Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kestovaipat vai ei?!

Vierailija
11.05.2013 |

Esikoista odotan ja mietin tuota tulevaa vaipattamista.

Kiinnostaisi kokeilla kestovaippoja (lähinnä taloudellisesti ajateltuna), mutta onko se niin vaikeaa?

Tuleeko kestovaipat kertakäyttöisiä edullisemmaksi?

Onko vaipat pitäviä?

Onko niiden pesu ja huolto työlästä?

Kaipaan siis kokemuksia puolesta ja vastaan :)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on osakestotettu kaksi lasta, eli päivällä lapsilla on ollut kestovaippa ja yöllä kertakäyttöinen. Suurin hankaluus on minusta ollut löytää sopivan mallisia vaippoja. Päiväkäyttöön on kyllä käynyt mitkä vain, mutta öiksi emme ole etsinnöistä huolimatta löytäneet toimivaa. Vaippahuolto sinällään ei ole sen kummempaa kuin muukaan pyykinpesu ja minä koen helpommaksi työntää kestovaipat pesukoneeseen ja narulle kuin muistaa ostaa ja kantaa vaippoja kaupasta, saati sitten viedä niitä haisevia roskiksia pihalle neljä kerrosta alemmaksi ja pihan toiselle laidalle. Olen pitänyt aika tarkkoja laskelmia mitä vaipat ovat kustantaneet ja joka kuukausi tulee noin 30€ säästöä.

Vierailija
2/5 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei sen tarvitse tietenkään olla tiukasti jokotai hampaat irvessä, ap hyvä. Kestovaippoja joudut joka tapauksessa päivittämään useaan kertaan lapsen kasvun myötä (ehkä poislukien pelkät harsot, jotka menee eri ikäisillä), joten osta alkuun vastasyntyneelle sopiva vaippakombinaatio, kuori ja pari sisävaippaa, ja korvaa sillä hyvänä päivänä yksi tai kaksi kertakäyttövaippaa sen enempää stressaamatta.

Jos tuntuu hyvältä, niin osta pikkuhiljaa lisää niitä kestoja ja jätät kertakäyttöisten ostaminen vähemmälle, jos taas ei tunnu hyvältä, niin käytätte sitten kertakäyttöisiä. Tai käytät hetken kertakäyttöisiä ja kokeilet palata kestoihin taas kun lapsi on vähän kasvanut. Erityisesti kuivaksiopettelussa mun mielestä kangasvaipat on hyviä.

Mä olin tällanen sekakäyttäjä, ja ei se kestojen käyttäminen minusta mitenkään vaikeeta ollut. Asennoiduin niin, että jokainen säästynyt kertakäyttövaippa on hyvä asia, ja yhdistelin oikeastaan tähän myös sitä että yritin saada hyvänä päivänä ne pissatkin menemään suoraan pönttöön, jos huomasin että pissahätä on. Säästyi pesulta ja vaipanvaihdolta. Toisaalta en tuntenut huonoa omatuntoa siitä jos ne kestot jäi välillä vähemmälle, ja jos tuntui että jonakin ikäkautena ei oikein sattunut olemaan käsillä sopivan luotettavaa kestovaippaa (niissä se istuvuus tietenkin vaihtelee ja eri ikäisenä lapsi on eri mallinen), niin puin hyvillä mielin yöksi kertakäyttövaipan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi niin, että kuormitettiin luontoa tuplasti; koko ajan pyöri kone, koska en saanut kestovaippoja sellaisiksi, että pissat olisivat pysyneet sisällä, joten pyykkiä tuli paljon, ja toisaalta pidin lapsella aina päikkäreiden ja ulkoilujen aikaan kertiksiä, joita tuli oikeastaan käytettyä vuorokaudessa lähes yhtä paljon kuin jos en olisi kestoillut ollenkaan. Siirryin sitten kokonaan kertiksiin. 

Vierailija
4/5 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytin kolmella lapsellani kestovaippoja, mistä on tosin jo vähän aikaa kun nuorinkin on jo 10-vuotias. Uskoisin, että vaipat ovat entisestään kehittyneet, ja tuolloinkin ne olivat jo hyvä vaihtoehto.

Meillä oli sekä kestoja että kertiksiä.

Kestovaippoja kannattaa olla riittävästi niin, että kierto toimii eikä koko ajan tarvi olla pesemässä pyykkiä. Lisäksi myös mies on saatava innostumaan kestoista, koska homma menee häneksi, jos molemmat eivät ole siinä mukana.

Vierailija
5/5 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei sillä kierrolla ole väliä, jos ei ole tarkoituskaan korvata kaikkia vaippoja kestoilla. Ihan hyvin voi aloittaa pienestä, ja lisätä kestojen määrää vähitellen. Toki täyskestoilussa sitä vaippaa pitää olla riittävästi, mutta en mä ainakaan olisi pystynyt kerralla ostamaan kymmeniä vaippoja ja siis aloittamaan puhtaasti pelkillä kestoilla. Ostin yhden jotakin mallia ja kokeilin miten toimii, ja toisen toista jne., kasvattelin kokoelmaa pikkuhiljaa. Ja ostin koko ajan harvemmin kertiksiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan