"miksi meidän pitäisi palkata sinut" -haastattelukysymys
Mitä ihmettä tähän oikein pitäisi vastata, etenkään kun rehellisesti katsottuna joutuu toteamaan, että ei sitä itsessä ole mitään erityistä muihin hakijoihin verrattuna, millä voisi erottua joukosta. Työni olen tehnyt ja tietääkseni hyvin, mutta niin ovat todennäköisesti kaikki muutkin, mutta ei minulla ole työhistoriassani mitään
suuria saavutuksia ja poikkeuksellista osaamista yms, joilla voisin vakuuttaa haastattelijan siitä, että juuri minut kannattaa palkata eikä jotain toista hakijaa.
Kommentit (48)
Vastaan jotain tyyliin teen aina parhaani, sopeudun hyvin ryhmään jne. Päässä ääni tosin huutaa koko sen ettei minusta ole mihinkään. Mutta näistä ajatuksista ei työnantajan tarvitse tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan jotain tyyliin teen aina parhaani, sopeudun hyvin ryhmään jne. Päässä ääni tosin huutaa koko sen ettei minusta ole mihinkään. Mutta näistä ajatuksista ei työnantajan tarvitse tietää.
Iloinen hymy on hyvä keino peittää haastattelutilanteen ahdistuneisuus.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on suosikkikysymykseni. Osaan vastata tähän todella hyvin ja pääsen korostamaan osaamista mitä muilla hakijoilla todnäk ei ole.
Ihan uteliaisuuttani kysyn, millaista tuo sinun erikoisosaaminen on? Mistä tiedät, että sitä ei ole muilla? Mistä tiedät, että siitä on hyötyä juuri siinä työssä ja sille firmalle?
Koulutuksissa tähän kysymykseen on sanottu, että pitää keksiä syy, miksi firman kannattaa palkata juuri minut. Siihen ei riitä, että tarvitsee työn, se sijaitsee sopivan matkan päästä kotoa, koulutus sopii tehtävään ja samanlaisesta työstä on kokemusta. Vähän epäilen tuota, että haastattelijalle kelpaa syyksi down shiftaus.
Toinen paha kysymys, joka tuon lisäksi kysytään on "miten kehittäisit tätä tehtävää". Mistäs minä tarkalleen tiedän, mitä se käytännössä pitää sisällään ja mistäs minä tiedän, mitä kaikkea te olette jo kokeilleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi, jos haastattelijat ovat seipäännielleen näköisiä hapannaamoja.
olen hyvä työläinen ja en koskaan perusta omaa yritystä. haluan vaan palvella teitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi, jos haastattelijat ovat seipäännielleen näköisiä hapannaamoja.
Totta. Yhteen paikkaan oli kutsuttu paikalle haastattelua varten iso pomo. Mulkoili kuin halpaa makkaraa niinä hetkinä kun sai katseen ylös kännykästä. Olin tullut headhunterin pyynnöstä. Jatkossa kyseisen paikan työpaikkailmoitukset jäävät omaan arvoonsa.
"Siitähän olemme tässä koko ajan keskustelleet. Minäpä kysyn teiltä, miksi minun pitäisi haluta juuri teidän firmaanne eikä mennä kilpailijalle? Mikä tekee teistä paremman paikan? Mitä parempaa te pystytte tarjoamaan minulle sellaista, mitä kilpailija ei pysty?"
Entä jos ei halua valehdella?