On todella vaikeaa tehdä terveellistä, halpaa ruokaa jota koko perhe söisi! Helpompi ostaa se jauhelihapaketti ja pussi makaronia
Muu perhe on normaalipainossa, minä ylipainoinen ja olisi kiva syödä terveellisesti mutta en viitsi tehdä itselleni eri ruokaa.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei enää maistunut lihamakaroni kun totuin toisenlaiseen ruokaan.
Minulle maistuu, vaikka toisenlaistakin syön ja olen aina syönyt.
Ruokatottumukset opitaan jo lapsena, toki niitä voi koittaa muuttaa ja kääntää parempaan suuntaan läpi elämän.
Itse olen ollut aina kaikkiruokainen, mieheni on syntyisin kodista, jossa syötiin kerjalanpaistia, lihakeittoa ym. perinneruokaa ja kaikki vähänkin erikoisempi ruoka oli miehelleni aikoinaan tuntematonta. Hän oli syönyt juustoistakin ainoastaan edemjuustoa, kun tapasimme 80-luvun alussa.
Niin vaan olen saanut opetettua hänetkin maistamisen kautta syömään ihan mitä vaan. Muna-anjovisleivät ovat nykyään hänen herkkuaan, katkarapujakin syö, samoin kaikkea kalaa, vaikka tavatessamme hän oli tutustunut vain kalapuikkoihin. Hän tykkää nykyään aurajuustostakin, vaikka aikoinaan sanoi sen haisevan niin kamalalle, kun sitä olin ostanut.
Eipä tule mieleen mitään ruokaa, mitä hän ei nykyään söisi, toki tässä on takana liki 40 vuoden opetus.
Omat aikuiset lapsemme syövät myös kaikkea, koska meillä syötiin heidän lapsuudessaan aina monipuolisesti ja kaikkea oli mahdollisuus maistaa ja sitä kautta opetella syömään.
Olen aina tehnyt päivälliselle yhden ruuan ja siitä on kaikki syöneet mukisematta.
Vierailija kirjoitti:
Osta täysjyvämakaroonia, jossa on enemmän kuitua.
Jos jauhelihan rasvan kaataa vaikka kattilankannen avulla esim siihen pakkausmuoviin ja rasva jähmettyy, siitä näkee minkälaista se rasva on.
Kun rasva jähmettyy sen voi hävittää sekajätteen mukana. Viemäriin kaadettuna tukkisi putken.
Ei kuumaa rasvaa viemäriin!
Heittäisit roskiin sen ruuan ravintorikkaimman osan??
Vierailija kirjoitti:
Milloinka suomalainen perheenäiti on tehnyt jotain maksasta tai tuoreista kokonaisista järvikaloista?
Meillä szödään noita. Tosin vaimo ei niitä valmista vaan minä.
M46
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se makaronimössö sentään jokapäiväinen ruoka ole?
sitä luomu-muna-tagliatellea laitetaan vaan sen verran, ettei puttoo mittään rinnuksille, kun syö:-D
Keittoja on helppo tehdä ja niissä on paljon kasviksia. Perusjuttu on lanttua, palstenakkaa, selleriä, porkkanoita ja sipulia kuorittuina ja kuutioituna kiehumaan, perunat, pippurit ja liemikuutiot sekaan jonkin ajan päästä ja lisäksi jokin proteiini. Paistettu jauheliha tai broileripalat, siskonmakkarat, lohi, lisäksi voi laittaa vaikka koskenlaskijaa, joka sopii ainakin tuon kanan ja lohen kanssa.
Minun mielestäni ei ole tarpeellista tehdä yksittäisestä ateriasta näin isoa numeroa kuin tästä ketjussa on tehty. Monipuoliseen ja terveelliseen ruokavalioon mahtuu aivan hyvin makaroni ja jauhelihakin. Perheissä on minun mielestäni reilua, että kaikkien toiveet huomioidaan ja kaikki saavat joskus makunsa mukaista ruokaa. Jos tänään oli sitä makaronia ja jauhelihaa, huomenna voisi olla äidin lempiruuan vuoro. Äidin lempiruuan jälkeen taas jonkun muun perheenjäsenen toiveruokaa jne. Nirsonkin syöjän on helpompi syödä ei-lempiruokiakin silloin tällöin, kun tietää, että suhteellisen pian tulee oman lempiruuan vuoro.
Tehkää vaikka lista ruuista, mitä kukin perheenjäsen toivoo. Todennäköisesti perheenjäsenet keksivät muitakin toiveruokia kuin vain sen makaronia ja jauhelihaa. Niiden perusteella voi tehdä esimerkiksi kiertävän ruokalistan sellaisena, minkä kaikki perheenjäsenet ovat valmiita hyväksymään. Tällaisessa ruokalistassa on mielestäni reilua myös, että silloin kun on perheenjäsenen x toiveruuan vuoro, se tehdään myös sellaisena kuin kyseinen perheenjäsen sitä toivoo, eikä äiti yritä muuttaa sitä omasta mielestään terveellisemmäksi, niin kuin moni tässä ketjussa neuvoo tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jauhelihan rasvan kaataa vaikka kattilankannen avulla esim siihen pakkausmuoviin ja rasva jähmettyy, siitä näkee minkälaista se rasva on.
Kun rasva jähmettyy sen voi hävittää sekajätteen mukana. Viemäriin kaadettuna tukkisi putken.
Ei kuumaa rasvaa viemäriin!Heittäisit roskiin sen ruuan ravintorikkaimman osan??
Ravintorikkauteen en ota kantaa, mutta on luonnonvarojen tuhlausta heittää syömäkelpoista energiaa roskiin. Varsinkin eläinperäisen rasvan tuottamiseen tarvitaan paljon luonnonvaroja. Jos ei sitä rasvaa halua syödä, voi valita jo kaupassa vähärasvaisemman vaihtoehdon. Henkilökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että makaronimössön maistuvuus perustuu juurikin sianrasvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuumaa rasvaa viemäriin!Heittäisit roskiin sen ruuan ravintorikkaimman osan??
Ravintorikkauteen en ota kantaa, mutta on luonnonvarojen tuhlausta heittää syömäkelpoista energiaa roskiin. Varsinkin eläinperäisen rasvan tuottamiseen tarvitaan paljon luonnonvaroja. Jos ei sitä rasvaa halua syödä, voi valita jo kaupassa vähärasvaisemman vaihtoehdon. Henkilökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että makaronimössön maistuvuus perustuu juurikin sianrasvaan.
Kaikki eläinrasvat voi korvata kasviöljyillä.
Moni arvostelee nirsojen lasten vanhempia, mutta tiedän itsekin lapsia, jotka ovat aistiyliherkkiä eivätkä vain kerta kaikkiaan syö kuin muutamaa ruokaa, vaikka tarjolla on ollut kaikkea mahdollista vauvasta asti. Sitten on erikseen ne lapset, joille on aina tarjottu vain sitä, mitä lapsella tekee mieli. Sitä kautta on sitten opetettu lapset nirsoiksi, kun ei ole jaksettu maistattaa vaikka kasviksia tarpeeksi monta kertaa.
Minulla on 2-vuotias, joka syö tai ainakin maistaa melkein mitä tahansa, mutta hänenkin silmät loistavat silloin harvoin, kun tarjolla on makaronimössöä ja ketsuppia. Jokin siinä ruoassa vaan vetoaa lapsiin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa voi, mutta silloin maku on eri. Eläinrasvat yleensä ottaen korostavat makuja enemmän kuin kasviöljyt, koska eläinrasvoissa on tuntuvasti enemmän umamia.
Samaa mieltä ap:n kanssa. Meillä yksi ei syö tuota, toinen ei syö tätä ja kolmas ei syö mitään samaa kuin kaksi edellistä. Joten kaikki syövät eri aikaan ja eri ruokia. Vihreä salaatti on ainoa mikä maistuu kaikille, mutta sillä ei pitkälle pötkitä nälän taltuttamiseksi. Käytännössä jokainen kokkaa omat ruokansa ja mitään yhteisruokailuja ei ole.
Kun laittaa muille ruokaa, on aina hyvä huomioida, että eri ihmiset kokevat maut ja tekstuurit eri tavalla. Siinäkin on ihmisten välillä eroja, kenellä mikäkin ruoka sulaa hyvin ja kenellä ei ollenkaan. Se ruoka, mikä on yhdelle herkkua, voi toisen suussa maistua traumatisoivan kitkerältä. Samoin yhden herkku voi aiheuttaa toiselle traumatisoivan yökkäysrefleksin. Jonkun herkku voi myös aiheuttaa toiselle epämiellyttäviä vatsaoireita, jotka toinen huomaa (esim. nenällään) tai ei huomaa.
Tässäkin ketjussa joku ihmettelee, miksi jonkun herkkua on makaronimössö. Todennäköisesti johtuu vain erilaisesta makuaistista. Toinen maistaa makaronimössön maukkaana, toinen ei. Se, jonka mielestä makaronimössö on hyvänmakuista, voi kokea monen muun maun liian voimakkaana ja siksi kynnys maistamiseen voi olla korkeammalla kuin jollain toisella henkilöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa voi, mutta silloin maku on eri. Eläinrasvat yleensä ottaen korostavat makuja enemmän kuin kasviöljyt, koska eläinrasvoissa on tuntuvasti enemmän umamia.
https://www.ecowatch.com/why-grass-fed-butter-is-one-of-the-healthiest-…
Varmaan voi, jos ei paremmasta mitään tiedä. Mut jos haluaa olla terve, viitsii hakea suolatonta luomuvoita vaikka pakasteeseen:-)
Pastaruoat ovat tarpeen urheileville teineille. Hiilareita saa olla paljon aterialla. Myös lihaa pitää syödä. Lisukkeeksi paljon erilaisia kasviksia. Lohdutukseksi nirsojen vanhemmille voin sanoa, että se makuaisti voi iän myötä muuttuakin, näin ainakin meillä.
Vierailija kirjoitti:
Milloinka suomalainen perheenäiti on tehnyt jotain maksasta tai tuoreista kokonaisista järvikaloista?
No meillä syötiin viikon aikana 3 kertaa ahvenfileitä, kun ongottiin isoja ahvenia. Yksi haukikin tarttui ja siitä tehtiin haukipullia. Kalaruoka on koko perheen suosikki.
Minä olen ollut lapsena hyvin nirso. Vielä aikuisenakin pidän miedommista mauista kuin moni muu aikuinen. Monenlaista olen elämäni aikana maistanut ja yrittänyt opetella syömään. Nyt aikuisena voin monenlaista ei-hyvääkin syödä silloin tällöin, jos vain saan sen nieltyä. Mutta pahanmakuisia mieluiten en syö toisena päivänä putkeen, mieluummin olen kokonaan syömättä.
Vaikka kuinka olen yrittänyt opetella syömään, on silti ruokia, jotka edelleen vain aiheuttavat minulle yökkäysrefleksin ja nieleminen vaatii tosissaan yrittämistä. En enää traumatisoidu niistä niin kuin lapsena, mutta silti mukavuus- ja kohteliaisuussyistä välttelen yökkäysrefleksin aiheuttavien ruokien syömistä. Minulle sellaisia ovat ainakin maksalaatikko, veriletut, keitetty kananmuna muuten kuin munavoina ja graavikala. Lapsena sain yökkäysrefleksin noiden lisäksi sipulin paloista ruuassa, perunamuusista, sosekeitosta ja jogurtista, ja siksi välttelin niiden syömistä silloin. Nykyään sentään syön noita kolmea mielelläni eikä niistä enää tule yökkäysrefleksiä.
Vaikka monenlaista olen elämäni aikana syönyt, suosikkiruokiini kuuluu edelleen makaronimössö, liha-makaronilaatikko, lihapullat, spagetti ja jauhelihakastike, kanakastike ja riisi, nugetit, kalapuikot, pizza, hampurilaiset ja hodarit, tortillat jne. Eli samat kuin lapsena.
Kuorineen keitetyt perunat ruskean kastikkeen kanssa oli lapsena inhokkiruokiani, mutta nykyään luokkaa ”voin syödä tänään, mutta mieluiten en myös huomenna”. Kuorineen keitetyt perunat maistuivat lapsena ja edelleen maistuvat minun suussani kitkerältä, mitä ruskea kastike vain korostaa. Mutta moni muu perunaruoka kuten lohkoperunat, pariisinperunat, paistinperunat, pyttipannu jne ovat maistuneet minulle aina, silloinkin kun olen ollut kaikista nirsoimmillani.
Aika törkeen nirppanokkaisia, jopa syömisen häiriöistä kärsiviä ukkoja on. Niille pitää opettaa uusia ruokia. Sitä syödään mitä on laitettu.
Makuaisti muuttuu syömisten mukaan,mihin on totuttu?
17.6.2020 julkaistussa tutkimuksessa muuten todettiin, että saatavilla olevien todisteiden mukaan ei ole perusteita rajoittaa tyydyttynyttä rasvaa. Linkki: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0735109720356874
”The recommendation to limit dietary saturated fatty acid (SFA) intake has persisted despite mounting evidence to the contrary. Most recent meta-analyses of randomized trials and observational studies found no beneficial effects of reducing SFA intake on cardiovascular disease (CVD) and total mortality, and instead found protective effects against stroke. Although SFAs increase low-density lipoprotein (LDL)-cholesterol, in most individuals, this is not due to increasing levels of small, dense LDL particles, but rather larger LDL which are much less strongly related to CVD risk. It is also apparent that the health effects of foods cannot be predicted by their content in any nutrient group, without considering the overall macronutrient distribution. Whole-fat dairy, unprocessed meat, eggs and dark chocolate are SFA-rich foods with a complex matrix that are not associated with increased risk of CVD. The totality of available evidence does not support further limiting the intake of such foods.”