Saako teidän (erityisesti keski-ikäiset) miehet elää ihan omaa rytmiään kesälomalla?
Ihmettelin kovasti kun kuulin että tuttavani mies herätetään joka aamu kello 8.30.
Onko tuo ihan yleistä?
Kommentit (15)
Kyllä, on ollut nyt 2 viikkoa mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meilläkin arkirutiinien ylläpitäminen on tärkeää. Omalla keski-ikäiselläni on ns. erityispiirteitä ja poikkeamat totutusta saavat elämän rempalleen moneksi päiväksi!
Varmaan rasittavaa jaksa pitää ryhdissä tuollaista miestä.
Lapset leirille ja muija sukulaisiin niin saa edes muutaman viikon elää kuin mies. Vaatteet? ei tarvi jos juomaa ja ruokaa riittää. Ei vähätellä sitä juomien määrää. Pahinta on se siivoaminen ennen muiden palaamista. Tyhjät pullot, valmisruoka paketit ja "niistämis" paperit on syytä hävittää. Täydellisessä mailmassa anoppi hoitelisi sen siivouksen.
Totta kai jokainen saa elää ihan oman rytminsä mukaan. Kronotyyppejä on erilaisia ja jos pakotetaan heräämään "väärään" aikaan, voi henkilö olla koko päivän ihan rättiväsynyt eikä oikein lähde kone käyntiin. Itse herään luontaisesti ilman kelloa joskus puolen päivän maissa, uni tulee siinä 3-4 aikaan aamuyöstä. Omaa kronotyyppiä vastaan sotiminen sitä paitsi aiheuttaa kropalle kaikenlaista harmia. Matala-asteista tulehdusta ym. elinikää lyhentävää.
Mies elää elämäänsä aina omien ryhmiensä mukaan eli ympäri vuoden nukkuu klo 22-06, myös lomalla. Itse valvon ja nukun tunnin pidempään.
Ihan vapaaehtoisesti herää 9 maissa viemään minut töihin. Valvoo niin myöhään ku haluaa.
Hassua että aikuinen nukkuu noin myöhään monena päivänä peräkkäin.
Tietysti jos juo niin sitten ymmärrän.
Herättelen miehen yleensä n. 11 aikoihin, jotta voidaan sopia tehdäänkö sinä päivänä jotain erityistä, vai lähdenkö (lasten kanssa) omiin menoihini. Joskus yritän myös herättä aiemmin, että ehtisimme esim. mökille tai muuten sukuloimaan ajoissa. Aika huonolla menestyksellä kyllä.
Ei ihan kauheasti tarvitse näin eri päivärytmeillä tehdä mitään yhdessä.
Minulle on ihan sama nukkuuko mies, tai mieluummin nukkukoot. Sylettää katsoa kun raavas mies ränkkää puhelinta päivät pitkät ja pelailee digipelejä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan sama nukkuuko mies, tai mieluummin nukkukoot. Sylettää katsoa kun raavas mies ränkkää puhelinta päivät pitkät ja pelailee digipelejä.
Tämä. Tosin täällä se tilanne, että nainen katsoo blogeja, instagrammia, jne. Ja siinä menee päivät pitkät.
Ei saa, tai saa, jos ei häiritse minua ja meidän teiniä. Mies herää kukonlaulun aikaan ja itse haluan nukkua puoleen päivään ja teinityttö iltapäivään. Kunhan ei häiritse meidän unta, niin saa touhuta omiaan vaikka aamuyöstä alkaen. Ei mekään häiritä sitä yöllä, kun pelataan videopelejä tai tyttö soittaa digipianoa.
Pidä huoli itsestäsi sen sijaan, että pohdit muiden asioita. Mitä väliä sillä on, mitä tuttavan mies tekee ja milloin hän herää? Ei se sinulle kuulu lainkaan.
Onko elämäntapasi sellainen, että elät muiden kautta? Onko oma elämäsi tylsää?
Vierailija kirjoitti:
Hassua että aikuinen nukkuu noin myöhään monena päivänä peräkkäin.
Tietysti jos juo niin sitten ymmärrän.
Oletko tosissasi? Mitä se sinulle kuuluu? Asutko jossain umpiossa ja kuvittelet, että kaikkien ihmisten pitäisi olla samanlaisia ja ainoa selittävä tekijä kaikille poikkeamille on aina alkoholismi. Ahdistavaa.
Mies lähtee aamulla kalaan auringon nousun aikaan. Keittää sitten minulle aamukahvit, kun herään n. Klo 8. Muuten saa viettää päivän haluamallaan tavalla. Useimmiten haluaa viettää sen minun kanssa, mutta joskus sulkeutuu halkoliiteriin pilkkomaan puita, kun ei pääse kuntosalille, mökillä kun ollaan.
Kyllä meilläkin arkirutiinien ylläpitäminen on tärkeää. Omalla keski-ikäiselläni on ns. erityispiirteitä ja poikkeamat totutusta saavat elämän rempalleen moneksi päiväksi!