Miksi kirpeät/väkevät karkit rikkoo kitalaen?
Turkinpippuripussi lähenee loppuaan ja aloin tässä miettiä että miksi tietyt karkit "rikkoo" (siis kipeyttää) kitalaen? Osaisko joku kertoa? :)
Kommentit (9)
Mm, mun lemppareita myös nuo ja missäX:t, harmittaa kun ei voi niitä tosiaan paljookaan syödä kun kitalaki ja kielikin alkaa kipeytyyn ja menee verille :D syytä en tiedä...
Mä luulisin että niissä oleva happo = ovat kirpeitä
Aika moni kirpeä karkki on pinnaltaan röpelöinen ja isomman karkin imeskely myös vie enemmän aikaa, joten ei ole ihme, jos kitalaki haavautuu. Minä saan kyllä Marianneillakin kitalaen rikki. Nykyisin en enää, kun olen vanhempi ja viisaampi, ja syön vain pari karkkia kerrallaan.
Varmaan enimmäkseen kuluttamalla. Kova karkki, jota imeskellään kitalakea vasten hankaa sitä. Toinen tietysti on se, että itse mainitsemasi kirpeät karkit saavat (osoittain) makunsa viini- ja sitruunahapoista. Kaipa ihan happamuus, vaikkakin näiden happojen tapauksessa varsin heikko sellainen, tekee tehtävänsä pidemmän ajan kuluessa.
Kirpeät karkit ovat täynnä happoja joita ihminen ei kestä kunnolla sen takia se rikkoo kitalaen ja se sattuu koska se ei ole hyväksi sinulle
Rikkovat varmaan inakin jos ovat kidesokerilla päällystettyjä.
Kiitos kun vastasitte söin juuri Kait 20 brainblaster palloa putkeen tasolla 5 (MAX) ja sattunut jotain 3H. Kenelläkään hajua kauan vie että menee kuntoon?
Söin kaks karkkinauhaa ja on kieli ollu ny pari tuntia kipee. En maista oikeestaan mitää
En tiedä. Etenkin pinkit ufot repivät kielen ja kitalaen rikki.
Kiva olis kuulla vastaus jos joku tietää?