Avautumista miehestä ja kotitöistä
Voi v*ttu p*rkeleen s**tana! Tällä avautumisella ei ole mitää tarkoitusta, kunhan haluan vaan purkaa v*tutustani.
Meillä tilanne on siis se, että miehellä ei ole ollut neljään vuoteen minkäänlaisia tuloja. Ensin oli opiskelija (tukikuukaudet käytetty, ja opinnot "vähän" pysähdyksissä, ja nyt sitten työtön, karenssi heinäkuuhun asti. Olemme siis eläneet ihan pelkästään minun lähihoitajan tuloilla, mitkä ei niin hirveästi ole. Niistä on maksettu vuokrat, laskut, ruuat, vakuutukset, molempien opintolainan lyhennykset, lapsen päivähoitomaksut ja kaikki mahdollinen. Siitä en valita, mielestäni se niin onkin että perheessä rahat ovat yhteiset, ja ehkä joskus miehellä on parempipalkkainen työ ja maksaa sitten enemmän. Tokihan se vähän nyppii, kun tekee raskasta 3-vuorotyötä, eikä ikinä jää rahaa mihinkään, uusia vaatteitakaan ei saa kuin 5euron alennuksesta tai kirpparilta joskus kun sattuu löytymään.
Mutta. Mies on päivät kotona, ainoat "velvollisuudet" koiran lenkittäminen ja pojan vieminen päiväkotiin, ja ne hoitaakin, mutta siinäpä se sitten onkin. Eletään hirveän paskan keskellä suorastaan, kun ei van saa siivottua. Kaikista hommista pitää muistutella useaan kertaan, ja aina vastaus on "joo attelin että huomenna voisin..". Ja aina on kuitenkin jotain "tärkeämpää". Joudun käyttämään vapaapäiväni siivoomiseen, ja nytkin on 2 koria täynnä pyykkiä kun ei saa telineitä tyhjennettyä, ei kannata pestä kun koneeseen ne jäi kuitenkin kun ei kuivumaan mahdu. Koko viikon on tiennyt, että isänsä tulee tänään käymään, ja on myös tiennyt että itse on tänään koko päivän harrastusreissulla. Olen ollut aamuvuoroissa, poika päiväkodissa, olis ollut hyvä siivota. Mutta ei. Minä täällä nyt käytän vapaapäivääni paikkojen raivaamiseen, kun ei mies kuitenkaan enää kotiuduttuaan ehdi. Alusta asti on sovittu, että mies hoitaa vessan siivoamisen. Meillä siis vessa siivotaan jouluksi ja synttäreille. Ikinä ei voi kavereita pyytää suunnittelematta päiväkahville, kun pitää varata ensin päivä siivoomiseen.
Olenko aivan kohtuuton, jos vaadin, että mies huolehtii kodin siisteydestä? Olen taas kiukuspäissäni siivotessani miettinyt tuhatkaksikymmentä asiaa, mitkä aion sanoa, kun mies tulee kotiin. Ehkä vaan olis parempi jättää täään sanomatta, rauhoittua ja puhua vaikka huomenna ihan rauhassa?
Kommentit (18)
Lapsi on erityislapsi, ja puheterapeutti ja psykologi (ja neuvolassa) suosittelivat päiväkotia.
Täällä samankaltainen tilanne. Miehen 4v opinnot näyttää venyvän 6 vuodeksi. Olen polttanut itseni loppuun työllä jotta tultaisiin jotenkin toimeen kun mies ei saa opintotukeakaan. Ei mulla ole enää varaa elättää sitä kolmea vuotta, alunperin piti olla enää vuosi jäljellä mutta joka vuosi tuntuu tulevan vuosi lisää. Kotitöitä ei mies tee lainkaan. Ei jaksa, ei ole aikaa jne mutta tuntikausia pelaa nettipelejä.
Mulla alkaa rakkaus kyllä loppua vähitellen.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 15:10"]
Lapsi on erityislapsi, ja puheterapeutti ja psykologi (ja neuvolassa) suosittelivat päiväkotia.
[/quote]
Eikö miehesi osaa? Vai oikein suositteli. Hahaha.
Onko seiskalla lapsia? En kestäisi tuota noin pitkään.... Tai no, mun rakkaus olisi ainakin ihan loppu.
On lapsia mutta lapset ovat vain minun, eivät mieheni.
7
8:
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 15:10"]
[/quote]
Eikö miehesi osaa? Vai oikein suositteli. Hahaha.
[/quote]
Mitä eijö mieheni osaa? Hoitaa lasta? Kyllä osaa, päiväkotia suositeltiin psyykkisen, sosiaalisen ja puheen kehityksen takia, siellä on ammattilaiset ohjaamassa ja opettamassa lasta, ja tietysti ne muut lapset kenestä ottaa mallia. Sinulla ei selkeästi ole käsitystä siitä, mitä kaikkea erityislapsi voi tarkoittaa.
Nyt lyötte selvät rajat ja säännöt tolle touhulle. Se on ihan päivän selvää että tuossa tilanteessa on varsin kohtuullista määrätä kodinhoito miehelle. Miehen on ihan turha "suunnitella huomenna" tekevänsä jotain, sinä vaadit että koti on elettävässä kunnossa hänen toimestaan niin kauan kun sitä pyörität taloudellista puolta.
Juu, tuo on ihan yleinen käytäntö, että perheen tai lapsen tiettyjen ongelmien takia suositellaan päivähoitoa, vaikka jompikumpi vanhemmista olisi kotona. Toki päivät voi olla lyhyempiä, mutta joka tapauksessa. Ei siis ole mitään laiskuutta, että siksi tuossa tapauksessa veisi päiväkotiin.
Se, joka on kotona, saa huolehtia kodin siisteydestä. (Jos kumpikin on töissä, kumpikin siivoaa.) Ellei miestä ole diagnosoitu masentuneeksi, en näe mitään syytä, miksei hän siivoaisi kotona ainakin sen verran, että siellä pystyy asumaan. Putipuhtautta ja tiskialtaan kiiltämistä en nyt vaatisi, mutta sellaista perussiisteyttä kyllä. Et ole kohtuuton.
Mulla oli samanlainen tilanne jokin aika sitten miinus se lapsi. Kerran sitten töiden jälkeen ruokaa vääntäessäni pillahdin itkuun kun ukko makas sohvalla ja toljotti telkkaria. Sanoin että nyt sun on pakko ottaa vastuuta, mä en jaksa tehdä kaikkea. Työmatkojen ja ylitöiden ansiosta lopputulos nimittäin oli että mulla oli vapaata illalla ehkä tunti, sitten piti mennä taas nukkumaan.
Ilmeisesti meillä mies sitä vähän pelätyi kun huomasi itse miten väsynyt olin. Siitä lähtien meillä oli selvät säännöt siitä että mies pyörittää kotia ja mä saan tulla aina puhtaaseen kämppään. Ruuan tein kyllä illalla mutta mitään ei tarvinnut siivota ja lisäksi sain aina hieronnan jälkiruuaksi.
Kummankin on osallistuttava kykyjensä mukaan kodin talouteen. Jos sinä saat tehdä 8 tuntia päivässä töitä, mies saa käyttää 8 tuntia päivässä opiskeluun, työnhakuun, kodin siivoamiseen, lasten vientiin ja tuontiin, kaupassakäyntiin yms mikäli lapsi on kokopäivähoidossa. Tuolla ajalla pyörittää vaikka minkälaista taloutta. Kun molemmat ovat työelämässä, nuo kodin hommat jaetaan tasan. Minkäänlainen muu järjestely ei tule kysymykseen ja on kohtuuton - sinullekin on jäätävä vapaa-aikaa ja aikaa levätä.
itse sallit tuon tilanteen. älä enää siivoa tai pese miehen pyykkiä. tee ruoka pelkästään sinulle ja lapselle. miten voit sallia kotonasi tuon? sanot miehelle, että huomisesta lähtien menee töihin tai sitten on koti siivottu kun tulet itse töistä.
Älä vaan ap mainitse masennusta, sitähän ukko rupeekin käyttää, mutta joo et ole kohtuuton, itse olisin jo lähtenyt menemään jos tuollaista olisi, en minäkään jaksa joka pvä siivota, mutta silti pahimmat sotkut aina hoidettu vaikka en jaksaisikaan (nyt lapsen kanssa kotona ja toinen kohta tulee maailmaan)
Minun mieheni on töissä aamulla(9h) ja iltaisin koulussa (17.00-20.00 tai 21.00 ma-to), silti siivoo kanssani vkl:na ja herää lapsen kanssa aikaisemmin jotta minä saisin levätä, kokkaa käy lapsen kanssa ulkoilemassa ja leikkii sen kanssa...
Kehun kyllä aina miestäni, mielestäni hän on paras isi ikinä ja jaksaaa vielä minunkin kiukkuja kuunneella, toki riitojakin on ja väsymystä :) mutta yleensä aika mukavaa :)
Tee lista joka viikonpäivälle mitä täytyy olla tehtynä. Ehkä mies ei vaan osaa.
Maanatai: Pyykki, roskien vieminen, tavaroiden järjestely ja imurointi
Tiistai: Pölyjen pyyhkiminen, keräyspaperien & pullojen vienti
Keskiviikko: lakanoiden vaihto, roskien vieminen, tavaroiden järjestely
Torstai: Pyykki, eteisen siivoaminen, vessojen ja kylpyhuoneen pesu
Perjantai: Tavaroiden järjestely, imurointi, roskien vieminen, keittiön siivous
Se on kuitenkin pakko vielä lisätä, että ruuat se sentään laittaa.
Avasin tämän ketjun ajatellen että siellä taas joku piipittää joka ei yhtään tiedä millaista on elää OIKEASTI patologisen sotkijan kanssa. Joku jonka mielestä on kamalaa jos mies ei suostu imuroimaan kerran viikossa tms.
Olin väärässä. Ap, sydämellinen osanottoni. Aivan kamala tilanne. En tiedä miten jaksat, ja miten jaksat edelleen rakastaa tuota miestä. Et ole ollenkaan kohtuuton, mutta en tiedä onko tuohon mitään lääkettäkään.
miksi lapsi hoitoon, jos mies on kotona?