työharjoittelupaikan menettelyt
Olen työharjoittelussa (te-toimiston) ja jouduin olemaan pari päivää pois sairastumisen vuoksi. Onko vähän asiatonta käytöstä johtajalta, että kysyy sairasloman syytä muiden työntekijöiden kuullen?
Kommentit (11)
Itse sairauden syy ei edes kuulu esimiehelle, pelkkä lääkärintodistus riittää.
Tuossa paikassa saa olla kolme päivää omalla ilmoituksella pois, ei mulla mitään luurankoja olisi ollut kaapissa, että olisin syyn voinut ihan hyvin sanoa, mutta häiritsi kun kysyi muiden kuullen, tuli ihan nöyryytetty olo.
Ja sitä paitsi sä olet siellä työharjoittelussa, et missään työssä
Vastasitko? Minusta kannattaa ainakin yrittää tällaisissa tilanteissa pitää puolensa ja vastaisuudessa sanoa että kerron mieluummin kahdestaan jos sopii.
Ai niin, ja kaikki eivät kysy sairasloman syytä vittuillessaan. Jotkut kysyy ihan huolestumistaan eivätkä vain osaa muotoilla asiaa oikein tai tajua että paikalla on muitakin. Hyväntahtoisia mölöpäitä riittää esimiehissäkin :) Ja itse en aina muista harjoittelijoiden olevan työntekijäksi oppimassa vaan pidän heitä lapsina. Oikean työntekijän kohdalla saatan kysyä saikun syytä myös arvioidakseni sen lopullisen keston, tosin sanon aina kysyessäni ettei ole pakko vastata ja kerron miksi kysyn.
Olet työkokeilussa, et missään työsuhteessa ko. työpaikkaan! Työpaikalta on kerrottava TE-toimistoon kaikki poissaolosi, joten pomo teki vain sitä, mitä hänen ohjeen mukaan pitää tehdä. Sairausloman syytä voi kysyä kaikkien kuullen, mutta ei ole pakko vastata.
Työkokeilu voidaan koska tahansa päättää, jos työpaikalla katsotaan, että olet luvattomasti poissa.
Yleensä sairaana oleva soittaa työpaikalle ja kertoo syyn tyyliin olen vatsataudissa. Harva sanoo, että ei aio kertoa sairauden syytä, koska se ei työpaikalle kuulu.
Vastasin, ja ilmoitin kyllä esimiehelle, että joudun olemaan pois, ihan ok kysyä myöhemminkin, mutta hiukan häiritsi tuo muiden työntekijöiden läsnäolo. Olisin itse menetellyt toisin esimiehenä. Mutta meitä on näköjään moneen junaan...
Yleensä työntekijä kertoo syyn poissaoloonsa jo ilmoittaessaan poissaolostaan. Outoa että pomo sitä joutui sinulta erikseen kysymään.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 21:27"]
Yleensä työntekijä kertoo syyn poissaoloonsa jo ilmoittaessaan poissaolostaan. Outoa että pomo sitä joutui sinulta erikseen kysymään.
[/quote]
Ja syyksi riittää, että on sairas. Ei tarvitse eritellä sairauden laatua. Avauksesta käy ilmi, että esimies tiesi poissaolon johtuneen sairaudesta.
On asiatonta.