Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pyöräilyn harrastajia paikalla? Auttakaa aloittelijaa!

Vierailija
12.05.2013 |

Innostuin viime syksynä pyöräilystä ja olen innostustani jatkanut nyt keväällä. Pyöränä on vanha, mutta huollettu ja hyväkuntoinen miesten pientä mallia oleva 21-vaihteinen hybridi, johon on kuitenkin vaihdettu vähän normihybridirenkaita kapeammat renkaat (sellaiset sileät, ei "röpelöä" reunoilla), sillä ajan vain asvaltilla. Kypärä on tietenkin. Pyörää en ole ainakaan vielä aikeissa vaihtaa, katsotaan ensi kesänä jos tosissani alan pyöräillä.

Toistaiseksi olen mennyt ihan lenkkarit ja tuulihousut -linjalla, mutta nyt tekisi mieli alkaa hankkia jotain vähän hienompaa. Ensimmäinen ostos taitaa olla lukkopolkimet ja kunnon kengät, vai mitä? Onko tällaiselle harrastelijalle kovin paljon väliä mitkä ostaa? Kai polkimet on sellaiset, että niitä voi käyttää myös tavallisten kenkien kanssa ihan asiointipyöräillessä?

Entäs pyöräilyhousut? Ahteri on ollut taas kovilla kun tauon jälkeen on pyörälenkit aloittanut... Ongelma on, että toistaiseksi koko pitäisi olla n. 48 ja koska on tarkoitus laihtua, en ihan hirveästi halua panostaa housuihin.

Päätavoite pyöräilyssä on kunnon kohottaminen ja laihdutus. Loppukesästä olisi kiva jos voisin kerran tai pari viikossa pyöräillä töistä kotiin (30km ja pyöräily siis vain yhteen suuntaan).

Toistaiseksi pyörän säädöt tuntuvat olenvan ihan ok, mutta voisiko ajoasentoani käydä tarkastuttamassa jossain?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 19:54"]

Pyöräily ei kyllä ole välienurheilua mielestäni ollenkaan... Kun renkaissa on hyvin ilmaa ja ketjut rasvattu muulla ei ole kuin pieni merkitys vain. Me ainakin vedeltiin pahimmillaan yli satakin kilsaa päivässä lapset bilteman kärryssä viime kesänä ihan yksvaihteisilla mummopyörillä. Ei pyöräilyyn ihan oikeasti tarvitse mitään muuta kuin pyörän ja aikaa. Kaikki muu on vaan turhaa hifistelyä.

[/quote]

Eihän siihen tarvii mitään muuta, mutta on vaan noin sataviiskyt kertaa mukavampaa kun on kevyt ja hyvin rullaava pyörä, lukkopolkimet ja pyöräilyyn sopivat vaatteet. Jos kerran pari kesässä pyöräilee niin eihän sillä niin väliä. Eri juttu jos polkee kuntoilumielessä pidempää lenkkiä (ei siis vain pyöräretkiä koko perheen kanssa) tai vaikka työmatkoja kesät talvet.

Tää on musta ihan siihen verrattava juttu, että vaikka viikon vaelluksenkin VOI tehdä kumisaappailla kananmunan kokoiset rakot kantapäissä, niin kivempaa se on kunnon vaelluskengillä.

Vierailija
22/28 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 20:21"]

Eihän siihen tarvii mitään muuta, mutta on vaan noin sataviiskyt kertaa mukavampaa kun on kevyt ja hyvin rullaava pyörä, lukkopolkimet ja pyöräilyyn sopivat vaatteet. Jos kerran pari kesässä pyöräilee niin eihän sillä niin väliä. Eri juttu jos polkee kuntoilumielessä pidempää lenkkiä (ei siis vain pyöräretkiä koko perheen kanssa) tai vaikka työmatkoja kesät talvet.

[/quote]

Pakko tarttua tuohon koskapa oltiin tosiaan viimekesänä vähän pyöräilemässä mummopyörillä ja bilteman kärryllä koko perheen kanssa. En lähde arvailemaan montako kilsaa polettiin lopulta, mutta pari kuukautta oltiin tienpäällä teltan ja retkikeittimen kanssa ja pahimmillaan meni tosiaan yli satakin päivässä. Vinkkinä muuten ettei kannata todellakaan suomeen jäädä jos meinaa pyörällä matkustaa. Heti kun päästiin Viroon oli ihan hiton helpottunut olo siitä että autoilijat ihan oikeasti otti huomioon ja saattoi turvallisesti ajella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 20:39"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 20:21"]

[/quote]

Pakko tarttua tuohon koskapa oltiin tosiaan viimekesänä vähän pyöräilemässä mummopyörillä ja bilteman kärryllä koko perheen kanssa. En lähde arvailemaan montako kilsaa polettiin lopulta, mutta pari kuukautta oltiin tienpäällä teltan ja retkikeittimen kanssa ja pahimmillaan meni tosiaan yli satakin päivässä. Vinkkinä muuten ettei kannata todellakaan suomeen jäädä jos meinaa pyörällä matkustaa. Heti kun päästiin Viroon oli ihan hiton helpottunut olo siitä että autoilijat ihan oikeasti otti huomioon ja saattoi turvallisesti ajella.

[/quote]

Oli varmaan hieno reissu, vähän kadehdin! Paitsi että mummopyörällä ja ilman lukkopolkimia ja pyöräily housuja en olis lähtenyt matkaan :-) Itse näen sen niin, että jos jotain paljon harrastaa, ja paremmilla välineillä harrastuksesta tulee vielä mukavampaa, niin miksi kitkuttaa niillä ei niin kovin hyvin toimivilla mutta ihan kelvollisilla. Mutta juu, lisäksi tietty erona on se minkälaisesta pyöräilystä puhutaan. Itse saatan tehdä pyöräretkiäkin, ja silloin menen vanhalla hybridillä, ajelen sorateitä ja pikkuteitä, leppoisaa menoa ja nautiskelua, ja varusteilla ei ole niin väliä. Kuntoilulenkit on sitten asia erikseen, kun ajan vaikka 100 kilsaa neljään tuntiin, vauhdikkaampaa menoa ja nautiskelua, joka ei ihan mummopyörällä onnistuisi.

Vierailija
24/28 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 19:54"]

Pyöräily ei kyllä ole välienurheilua mielestäni ollenkaan... Kun renkaissa on hyvin ilmaa ja ketjut rasvattu muulla ei ole kuin pieni merkitys vain. Me ainakin vedeltiin pahimmillaan yli satakin kilsaa päivässä lapset bilteman kärryssä viime kesänä ihan yksvaihteisilla mummopyörillä. Ei pyöräilyyn ihan oikeasti tarvitse mitään muuta kuin pyörän ja aikaa. Kaikki muu on vaan turhaa hifistelyä.

[/quote]

Ei se mummopyörällä ajaminen käy niin hyvästä kuntoilusta kuin pyörällä, jossa lukkooolkimet ja raskaitakin vaihteita.

Vierailija
25/28 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pyöräilyssä tökkii pahasti se, että pelkään koko ajan että kumi menee puhki! Pyörällä pääsee helposti kauas ja olen ihan varma, että kun olen 20 km päässä kotoa maantiellä jossain metsän keskellä, niin pyörän rengas tyhjenee. Mulla on sellainen 20+ vaihteinen pyörä ja jos siitä menee kumi puhki (etenkin takarengas) niin en osaa tehdä mitään! Sieltä sitten soittelet taksia hakemaan (olen sinkku, joten ketään hakijaa ei ole "omasta takaa").

Olisko tosiharrastajilla tai asiasta jotain tietävillä tähän ongelmaan jotain ratkaisua? Muuten tykkäisin pyöräilystä...

Vierailija
26/28 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistin vasta nyt tulla katsomaan olisiko tänne tullut lisää kommentteja ja olihan niitä! Tuo kumin puhkeaminen mietityttää minuakin. Toistaiseksi olen pyöräillyt niin lähellä kotia, että kävely/taksi/julkiset olisivat jotenkin järkevät. Mitään en itse osaisi puhjennelle kumille tehdä. Järjestetäänkö jossain Fillarinhuolto for dummies -kursseja?

Kauppareissulla kävin ihmettelemässä pyöräilykenkiä, mutten vielä edes kokeillut niitä. Housuja unohdin katsoa. Mennään nyt ainakin vielä karvahattuvarustuksella. Eilen kävin polkemassa 19,4km jos Endomondon mittareihin on luottaminen. Välillä sunnuntaiajelua, välillä kovempaa. Hiki tuli :) ap.

Vierailija
28/28 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtube on täynnä hyviä videoita pyörän huoltoon, renkaanvaihdosta lähtien...

Sisuriin kannattaa laittaa vähän ilmaa etukäteen, jotta se ei vaihdettaessa puristu renkaan ja vanteen väliin. Sekä ennenkuin pumppaat täyteen, kierrä rengas läpi ja kurkkaa ettei sisuri ole jäänyt mistään ulkorenkaan reunan alle ts. ettei sisuri pilkota sieltä vaan on joka puolelta ulkorenkaan sisässä. Muuten se puhkeaa pumpatessa.