"miksi meidän pitäisi palkata sinut" -haastattelukysymys
Mitä ihmettä tähän oikein pitäisi vastata, etenkään kun rehellisesti katsottuna joutuu toteamaan, että ei sitä itsessä ole mitään erityistä muihin hakijoihin verrattuna, millä voisi erottua joukosta. Työni olen tehnyt ja tietääkseni hyvin, mutta niin ovat todennäköisesti kaikki muutkin, mutta ei minulla ole työhistoriassani mitään
suuria saavutuksia ja poikkeuksellista osaamista yms, joilla voisin vakuuttaa haastattelijan siitä, että juuri minut kannattaa palkata eikä jotain toista hakijaa.
Kommentit (48)
"Saatte työntekijän, joka.. plaa plaa plaa... motivoituneena.. plaa plaa.. kehittää itseään.. plaa plaa... panostaa työhön aina täysillä...plaa plaa
Tai sitten voi vaan maahan katsellen ja markuskajomaiseen tyyliin lakonisesti tokaista:
-Ette te varmaan parempaakaan löydä
"Te tarvitsette työn tekijää ja minä töitä."
Teidän pulju on niin paskassa kunnossa, että vuoden päästä olette kuppi nurin ilman minua.
Jotenkin näin.
Joo, inhoan tuota kysymystä.
Mistähän jenkkilästä sekin on kopioitu? Usein tuntuu ettei rekrytoijat kykene ajattelemaan omilla aivoillaan, vaan vain apinana toistavat jotain "20 yleisintä kysymystä työhaastattelussa" -listaa ja tsekkaavat, vastasiko haastateltava niihin sen vastauksen, jonka on kerrottu olevan oikea.
"Teillä on kuulemma tarvetta tällaisen työn tekijälle, ja pystyn homman hoitamaan." En tiedä onko tuo ns. oikea vastaus, mutta jotain tuontapaista sanon.
Muutenkin kannattaa työhaastatteluissa muistaa, että joku firma oikeasti haluaa sinut tekemään rahaa sille firmalle. Tai olemaan hyödyksi. Eli ne ihan oikeasti haluaa sinut ja sinun työpanoksen, koska ovat laskeneet sen tuovan rahaa ja rikkautta yritykselle. Eli et ole kerjäämässä mitään armopaloja, vaan kertomassa kylmästi, mihin hintaan ja millä ehdoilla olet valmis yritykselle antamaan työpanoksesi.
Ihan liian nöyrällä asenteella moni sinne haastatteluun menee. Firman pitää saada sinut vakuuttuneeksi siitä, että haluat tulla sinne töihin eikä toisinpäin.
Sano niin kuin asia on, velkaa on vielä moneksi vuodeksi, niin kauan aion ahkeroida.
Mulle ei ole esitetty tota koskaan, ja olen kymmenissä työhaastatteluissa juossut!
Älä ainakaan vastaa "koska mä oon paras!" sillä et voi tietää oletko.
"Käytän töissä minihametta ja syvään uurrettua toppia".
Koska muuten kilpailijanne palkkaa minut.
Sarjassa rasittavia kysymyksiä ilman funktiota ellei kyse ole markkinointityöstä.
Mä yleensä mietin etukäteen jonkin sellaisen hyödyllisen osaamisen, jota tuskin muilla hakijoilla on
En lähde siinä koskaan kehumaan itseäni suhteessa muihin. Tosiaan vaan summaan pari keskeistä hyvää ominaisuutta ja sanon miten innostunut ja motivoitunut olen (olevinani ;)).
Vierailija kirjoitti:
Mä yleensä mietin etukäteen jonkin sellaisen hyödyllisen osaamisen, jota tuskin muilla hakijoilla on
"Olen todennäköisesti ainoa hakija joka pystyy koskettamaan kielellään nenäänsä."
"Koska teillä on paikka auki ja minä hain siihen."
Omalla alallani tuo on tosi tyypillinen ja relevantti kysymys. Ammattiani voi harjoittaa miljoonalla eri tavalla akseleilla boheemi taitelija, tietokonenero, moottoriturpa, tuottelias työhevonen. Mielestäni tuo on tosi hyvä kysymys. Jos mietin mitä vastaisin ko. kysymykseen parien kollegoiden puolesta, mieleen tulee mm.
- minulla on 20 vuoden kokemus ammattipiiristä X ja Y kpl onnistuneita projekteja vyön alla
- minulla on strateginen ote työhöni (=osaan myydä vaikka hiekkaa saharassa)
- osaan käyttää ohjelmistoa X, mikä täydentää yrityksen repertuaaria
- vuosikymmenten verkostot
Ja niin edelleen, voisin keksiä miljoona eri tapaa vastata tuohon kysymykseen. Itse vastaan niin, että saan ohjattua työkuvaa itseäni innostavaan ja työnantajaa hyödyttävään suuntaan.
Teistä en tiedä mutta mun tilanne on sellainen, että tällaisiakin paskapaikkoja on haettava.
Vierailija kirjoitti:
"Saatte työntekijän, joka.. plaa plaa plaa... motivoituneena.. plaa plaa.. kehittää itseään.. plaa plaa... panostaa työhön aina täysillä...plaa plaa
Tai sitten voi vaan maahan katsellen ja markuskajomaiseen tyyliin lakonisesti tokaista:
-Ette te varmaan parempaakaan löydä
"Voi perkele, puolukoita!"
Markus Kajo olisi kyllä upea tynhakija (tai ihan mitä vain muutakin)!
Koska olen enemmän kuin tyytyväinen tessin minimiin, nollatuntisopimukseen ja hiuksenhienoon mahdollisuuteen työllistyä asiakasyrityksen palvelukseen.
Motivaatiota kannattaa painottaa tuossa.