Onko oikein, että Jemenin kaapatut maksaisivat Suomessa valtiolle osan laskusta?
Jemenissä siepattu itävaltalainen Dominik Neubauer saattaa joutua maksamaan vapautuskustannuksiaan takaisin valtiolle.
Itävaltalaisten lehtien mukaan maan ulkoministeriö selvittää asiaa.
Itävallan lainsäädännön mukaan kustannuksia voidaan periä takaisin yksityishenkilöiltä, jotka matkustusvaroituksista huolimatta lähtevät vaaralliseen maahan ja joutuvat siellä "törkeän tuottamuksellisesti" oman toimintansa johdosta siepatuksi.
Muun muassa Malissa ja Jemenissä sattuneiden aiempien itävaltalaisten sieppausten jälkeen kiristetty laki mahdollistaa kulujen perimisen yhdeltä henkilöltä 50 000 euroon saakka.
Kommentit (19)
Toivottavasti joutuvat maksamaan..eihän ole mitään syytä mennä alueelle jolle suositeltu matkustuskielto. Jotkut vaan toimii niin että minä menen, sanokoot muut mitä tahansa..minä minä, ei kukaan minulle mitään pysty ja sitten kun olisi maksun aika niin ootellaan että joku maksaa kulut.
Suomen valtio ei maksanut lunnaita minkään vertaa, yksityiskoneella kuljetettiin kylläkin Suomeen. Terveydenhuollosta ei mun mielestäni tarvitsisi maksaa. Onhan niitä muitakin hulluja, jotka ihan vapaaehtoisesti vaarantavat henkensä ja sekin maksetaan julkisista varoista.
Poliisi-tv:ssäkin oli joku laskuvarjohyppääjä-idiootti, jonka ne hakivat puun latvasta. Poliisit, palokunta ja pelastuslaitos. Tämä dorka ei laskeutunut oikealla tavalla,
ei ollut avannut niitä varjoja siinä järjestyksessä kuin olisi pitänyt. Sen takia oli ajautunut puun latvaan.
Kuinkahan paljon tämäkin maksoi yhteiskunnalle?
Ilman muuta olisi oikein..miksi on pakko tunkea maahan josta on suositus ettei matkustettaisi kun on niin vaarallista. Luulisi että jokainen aikuinen tajuaa oman vastuunsa omista tekemisistään.
En ymmärrä tuota yksityiskonetta. Eikös ne tulleet Wienistä? Kyllä sieltä tulee reittilentoja!
Kaksi sotilaskoulutuksen saanutta kansainvälisessä kriisinhallinnassa kunnostautunutta terrorismin tutkijaa, toinen armeijan leivissä nimenomaan tässä aihepiirissä, siepataan Jemenissä, kun ovat "opiskelemassa kieltä", ja siepatut yhtäkkiä vapautetaan ja lennätetään yksityiskoneella Suomeen.
Niin mitäpä luulette, oliko kyseessä kahden tyhmän turistin opintomatka? Toki oli, virallisesti, ja tietenkään lunnaita ei maksettu, ja ihan muuten vain nimiä ei saanut kertoa ja mediakin lähti siihen mukaan.
No joo, oli mitä oli ei kovin fiksulta touhulta vaikuta, tuskin heitä sinne on kukaan pakottanut lähtemään, joten itseään saavat syyttää mihin tuli mentyä. Maksajista en tiedä, tuskin itse kuitenkaan lunnaita ja yksityislentojaan ovat kustantaneet. Ehkä joskus selviää, menikö veronmaksajien piikkiin.
500 000 euroa tuli maksamaan viranomaistyö, jolla nämä saatiin Suomeen. Mutta, kun av-mamma lähtee Thaimaahan ja saa sieltä pahan pöpön ja häntä tehohoidetaan muutamakin vuorokausi, lasku on valtava. Riskit ovat tiedossa, kun sinne lähdetään. Ei kaikkia kustannuksia silti joudu itse maksamaan. Mielestäni tuollainen 50 000 euron muistutussakko voisi kuitenkin olla paikallaan, jotta näitä kielikylpyreissuja ei tehtäisi veronmaksajain kustannuksella ihan koko ajan.
Mitä se nyt tuli sitten maksamaan?
Halosen lento Namibiaan 480 000€
Himasen selvitys 700 000€
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 23:08"]
500 000 euroa tuli maksamaan viranomaistyö, jolla nämä saatiin Suomeen. Mutta, kun av-mamma lähtee Thaimaahan ja saa sieltä pahan pöpön ja häntä tehohoidetaan muutamakin vuorokausi, lasku on valtava. Riskit ovat tiedossa, kun sinne lähdetään. Ei kaikkia kustannuksia silti joudu itse maksamaan. Mielestäni tuollainen 50 000 euron muistutussakko voisi kuitenkin olla paikallaan, jotta näitä kielikylpyreissuja ei tehtäisi veronmaksajain kustannuksella ihan koko ajan.
[/quote]
Ei muuten valtio maksa Thaimaan lomalla olevien kuluja siellä kohteessa eikä kuljetuksia. Jos ei ole vakuutusta, niin itse joutuu kustantamaan hoidon ja mahdolisen erikoiskuljetuksen.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 23:10"]
Mitä se nyt tuli sitten maksamaan?
Halosen lento Namibiaan 480 000€
Himasen selvitys 700 000€
[/quote]
Paljon mieluummin tuosta aidosta viranomaisyhteistyöstä Itävaltalaisten, Omanilaisten ja Jemeniläisten kanssa maksaa kuin jostain matkasta, jolla vain yritetään rakentaa sosiaalisia verkkoja. Suomessa on se ongelma, että liikesuhteita ei rakenneta samalla porukalla, kun luultavasti esim. Omanin sulttaanilla itsellään olisi ollut valmiudet hyödyntää tuota suoraan. Nyt meillä on luotu suhteita sotilas ja kriisipuolella, mutta ne kontaktit ei auta yhtään arkielämän työssä.
Omia autetaan maailmalla aina - siitä lähdetään. Lähetystöt ja edustustot käyttävät rahaa paljon turhempaankin. Kotiarestia heille matkustusvaroituksen uhmaamisesta.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 21:34"]
Toivottavasti joutuvat maksamaan..eihän ole mitään syytä mennä alueelle jolle suositeltu matkustuskielto. Jotkut vaan toimii niin että minä menen, sanokoot muut mitä tahansa..minä minä, ei kukaan minulle mitään pysty ja sitten kun olisi maksun aika niin ootellaan että joku maksaa kulut.
[/quote]
Miten meistä kukaan tietää, mitä nämä kaapatut ovat halunneet, tai mitä muutkaan omataoimimatkaajat haluavat? Ehkä eivät haluakaan, että tullaan pelastamaan.
Mitä sellaisessa tilanteessa pitäisi tehdä? Yhtäkkiä joku tyyppi tulee ja sanoo, että sinut on muuten nyt sitten pelastettu, lasku on näin ja näin paljon. Voiko siinä sanoa, että lähdepä takaisin kotiin? Kun kuitenkaan ei ole voinut vaikuttaa siihen mitä viranomaiset touhuavat silloin kun itse olet ollut kaapattuna.
Ihan tosissani kysyn, en provoillakseni.
Jos taittaa kännissä jalkansa, niin eikö pitäisi itse maksaa kaikki kulut. Sama koskien tupakointia, synnytystä, ylipainoa. Itse aiheutetut terveydenhoitokulut maksuun vain jokaiselta suoraan eikä yhteiskunnan kompensaatiota.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 22:09"]
En ymmärrä tuota yksityiskonetta. Eikös ne tulleet Wienistä? Kyllä sieltä tulee reittilentoja!
[/quote]
Sen kustansi jokin yksityinen taho. Kannattaisi lukea ensin uutisjutut ennen kuin alkaa levittää väärää tietoa.
Eihän Suomen valtio mitään maksanut, niin itävaltalaiset sanoo. Joten ei todellakaan pitäisi maksaa mitään täällä, eikä itävallassakaan.
Eikö herra ollut siellä kielikurssilla, jospa vaikka sinne lähettäneet tahot maksaisivat lunnaat.
Jos minulle tulisi lasku tuollaisesta, ihmettelisin ensin ainakin, minkä takia jos ei se koskisi jotain kustannuksia jotka olen sitoutunut maksamaan, kuten vakuutuksen omavastuu. Toki paikalliset voivat laskuttaa jotain. Tottakai jos on tullut pelastetuksi ottaa kaiken tarjotun vastaan, mutta ei sitä kuulu tarjota, ellei sitä hinnoitella ensin jos se kuitenkin aiotaan laskuttaa.
Mikäli Suomi maksaisi aina lunnaat ulkomailla panttivangeiksi joutuneista, lisäisi se huomattavasti suomalaisten riskiä joutua panttivangeiksi ulkomailla, lisäksi lunnassummat kasvaisivat. Panttivankien ottaminen ja lunnaiden vaatiminen on tietyille rikollisjärjestöille milteipä arkipäivää jossain maissa. Eikä edes lunnaiden maksamisen jälkeen ole takeita siitä, että panttivangit selviävät hengissä, joskus heidät tapetaan lunnassummien maksamisesta huolimatta, heitä ei koskaan saada elävänä takaisin.
Jos menee Suomessa heikoille jäille, kaikista varoituksista huolimatta ja melkein hukkuu, kuuluuko maksaa kaikki kulut? Eli se kun sukelletaan jäistä, ambulanssilla kuljetetaan sairaalaan, sairaalassa saadaan henkiin jne.?
Tarvitseeko maksaa muutakin kuin omavastuu?
Entäs kun ylittää vilkasliikenteisen tien muualta kuin suojatietä käyttäen ja jää auton alle ja loukkaantuu vaikeasti? Kuuluuko maksaa kaikki itse?
Entäs jos autokolarissa ei ole käyttänyt turvavyötä ja lentää pellolle ja vammautuu vakavasti?