa kipeytyy, jos juoksen joka toinen päivä. Pitäisi ola 2 päivää väliä, mutta sitten voin juosta vain 2x viikossa. Mutta riittääkö se?
Painan 89 kg, 10 kg lähtenyt. Paino varmaan vaikuttaa.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkä sä ap olet? 89 kg on ihan eri paino 155-senttiselle kuin 180 cm pitkälle. Mutta jos sun kroppa kestää tuon juoksumäärän ja tykkäät siitä enemmän kuin kävelystä, niin juokse ihmeessä! En ymmärrä noita kävelyn puolesta vouhkaajia - juoksuhan on paljon tehokkaampaa energian kulutuksen ja myös kunnon kohottamisen kannalta, ja monelle se vaan on mielekkäämpi vaihtoehto kuin tylsä käveleminen. Juoksun intensiteettiä vaan kannattaa vaihdella ja suosia pehmempää alustaa kuin asfaltti - siis metsät ja kuntopolut mieluummin, ovat kropalle parempi vaihtoehto.
Mulla tuntuu paino pysyvän hyvin kurissa, kun juoksen noin 2 tunnin lenkkiä viikossa. Boostaa energiankulutusta siis ihan kivasti. Juoksun jälkeen teen venyttelyt huolella ja lihaskuntoa - vatsat, selät, punnerruksia, kyykkyjä. Toki kävelen joka päivä sen 10 000 askelta ja vähintään yhtenä päivänä viikossa on joku pallopeli tms. ohjelmassa mukana.
Mä en siis varsinaisesti laihduta vaikka ei olis pahitteeksi, jos pari kiloa tippuisi. Kroppa ei tunnu kestävän enempää juoksua kuin tuo 2 krt/vko, mulla oireilee lonkka.
N46 (166cm, 59 kg)
Olen 160 cm pitkä. Tavoitepaino on 65 kg. Yritän nykyisin myös kävellä tuon 10 000 askelta päivässä, sen saavuttaminen ei ole helppoa!
Vierailija kirjoitti:
Jos olet oikeasti lihava en suosittele juoksemista. Nivelet ei kestä. Voit laihtua pelkän ruokavalion avulla, liikunnaksi riittää reipas kävely näin alussa.
Reipas kävely on laiskoille läskeille joilla ei ole selkärankaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan myös juoksun lisäksi jumppaa ( YouTube on pullollaan erilaisia videoita), pyöräilyä ja joogaa joka on ihanaa liikkuvuuden kannalta. Pelkkä juoksu jotenkin jäykistää. Kokeile ennakkoluulottomasti eri lajeja. Iloa liikuntaan!
Kiitos! Täytyy varmaan yrittää tuota monipuolistamista liikunnan osalta!
Haluatko saada hyvän neuvon? Älä juokse, vaan keskity ripeään kävelyyn sen sijaan. Jos sulla on ylipainoa, tärisevä juoksun pomppuliike saa sun kehon ihon roikkumaan, koska sen alla on ylimääräistä rasvaa.
Mulla ei jalat kestänyt juoksua vaan jalkapöytä kipeytyi ihan älyttömästi. Nyt yritän kävellä noin 18 000 askelta päivässä (ei työmatkoja etätöiden myötä nyt) ja lisäksi teen kahvakuulaheilautuksia 2-3 kertaa viikossa. Itsellä ainakin se ruokavalio on kaikkein tärkein asia eli olen jättänyt sokerin, alkoholin ja vehnän täysin pois.
Juoksu on hyvä harrastus ja energia palaa mutta onhan se aika rasittava laji kropalle. Etenkin aloittelijalle. Minä olen paljon liikuntaa harrastava ja kovassa kunnossa oleva nelikymppinen nainen ja siitä huolimatta olen tullut siihen tulokseen, että mun kropalle juoksu ei vain sovi. Ei, vaikka lihakset on rautaisessa kunnossa, liikkuvuus ja tasapaino samoin. Joten suosittelen ap:lle tarkalla korvalla kropan kuuntelua ja kunnioitusta etenkin alkillesjänne-ongelmien suhteen. Muista myös, että koska juoksu on niin kroppaa kuormittava laji, sen ohelle kannattaa ottaa tietyntyyppistä lihaskuntoharjoittelua (mm. yhden jalan kyykkyjä) ja kehonhuoltoa, jotta kroppa kestää juoksun rasitteet. Jos tykkäät ulkoliikunnasta niin yhdistä lenkkiin vaikka erilaisia kyykkyjä ja lihaskuntojumppaa. Monissa paikoissa onkin mahdollisuuksia ulkotreeniin lenkkipolun varrella.
Jos lenkkeily tuntuu ap sinusta sinun jutulta, niin ehkä tekisin niin että osan lenkeistä tekisin vain reippaana kävelynä peruskuntoalueella. Tänä keväänä ainakin Hesarissa oli juttua siitä, että moni juoksua harrastava ei treenaa riittävän paljon peruskuntoalueella ja siten kehitys takkuaa.
Veikkaan että vika on juoksutekniikassa ja/tai kengissä. Nuo yhdistettynä ylipainoon voi tehdä hallaa. Pystyisitkö käymään muutaman kerran juoksuvalmennuksessa?
Älä nyt ihmeessä riko itseäsi! 6-12kk-loppuelämän vaivaavaa tendiniittiä ei kannata hankkia. Varmista että sulla on hyvät lenkkarit ja mene vaikka juoksukouluun missä saat ohjeistusta juoksuasentoon ja askeltamiseen. Mutta ÄLÄ juokse jos sattuu. Lenkki 2 krt/vko on totta kai parempi kuin ei mitään eikä tietenkään estä laihtumista. Jos tuntuu ettei riitä niin mene salille, jalkojen vahvistaminen auttanee tuohon akillesjänteen kipuiluunkin.
Ratkaisevaa on mitä suuhunsa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkä sä ap olet? 89 kg on ihan eri paino 155-senttiselle kuin 180 cm pitkälle. Mutta jos sun kroppa kestää tuon juoksumäärän ja tykkäät siitä enemmän kuin kävelystä, niin juokse ihmeessä! En ymmärrä noita kävelyn puolesta vouhkaajia - juoksuhan on paljon tehokkaampaa energian kulutuksen ja myös kunnon kohottamisen kannalta, ja monelle se vaan on mielekkäämpi vaihtoehto kuin tylsä käveleminen. Juoksun intensiteettiä vaan kannattaa vaihdella ja suosia pehmempää alustaa kuin asfaltti - siis metsät ja kuntopolut mieluummin, ovat kropalle parempi vaihtoehto.
Mulla tuntuu paino pysyvän hyvin kurissa, kun juoksen noin 2 tunnin lenkkiä viikossa. Boostaa energiankulutusta siis ihan kivasti. Juoksun jälkeen teen venyttelyt huolella ja lihaskuntoa - vatsat, selät, punnerruksia, kyykkyjä. Toki kävelen joka päivä sen 10 000 askelta ja vähintään yhtenä päivänä viikossa on joku pallopeli tms. ohjelmassa mukana.
Mä en siis varsinaisesti laihduta vaikka ei olis pahitteeksi, jos pari kiloa tippuisi. Kroppa ei tunnu kestävän enempää juoksua kuin tuo 2 krt/vko, mulla oireilee lonkka.
N46 (166cm, 59 kg)
Olen 160 cm pitkä. Tavoitepaino on 65 kg. Yritän nykyisin myös kävellä tuon 10 000 askelta päivässä, sen saavuttaminen ei ole helppoa!
Arkiliikunnan lisääminen on tosi hyvä tavoite mutta sinun asemassani en turhaan stressaisi tietystä askelmäärästä. Tulee vain epäonnistumisen tunne aina silloin kun tavoite ei täytykään. Jos et joku päivä ehdi liikuua niin paljon mitä haluaisit, niin tee vaikka youtubesta löytyviä erilaisia HIIT treenejä, joissa saa pidemmän treenin hyödyt lyhyemmässä ajassa. Jos en pysty/halua esim. hyppiä HIIT treeneissä, hae hakusanalla "low impact HIIT" tai "easy HIIT for beginners". Nyt korona aikaan Youtubeen on tullut tosi paljon lisää hyviä kotijumppia, myös kerrostaloystävällisiä, joissa ei ole esim. töminää aiheuttavia kyykkyjä mutta ovat silti tuskaisen tehokkaita.
Jos juoksust kipeytyy jalat, niin kävele joka päivä vähintään puoli tuntia. Laihduttaessa päivittäinen kävelylenkki on paljon tehokkaampi, kuin juoksu kahdesti viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan myös juoksun lisäksi jumppaa ( YouTube on pullollaan erilaisia videoita), pyöräilyä ja joogaa joka on ihanaa liikkuvuuden kannalta. Pelkkä juoksu jotenkin jäykistää. Kokeile ennakkoluulottomasti eri lajeja. Iloa liikuntaan!
Liputan youtube-jumppien puolesta! Ei tarvi kuntosalilla käydä. Esim. Chloe Ting ja Madfit tekevät hyviä videoita, näitä tekemällä olen saanut näkyvät vatsalihakset ja pylly kohonnut varmaan 5 cm. Ei tarvi olla edes mitään välineitä, tosin tehokkaampia tuloksia saa, jos hankkii edes käsipainot ja vastusnauhan.
Vierailija kirjoitti:
Yksi reipas pitempi kävelylenkki, yksi lihaskuntotreeni, yksi kevyt juoksulenkki. Muuten lepoa aktiivisen arkitouhuilun välillä. Hyvä tulee !
Onko nämä siis yhdelle päivälle? Koska viikkoon toi on ihan aneemisen naurettavan vähän liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos juoksust kipeytyy jalat, niin kävele joka päivä vähintään puoli tuntia. Laihduttaessa päivittäinen kävelylenkki on paljon tehokkaampi, kuin juoksu kahdesti viikossa.
Puoli tuntia? Eli reilu 2km. Vau. Kuka _ei_ kävele ton verran ihan normaalistikin päivittäin? Laihtumisen kannalta yhtä tyhjän kanssa.
Onko totta, että iho venyy, jos ylipainoiselta juoksee.?!
Puoli tuntia ei riitä 10 000 askeleen saavuttamiseen. Mulla menee vähintään tunti 30 min, jos yhteen putkeen kävelen. Ap
Kannattaa tehdä vaihtelevaa liikuntaa jotta kuormitus jakaantuu. Myös pyöräily tai talvella hiihto on hyviä. YouTubessa on miljardi jumppavideota, on tanssia, pilatesta, joogaa, puntin nostelua, venyttelyä yms.
Niin siis teen joka päivä vähintään tunnin kävelylenkin. Kolme kertaa viikossa olen yrittänyt myös juosta lenkin aikana pätkissä. Lisäksi olen uinut lähes päivittäin ja Voimistelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N46 (166cm, 59 kg)
Arkiliikunnan lisääminen on tosi hyvä tavoite mutta sinun asemassani en turhaan stressaisi tietystä askelmäärästä. Tulee vain epäonnistumisen tunne aina silloin kun tavoite ei täytykään. Jos et joku päivä ehdi liikuua niin paljon mitä haluaisit, niin tee vaikka youtubesta löytyviä erilaisia HIIT treenejä, joissa saa pidemmän treenin hyödyt lyhyemmässä ajassa. Jos en pysty/halua esim. hyppiä HIIT treeneissä, hae hakusanalla "low impact HIIT" tai "easy HIIT for beginners". Nyt korona aikaan Youtubeen on tullut tosi paljon lisää hyviä kotijumppia, myös kerrostaloystävällisiä, joissa ei ole esim. töminää aiheuttavia kyykkyjä mutta ovat silti tuskaisen tehokkaita.
Kiitos hyvistä vihjeistä!
You tubesta olen videoita yrittänytkään etsiä. Suurin osa on vaan ihan liian haastavia minulle vielä. Kyyhkyjä en pysty tekemään, kipeytyy akillesjänteiden lisäksi polvet. Sopivan mutta ei liian haastavien videoiden löytäminen on vaikeaa.
Tuntuu, että ohjelmat on tehty joko vanhuksille tai sitten huippukuntoisille.
Kiitos vihjeestä!