Psykologia 2021
Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.
Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.
Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.
Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):
Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1
130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.
Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.
Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet
Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…
Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä
Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/
Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…
Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…
VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…
taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…
valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…
Aikaisempien vuosien ketjuja:
2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020
2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019
2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018
2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita
Kommentit (8033)
Vierailija kirjoitti:
Joko ootte uskaltautuneet suunnittelemaan, miten toimitte/mitä teette ekana sitten, jos pääsette sisään? Monella varmaan muutto edessä, usealla varmasti vieläpä sellainen josta ei oikein osaa ennakoida, minne päin Suomea koulu vie :D Jos en pääse kotikaupunkiini, voi edessä olla muutto ihan toiselle puolen Suomea mihin tahansa ilmansuuntaan. Aika hauska ajatus toisaalta! Jännittää kyllä, miten kerkeää asuntoa löytämään ja muuttoa järjestämään, kun loppukesä menee vielä töissäkin...
Onko muuten Ouluun hakenut muita, joilla on jo perus- ja ehkä aineopintojakin kasassa? Jos tällaisia pääsee sinne paljon, järjestetäänköhän nopeammalla tahdilla myös myöhempien opintojen vaiheiden kursseja, vai mennäänkö tasan sillä tahdilla, jolla nollasta aloittavat kulkee?
Tuskinps järjestetään. Resursseja tuskin on varattu sellaiseen. Siksipä laitoinkin Oulun vikakski. Mulla siis perus ja aineopinnot sekä pakolliset kieliopinnot kasassa kun oon jo kandi eri alalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkeekö vielä mistään kuinka moni todellisuudessa osallistui pääsykokeeseen? Meidän salissa oli noin puolet pöydistä täytetty.
Sama tilanne Oulun suurimmassa salissa ja kahdessa pienemmässä... Hyvin tais ennakkomateriaalit karsia jo osan väestä pois.
Oiskohan koronan aiheuttamat turvavälit kyseessä...
Ei ollut, aluksi käskettiin täyttää salia rivi riviltä, mutta lähempänä kokeen alkua sanottiin, että iso osa näköjään jätti tulematta ja osa siirrettiin tyhjälle puolelle salia.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ole vieläkään tullut vastausta maisterivaiheesta, että onko mun aikasemmat opinnot hyväksytty :( Tarkottaako tämä, että ei ole? Jos ei, niin mikä voisi olla syynä?
Kesti siinä mullakin pari viikkoa, että tuli ilmotus kun liitteet laitoin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko logopedian hakijoilla erillistä keskustelua jossain? Pääsykoekysymyksethän tässä koskettavat kaikkia, mutta pisterajoista etenkin toiskertalaisten kohdalla olisi kiva kuulla erikseen logopediasta.
Ja löytyykö Vipusesta valintakoepisterajoja ensikertalais/ei-ensikertalaisuuden perusteella? En löytänyt sitä suodattimista, kun katsoin pisterajoja.
Ei. Keskustelun aloitushetkellä yhteisvalinnasta ei vielä ollut tietoa, muuten se lukisi jo otsikossa.
Pisterajat näet pistevipusesta, se on erillinen excel. Linkki siihen on etusivulla. Koe on kuitenkin aina ennen ollut erilainen, joten vanhoilla pisterajoilla ei kauheasti tee.
Eli ei löydy, tuolta löytyy kyllä jokin pisteraja, mutta sitä ei voi erotella ensikertalais/toiskertalaisstatuksen mukaan. Harmi. Olisi kuitenkin kiva nähdä, miten paljon kovempi kilpailu toiskertalaisilla on paikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko logopedian hakijoilla erillistä keskustelua jossain? Pääsykoekysymyksethän tässä koskettavat kaikkia, mutta pisterajoista etenkin toiskertalaisten kohdalla olisi kiva kuulla erikseen logopediasta.
Ja löytyykö Vipusesta valintakoepisterajoja ensikertalais/ei-ensikertalaisuuden perusteella? En löytänyt sitä suodattimista, kun katsoin pisterajoja.
Ei. Keskustelun aloitushetkellä yhteisvalinnasta ei vielä ollut tietoa, muuten se lukisi jo otsikossa.
Pisterajat näet pistevipusesta, se on erillinen excel. Linkki siihen on etusivulla. Koe on kuitenkin aina ennen ollut erilainen, joten vanhoilla pisterajoilla ei kauheasti tee.
Eli ei löydy, tuolta löytyy kyllä jokin pisteraja, mutta sitä ei voi erotella ensikertalais/toiskertalaisstatuksen mukaan. Harmi. Olisi kuitenkin kiva nähdä, miten paljon kovempi kilpailu toiskertalaisilla on paikoista.
Näkyy sieltä! Yliopiston nimen edessä on plussa, ja kun klikkaat siitä valikon auki, siellä on eroteltu pisteet jonoittain. On erikseen ensikertalaisten jono ja kaikkien hakijoiden jono (joka siis on toiskertalaisten ainoa mahdollisuus, koska toiskertalaisuus itsessään ei ole kiintiö).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyy sieltä! Yliopiston nimen edessä on plussa, ja kun klikkaat siitä valikon auki, siellä on eroteltu pisteet jonoittain. On erikseen ensikertalaisten jono ja kaikkien hakijoiden jono (joka siis on toiskertalaisten ainoa mahdollisuus, koska toiskertalaisuus itsessään ei ole kiintiö).
Näen vain tällaisen:
Logopedia, Logopedian tutkinto-ohjelma, humanististen tieteiden kandidaatti ja filosofian maisteri (3 v + 2 v)
Avoin väylä 5,00 5,00
Alan opinnoista saadut pisteet 5,00 5,00
Koepisteet 52,50 93,75
Valintakoepisteet 52,50 93,75
Todistusvalinta 109,60 123,60
Todistuspisteet 109,60 123,60
Jotain toista kautta sain tuollaisen sun mainitseman valintajonosarakkeen näkyviin, mutta siinä taas ei ollut pisteitä vaan hakijamääriä. Äh, miten voi olla noin vaikeata löytää haluamaansa tietoa tuolta Vipusesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ole vieläkään tullut vastausta maisterivaiheesta, että onko mun aikasemmat opinnot hyväksytty :( Tarkottaako tämä, että ei ole? Jos ei, niin mikä voisi olla syynä?
mutta olen laittanut liitteet jo silloin huhtikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten en tiedä. Oothan tarkastanut roskapostin? Vai voiskoha olla niin, että alkavat lähettää hyväksyttyjä tuoreimmista lähtien eli olet jonon pohjalla vielä lähetyslistassa ja sulle tulossa myöhemmin
Mä olin saanut kuittaujsen jo maaliskuussa.
Mulla kans vähän mietityttää toi Oulu just siks että siellä ei oo vielä ns. valmis koneisto... Itellä ois kans tehtynä perusopinnot, osa aineopinnoista ja tutkinto toiselta alalta joten kandin saisin varmaan melko pian halutessani muissa psykan laitoksissa mut en tiedä sitten miten Oulussa. Se kuitenkin maantieteellisesti itselleni paras vaihtoehto joten se on mun eka hakutoive. Pääsisin minne hyvänsä niin oon ikionnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kans vähän mietityttää toi Oulu just siks että siellä ei oo vielä ns. valmis koneisto... Itellä ois kans tehtynä perusopinnot, osa aineopinnoista ja tutkinto toiselta alalta joten kandin saisin varmaan melko pian halutessani muissa psykan laitoksissa mut en tiedä sitten miten Oulussa. Se kuitenkin maantieteellisesti itselleni paras vaihtoehto joten se on mun eka hakutoive. Pääsisin minne hyvänsä niin oon ikionnellinen.
Sit voi mennä eka vuosi sivuaineita opiskellen, vai onko sulla nekin jo?
Kaikki järjestyy kyllä ja ehkä yliopistokin järkkää edistyneempien kursseja, jos saavat paljon sun kaltaisiasi opiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli viesti Helsingin yliopistolta jo maaliskuun lopulla, että liitteiden osalta kaikki kunnossa.
Jännä tosiaan nähdä miten Oulussa menee kun siellä vasta nyt aloitetaan. Jos kaikki muu on tehtynä kuin maisteriopinnot niin maisterin sivuaineopintoja voi tietysti tehdä. Ehkä tulee mahdollisuus tehdä esim. esseenä tai tenttimällä syventäviä opintoja? Tosin joissain paikoissa tuntuu olevan sekin tarkkaa, että pitää nimenomaan tehdä opintoja lähiopetuksella...
Opintopolussa ainakin lukee Oulun kohdalla, että maisterivaiheen opintojaksot tulee tarjolle vasta kun opintoryhmä on edennyt opinnoissaan sinne asti kandin jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Jännä tosiaan nähdä miten Oulussa menee kun siellä vasta nyt aloitetaan. Jos kaikki muu on tehtynä kuin maisteriopinnot niin maisterin sivuaineopintoja voi tietysti tehdä. Ehkä tulee mahdollisuus tehdä esim. esseenä tai tenttimällä syventäviä opintoja? Tosin joissain paikoissa tuntuu olevan sekin tarkkaa, että pitää nimenomaan tehdä opintoja lähiopetuksella...
Maisterissa on huomattava määrä käytännöllisiä asiakastyön opintoja, joita ei voi tehdä etänä tai kirjatenttinä.
Onko täällä paljon sellaisia, jotka on hakenut myös Joensuuhun? Tai olis kokemusta Joensuusta opiskelijakaupunkina tai kokemusta Itä-Suomen yliopistosta? Mietin onko sinne selvästi helpompi päästä sisään, josko ensi vuonna hakisi varmuuden vuoksi myös sinne.
Onko helpompi päästä toiskertalaisena Joensuuhun kuin Helsingin maisteriin? Millaisia kokemuksia ihmisillä on tästä? Itse hain molempiin. Menisin kyllä Joensuuhunkin avoimin yolo-mielin, vaikka se tietäisikin aika moisia muutoksia elämään :)
Vierailija kirjoitti:
Onko helpompi päästä toiskertalaisena Joensuuhun kuin Helsingin maisteriin? Millaisia kokemuksia ihmisillä on tästä? Itse hain molempiin. Menisin kyllä Joensuuhunkin avoimin yolo-mielin, vaikka se tietäisikin aika moisia muutoksia elämään :)
Mulla on kokemusta vain Itä-Suomen avoimesta yliopistosta ja olen kyllä tykännyt. Niillä on aika avoin suhtautuminen uudenlaiseen ajatteluun. Esim. oikkikseen on avoin väylä. Toki avoimen oikkiksessa on tooodella vaikeeta saada hyviä arvosanoja ja monet ei edes pääse läpi tenteistä. Mutta se on kai se heidän tapa erotella hakupainealan hakijoita.
Tykkään kuitenkin heidän rehtorin asenteesta. Moni yliopisto voisi kyllä ottaa mallia. Elättelen toivoa, että he uskaltaisivat avata avoimen väylän myös psykologiaan.
Hyviä ulkomaalaisia (eng. kielisiä) luennoitsijoita. Hyvä kansainvälinen ajattelu ja meininki.