Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saatteko jotain lomarahoja työnantajalta kun lähdette kesälomalle?

Vierailija
09.05.2013 |

Tai lomaltapaluurahoja?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/29 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 14:23"]

Kyllä vituttaa. Meillä ei saa latiakaan minkäänlaisia lomarahoja. :(

[/quote]

Kyllähän nyt joka alalla lomaa kertyy ja lomarahat kuuluu maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 14:40"]

Niin siis saan loma-ajalta ihan normi palkan kuten muutkin, mutta sen lisäksi en saa mitään muuta. Onko tämä normaali käytäntö?

[/quote]

Ei ole normaali käytäntö.

Vierailija
4/29 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toisilla on pekkaspäiviä ja toisilla taas ei.

Vierailija
5/29 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeissä tilissä ennen lomalle jäämistä saan lomarahan eli käytännössä palkan vain eri nimisenä. Lomalta palatessani ns lomaltapaluuraha joka puolet edellisestä.

Vierailija
6/29 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lomarahat mikään itsestäänselvyys ole. Ammattiliitot ne on neuvotelleet. Itse saan tessin mukaiset lomarahat sekä tietty loma-ajan palkan. Lomarahat maksetaan loman alkua edeltävässä tilissä.

Vierailija
7/29 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 14:23"]

Kyllä vituttaa. Meillä ei saa latiakaan minkäänlaisia lomarahoja. :(

[/quote]

Sinä siis lomailet saamatta mitään rahaa työnantajaltasi? Minulla lomaraha korvaa palkan eli extraa ei tule.

Vierailija
8/29 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomaraha eli lomaltapaluuraha on työehtosopimukseen perustuva ylimääräinen raha. Eli sitä eivät kaikki saa.

Lomapalkka on palkka loman ajalta. Siis loman ajalta saa normaalia palkkaa. Se voidaan maksaa myös etukäteen nimellä lomakorvaus jokaisen maksetun tuntipalkan yhteydessä. Se kuuluu jokaiselle, muodossa tai toisessa.

Vierailija
9/29 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

saan kyllä, mutta otan ne rahat extra lomana (2vk) joulun aikaan.

Vierailija
10/29 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö jotkut oikeasti saa palkan lisäksi lomarahaa?? Joko ennen lomaa tai lomalta palatessa?

Vierailija
11/29 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomarahat ei itse asiassa ole lakisääteinen sellaisenaan, mutta TES määrää sen ja useimpiin TESseihin se kuuluu. Käytännössä lähes kaikki järjestäytyneet työnantajat maksavat sen. Edellisessä työpaikassa tuli käytäntö, että lomarahat maksetaan syksyllä...nykyään saan ne loman alkaessa, mutta joskus jos on rahasta tiukkaa ja olen lomalla kesäkuussa, niin pomo kysyy käykö että maksetaan se heinäkuussa. On se mulle sopinut hyvin. Meillä pieni firma, joten joskus voi olla rahat tilillä vähissä juuri alkukesästä, kun suuret menot sattuvat siihen. Vakavarainen firma kuitenkin on, mutta pomo sijoittaa osan säännöllisesti. 

Vierailija
12/29 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja maksaa puolet suurempaa palkkaa lomallaolosta kuin työnteosta - only in Finland!

Vierailija
13/29 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 15:39"]

Työnantaja maksaa puolet suurempaa palkkaa lomallaolosta kuin työnteosta - only in Finland!

[/quote]

Itse olen tätä myös ihmetellyt ja joillekin yksinyrittäjille tuo on niin iso raha, että saattaa olla osasyy siihen, ettei apua oteta. Yksin pärjää taloudellisesti, mutta jos pitää palkkaa maksaa, ei tulot kata kuitenkaan menoja. 

Vierailija
14/29 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

18, ihan oikeasti ei saa. Suomessakin on aloja, joilla ei ole lainkaan työehtosopimusta. "Lomaltapaluuraha" perustuu työehtosopimukseen eikä ole laissa. Jos alalla ei ole työehtosopimusta, ei ole lomaltapaluurahaakaan.

Lain mukaan kaikille kuuluu maksaa vain:

1) loma-ajan palkka, eli sama palkka, minkä saisi töissä ollessakin

2) lomaraha, joka maksetaan vain työsuhteen päättyessä. Lomarahalla korvataan sitä, että työntekijä on "tehnyt sisään" lomia, joita hän ei lainkaan käytä, koska vaihtaa työpaikkaa.

Minun työpaikallani ei makseta lomaltapaluurahaa. Loman johdosta ei siis tule lompakkoon senttiäkään ylimääräistä, ei ennen lomaa, loman aikana eikä loman jälkeen.

Vierailija
15/29 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 15:46"]

18, ihan oikeasti ei saa. Suomessakin on aloja, joilla ei ole lainkaan työehtosopimusta. "Lomaltapaluuraha" perustuu työehtosopimukseen eikä ole laissa. Jos alalla ei ole työehtosopimusta, ei ole lomaltapaluurahaakaan.

Lain mukaan kaikille kuuluu maksaa vain:

1) loma-ajan palkka, eli sama palkka, minkä saisi töissä ollessakin

2) lomaraha, joka maksetaan vain työsuhteen päättyessä. Lomarahalla korvataan sitä, että työntekijä on "tehnyt sisään" lomia, joita hän ei lainkaan käytä, koska vaihtaa työpaikkaa.

Minun työpaikallani ei makseta lomaltapaluurahaa. Loman johdosta ei siis tule lompakkoon senttiäkään ylimääräistä, ei ennen lomaa, loman aikana eikä loman jälkeen.

[/quote]

Tuo kakkoskohta on lomakorvaus. Lomaraha on sama kuin entinen lomaltapaluuraha, siitä käytännöstä luovuttiin jo kauan sitten. Lomaraha juontaa juurensa 70-luvulle, jolloin porukka vaihteli työpaikkaa kesäloman aikaan aika helposti. Silloin alettiin joissain paikoissa maksaa lomaltapaluurahaa niille, jotka tulivat samaan työpaikkaan takaisin. Vähitellen tämä laajeni ja muuttui lomarahaksi, mikä jäi pysyväksi käytännöksi. Laissa kuitenkin sanotaan, ettei sitä ole pakko maksaa. 

Vierailija
16/29 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

23, ei kun laissa ei sanota lomarahasta MITÄÄN. Ei sanota, että sitä ei ole pakko maksaa, kun lain silmissä sitä ei ole olemassakaan.

Vierailija
17/29 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomaraha, loma-ajan palkka ja lomaltapaluuraha :)

Lomaraha on puolet loma-ajan palkasta ja lomaltapaluuraha muistaakseni puolet tuosta lomarahasta.

Lomaraha ja loma-ajan palkka maksetaan lomaa edeltävänä perjantaina ja lomaltapaluuraha töihin apluuta edeltävänä perjantaina.

Vierailija
18/29 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaiskohan kukaa vastata että paljonko mun miehelle vois olla tulossa lomarahaa kun palkka on nettona noin 2000e kuussa ja lomaa on nyt kesällä kuukausi.. voiko sitä laskea mitenkään?

Vierailija
19/29 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

26, jos tiedät, millä alalla miehesi toimii ja minkä liiton jäsen hän on, voit etsiä netistä hänen työehtosopimuksensa. Siellä lukee, miten lomaltapaluuraha lasketaan. Yleensä se on puolet kuukauden bruttopalkasta. Riippuu hiukan hänen verotuksestaan, mutta hänen pitäisi saada noin 1 000 euroa "ylimääräistä" nettona.

Vierailija
20/29 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 16:10"]

Osaiskohan kukaa vastata että paljonko mun miehelle vois olla tulossa lomarahaa kun palkka on nettona noin 2000e kuussa ja lomaa on nyt kesällä kuukausi.. voiko sitä laskea mitenkään?

[/quote]

Kuukausibruttopalkka /25*lomapäivien lukumäärä/2. Sitten verot ym. pois. Veroja menee hiukan enemmän, koska kuukauden bruttosumma kasvaa.

Nettopalkasta ei voi laskea mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi