Miten nykyajan lapsi voi jäädä 173cm (poika) vanhemmat äiti 165cm ja isä 172cm.
Meidän lapsi kyseessä.
Mietin kuinka poika. Tuttava pariskunnalla samat mitat ja poika kasvoi 180cm.
Lisäksi meidän suvuissa on myös pitkiä miehiä eli ei siitä kiinni. Kaverin suvussa ei kuulemma ole vaan poikansa on sukunsa pisin
Kommentit (27)
Sitä sattuu, molempiin suuntiin. Oma poikani on 189; olen itse 164 ja mieheni 178. Eivät perinnöllisyysasiat ole aina mitenkään suoraviivaisia.
Geenit. Ei se vaikuta mitään vaikka tuttavien lapsesta tuli pitkä. Teidän pojalla on teidän geenit ja arpajaisissa sai sen pituuden minkä sai. Eikä tuo edes mikään lyhyt ole.
Minä 168cm, mies 171cm, lapset 175cm ja 185cm.
Syntyessään kumpikin oli 47cm. Toisen ka oli peruskoulun päättyessä 7,8 ja toisen tasan 10, hieman off topic, mutta katsos kun olemme kaikki erilaisia, samoilla lähtökohdilla, perimällä, kasvatuksella-eri tuloksia.
Mielenkiintoista tuo biologia ja ihmisen genetiikka.
Minkä ikäinen poika on? Monet kasvavat vielä kaksikymppisinä. Ja tupakoiko hän? Monet eivät ajattele teini-iässä, että heidän pituuskasvunsa häiriintyy tupakoinnista. Aikuisena sitten hamittaa, kun pituutta ei tullutkaan omasta mielestä tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vanhemmat 173 ja 175 ja pojan odotuspituus on 194cm. Tytön 168cm. Syntymäpituus ja paino vaikuttaa ja kasvukäyriä seuraamalla lasketaan odotuspituus. Suvussa on pitkiä ihmisiä kummaltakin puolelta, mutta myös lyhyitä, eikä näistä neuvolassa kyselty. Tyttö 9,5-v nyt 134cm syntyessä 51,5 / 3685g, poika täyttää 11-v nyt 162cm syntyessä 52,5 / 4280g
Odotuspituudet on huuhaata. Jäin odotuspituudesta yli 15 cm ja olen lisäksi hieman isääni lyhyempi
Minä, äiti 168 cm, mieheni, poikien isä 181 cm, vanhin poika 183 cm, keskimmäinen 186 cm, nuorin 176 cm.
Alkoivat kasvamaan myöhään ja kasvoivat johonki 22-23 vuoteen. Olivat luokkansa tumppeja pitkään.
Toihan on ihan odotuspituudessa.
äiti+13cm+isä/2
(+-5cm)