Onko sauna sinulle tärkeä? Tykkäätkö saunomisesta?
Itse rakastan saunomista. En vois elää ilman saunaa. 🥰
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Meidän sauna toimii vessa-, ja talouspaperi-varastona. Työnnän sinne kaiken mikä ei muualle mahdu. Meille tulossa kesävieraita ja suunnittelin just että täytyy saunaan nostaa muutama ylimääräinen tuoli ja rompe, että saadaan tilaa oleskeluun. Ottaisin mieluummin vaatehuoneen, sille olisi käyttöä.
Tuo on touhu on vakava rikos.
Tein jo ilmotuksen tosta, eivät kyllä meinanneet uskoa todeksi
Ehkä kävisin kerran-pari viikossa, jos olisi asunnossa sellainen. Taloyhtiön saunaan en mene ainakaan näillä näkymillä enkä käy uimahalleissa enkä yleisissä saunoissa. Mökki on myyty.
Yksin en sauno, seurassa kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Rakastan saunomista ja otin kovia löylyjä jo lapsena.80 on sopiva lämpö mennä saunaan. Sauna on minulle tärkeä ja pyhäkin paikka, tykkään noudattaa tiettyjä tapoja. Saunassa ei sovi piereskellä, kesken löylyn ei availla ovea ellei terveys ole vaarassa, vilvoitellessa ei ole kiva tupakoida eikä saunan jälkeenkään, juon saunakaljan mieluummin saunan jälkeen kuin lauteilla tai tauolla, saunatontun potkaistessa kiuasta on aina heitettävä tontulle vielä pienet vaikka löylyä olisi jo itselle tarpeeksi. Jos sauna lämmitetään ja sinne ei menekään ketään, minua sattuu sieluun.
Tuolla pieteetillä sähkösaunan pitäisi olla ehdoton nou-nou. Suoranainen pyhäinhäväistys.
Ei ole tärkeää. En välitä saunomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä!
Tosin en ole päässyt saunaan vuosiin.
Joskus minulla vielä on varaa taloon missä on sauna. Teen joka päivä 12h hommia sen eteen - tosin palkan saan vain 8h.
Vuosiin! :( tuo on kyllä jo ihmisoikeusrikos! Etälöylyt sulle ja tsemppiä saunahaaveen toteuttamiseen :)
Olen "gourmet-saunoja". Saunon mielelläni hyvässä saunassa, ja sitten kun saunon, saunonkin oikein perusteellisesti. Hyvän saunan pitää olla puilla lämmitettävä, kiuas sopivan kokoinen löylyhuoneeseen nähden, ja ulkona on voitava vilvoitella alasti. Mielelläni myös lämmitän saunan itse, kannan vedet ym. valmistelut; se on melkein osa saunanautintoa.
Kerrostaloasuntojen hikikopeista en piittaa. Itsellänikin on sellainen, mutta toimii lähinnä romuvarastona. Voin helposti olla puoli vuotta saunomatta, jos ei ole tilaisuutta päästä hyvään saunaan.
En sauno. Lapsuudenkodissani sauna oli ainoa peseytymispaikka ja sain silloin siitä tarpeekseni. Yleensä halusin mennä pesulle jo lämmitysvaiheessa, kun lämpötila oli jotain +25. Koskaan en kiivennyt lauteille.
Vihaan kuumuutta ja kuumassa saunassa loppuu happi. Parin minuutin jälkeen pitää päästä pois tai tulee kuolema. Olen siis kotoa lähdettyäni yrittänyt käydä muutaman kerran saunassa. Oli puu- tai sähkösauna, sama juttu. Elämäni ensimmäiset 9v ainoa pesupaikka oli savusauna ja se vasta kamala olikin.
Tykkään kovasti, täällä Briteissä niitä ei valitettavasti niin helpolla löydy.
En erityisemmin tykkää ja mulla on tosi allerginen iho, joka kuivuu ja kutisee saunasta. Mutta jännästi ulkomailla asuessani alan ikävöidä saunaa ja selitän saunomisen hienouksista paikallisille kavereilleni ja kerron, että "sitten kun tuutte Suomeen niin mennään saunaan"! Heille myös (tiedostamatta?) esitän jotain saunomisen suurta ystävää.
Vierailija kirjoitti:
En sauno. Lapsuudenkodissani sauna oli ainoa peseytymispaikka ja sain silloin siitä tarpeekseni. Yleensä halusin mennä pesulle jo lämmitysvaiheessa, kun lämpötila oli jotain +25. Koskaan en kiivennyt lauteille.
Vihaan kuumuutta ja kuumassa saunassa loppuu happi. Parin minuutin jälkeen pitää päästä pois tai tulee kuolema. Olen siis kotoa lähdettyäni yrittänyt käydä muutaman kerran saunassa. Oli puu- tai sähkösauna, sama juttu. Elämäni ensimmäiset 9v ainoa pesupaikka oli savusauna ja se vasta kamala olikin.
Ymmärrän hyvin, että tuollaisten kokemusten jälkeen saunan rentouttava vaikutus on varmaan aika nollissa. Olen se äskeisen kommentin kirjoittanut ulkosuomalainen, joka ei erityisemmin tykkää saunasta mutta ulkomaalaisille ystävilleni esitän tiedostamatta saunafania. Viestisi luettuani tajusin, että vaikka en enää aikuisena tykkää saunasta, on mulla lämmin suhde saunaan nimenomaan hyvien lapsuusmuistojen kautta! Lauantai-saunaan yhdistyi kaikkea turvallista ja erityistä. Saunan päälle möllötettiin rentoina olkkarin sohvalla kylpytakeissa, katsottiin Napakymppiä ja Cosby Showta, ja syötiin herkkuruokia. 80-luvulla näitä oli mm. kotitekoinen kinkku-ananaspitsa ja uunimakkara jossa oli keskellä herne-maissi-paprikaa ja makkaran viilloissa tomaattia ja emmentaalia. Lisäksi sai limsaa tai hyvää kaupan mehua, kun muutoin sai vain pahaa mutta terveellistä kotitekoista herukkamehua.
Noiden ihanien lauantaisaunojen voimalla varmaan edelleenkin hehkutan kaikille ulkkareille saunan mahtavuutta vaikka enää en tykkää (eikä ihoni tykkää) käydä saunassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Meidän sauna toimii vessa-, ja talouspaperi-varastona. Työnnän sinne kaiken mikä ei muualle mahdu. Meille tulossa kesävieraita ja suunnittelin just että täytyy saunaan nostaa muutama ylimääräinen tuoli ja rompe, että saadaan tilaa oleskeluun. Ottaisin mieluummin vaatehuoneen, sille olisi käyttöä.
Tuo on touhu on vakava rikos.
Miten niin, touhuserkku?
En pidä saunomisesta. Mies lämmittää saunan joka päivä ja makaa siellä pitkät pätkät. Joskus harvoin käyn siellä pari minuuttia istumassa ja se riittää. Käyn kyllä mielelläni suihkussa siellä lämpimässä, kosteassa pesuhuoneessa, mutta se lauteilla pidempään istuminen - kiitos ei.
Pahinta on se, kun olet mökillä vierailemassa ja se saunominen on illan tärkein homma. Mennään välillä hikisinä pyyhkeet päällä terassille istumaan, hyttyset pyörii ympärillä, ihosta tulee inhottavan nahkea ja hiuksista kylmät - ja sitten takaisin lauteille... Yyh.
Sauna, yksinäisen vanhan naisen iltojen ainoa ilo!
Saunon 2 krt viikossa omassa saunassani yksin, on se ihana rentoutumiskeino. Valitettavasti vaan mun kunto ei kestä kuin lyhytkestoista saunomista, mulle tulee helposti huono ja pyörryttävä olo (alhainen verenpaine ehkä syynä).
Mie on erkki, me tykkää saunas miula on iso mulokku mie tykkää näyttä sitä. Sauna on sitävarte etä miehet saa verta mulukkooj keskes, pieni munas miehet naurtas pois saunassa. Meillä on kerimäki päökannassa perjnta muna sauna jos isomunse miehet saunaa ja juo viina. Pienimunse miehet ei pääse. Nassi ja oteta muokkaa ja panna persseeseens
En sauno juuri ollenkaan, tänä vuonna käynyt kerran saunassa. Alhaisen verenpaineen takia saunassa tulee huono olo.
Tuollainen juttu tuli vastaan äsken Facebookissa. Laitan tähänkin:
https://www.meillakotona.fi/artikkelit/halkopino-onkin-sauna-ilmajokela…
Luulin että,on ja että ilman ei voi olla, mutta sitten hajosi kiuas enkä ole oikeastaan edes ajatellut saunomista pariin kuukauteen. Ennen kävin päivittäin.