Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit? As.lainaa jäljellä 44 t ja tilillä 20 t€.

Vierailija
08.05.2013 |

Maksanko ollenkaan lainaa pois? Vai annanko rahan olla tilillä? Oon vaan säästänyt, jos ostaisin auton, mutta ostan joskus korkeintaan 10 000 euron auton, jos sitäkään.

Muia lainoja ei ole. Palkasta jää tonni säästöön.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 10:18"]

No sanotaanko nyt näin, että kasarin lopussa lainarahaa annettiin hyvinkin herkästi.. Kyllä asuntosijoittajilla tänä päivänä on vakuudet kunnossa. Totta kai ennen kuin sijoitusbisnekseen lähtee täytyy tehdä riskianalyysi, niin mekin tehtiin.. Ja fakta on se, että vaikka asuntojen hinnat romahtaisivatkin, ei siinä ihan konkurssiin vielä mentäisi. Meillä kun sijoituskämpistä kaksi on yksiöitä ja yksi kaksio -> ei tässä satojen tuhansien tappiota pitäisi tulla..

Kolmen sijoitusasunnon omistaja...

[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 10:08"]

...laina on niin halpaa...

...sijoitusasuntoja...

...elämä on nyt...

Missä olen nähnyt tämän aiemmin?

[/quote]

[/quote]

Ai on vakuudet kunnossa? No ei ole, se itse asunto on se vakuus ollut tähän asti. Jos sen arvo laskee ja saat ns. margin callin niin sitten voit miettiä mitä teet.

Vierailija
2/48 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vuoden verran ostanut osakkeita n. 300 eurolla kuussa. Ensimmäinen puoli vuotta välityspalkkio oli pieni, nyt se on normaali joten olen miettinyt kannattaisiko säästää pari kuukautta ja ostaa isommalla summalla. Ihan kivaa hommaa, ja nyt osakekurssit on vielä laskeneet joten jatkan ostelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä maksaisin asuntolainan pois tai sitten sijoittaisin rahat suorilla osakesijoituksilla. Kun sulla jää noin hyvin palkasta säästöön kuukausittain aloittaisin kyllä osakesijoittamisen. Voi sanoa, että aika paljon helpompi ja usein tuottoisampikin homma kun sijoitusasunnot. Rahastoihin en itse sijoita, niissä vain harvat ovat hyviä. Itse olen kyllä jo useita vuosi harkinnut sijoitusasunnon ostoa mutta en todellakaan pidä sitä ainoana järkevänä vaan pikemminkin aika työläänä ja huonosti kannattavana, tosin melko varmana sijoituskeinona.

Meillä on sellainen tilanne, että on velaton mutta kohtuullisen vaatimaton asunto (putkiremontista tosin lainaa, jota maksetaan yhtiövastikkeen mukana), tileille sekä mulla että miehellä makaa joitakin kymppitonneja ja varmaan n. 100 000 on osakkeissa tai rahastoissa. Miehellä on rahastojakin suorien osakesijoitusten lisänä, itse en rahastoja halua eivätkä miehellä ainakaan ole hyvin tuottaneet kuten eivät myöskään vanhemmillani, jotka ovat suorilla osakesijoituksilla hankkineet paljon rahaa (kiitos heidän meidänkin taloustilanne on näin hyvä kun on). Mulla ei hirveästi palkasta säästöön jää ja lähitulevaisuudessa häämöttää hoitovapaa, jolloin elän säästöilläni, mies sen sijaan säästää tunnollisesti mutta on kyllä myös paremmin palkattu kuin minä.

Vierailija
4/48 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oot yh, niin pidä ne rahat käsillä pahan päivän varalle, turha niitä on sitoa johonkin, joita et saa ottaa käyttöön heti vaan ehkä vuodne päästä.

Nää asuntosijoittajat nyt haiskahtaa sellaselta vouhotukselta, jos yksi asunto tuottaakin ja siitä saa myyntivoittoa niin ne neljä muuta voi olla tappiollisia, huonoja vuokralaisia, huonokuntosia luukkuja, joita ei oo rempattu, kun aatellaan, että vuokralaiselle on ihan sama minkäkuntosessa kämpässä asuu, pääasia, että saa rahat pois.

Asuntojen arvo ei välttämättä nouse itsestään tekemättä remonttia, sillä sijainti on erittäin tärkeä, sijainti voi tarkoittaa sitä, että palvelut on lähellä, mutta alue on huonomaineinen, tai sijainti voi tarkoittaa sitä, että sulla on karseat naapurit vaikka ois kuinka ihana kämppä tai sijainti voi tarkoittaa sitä, että hyvät kulkuyhteydet ym tärkeät tekijät tai alueelle rakennetaan lisää tietyntyyppisiä palveluja tai työpaikkoja, jotka nostavat alueen arvoa ja mikä tärkeintä, alueelle ei asuteta sosiaaliongelmaisia, syrjäytyneitä ym sakkia kaupungin vuokra-asuntoihin. Itse en ostaisi enkä menisi sellaiselle alueelle asumaan vaikka ois kuinka houkutteleva vuokra-asunto hinta-laatusuhteeltaan, asunnon arvonnousu myös arveluttaisi vaikka saisikin halvalla ostettua, jos naapurissa asuisi mustilaisia, somaleja, itä-blokin roskasakkia ym.

Tuo 20 000 euroa on niin pieni summa ettet saa sillä mitään järisyttäviä korkotuottoja, voihan maksaa asunnosta isompia lyhennyksiä nyt kuten Matti Inha asianttuntiaj sanoi, kun korot alhaalla. Mutta itse pitäisin tuon 20 t hätävarana, jos lapsi sairastuu vakavasti ja joudut jäämään töistä kotiin hoitamaan pitkäaikaisesti häntä. Lisäksi sulla on sitten käteistä ,jos kodinkoneeet alkaa rikkoutumaan. Sitten sun auto on kyllä maksettu, mutta jos auto on vanha niin viatkin lisääntyy ja voi hajota lopullisesti. Saat pienemmän veroprosentin, kun on velkaa. Ja koskaan et voi olla varma, jos työt loppuu vaikka ois kuinka vakituinen virka, voit tehdä kohtalokkaan virheen ja sut potkitaan pois.

Ja rehellisyyden nimissä, tuo 20 000 euroa on ihan pikkusumma, jota ei kannata nousukasmaisesti yrittää sijoittaa jonnekin kiinni. Maksa ensin kämppäsi ja katso sitten tilannetta uudestaan, kun sulla on noita penskojakin ja unohda nuo nousukkaiden vinkit esim asuntosijoituksista.

Esimerkiksi jos sijoittaisit 10 000 5% korolla vuodeksi, saisit 500 euroa miinus kaikki kulut ,kannattaisiko sitoa tuo raha vajaan viissatasen takia.

Entäpä, jos ostaisit asunnon vaikkapa 100 000 eurolla, johon tarvitset noin  20 000 omaa rahaa tai takausta, sitten maksat as.lainan korkoa, jonka olet neuvotellut, josta tulee avauskuluja, kun se järjestetään noin 150-400euroa. Sitten olisiko asunto sen kuntoinen, että siihen voi heti ottaa vuokralaisen vai pitäisikö vähän rempata. Entäpä kuinka nopeasti ja kuinka luotettavan ja pitkäaikaisen vuokralaisen saisit? Sitten pitäisi tarkistaa vuokralaisen luottotiedot sekin maksaa, ei paljon. Entäpä, kun vuokralainen lakkaakin maksamasta vuokraa hyvän alun jälkeen ja aiheuttaa häiriötä taloyhtiössä ja taloyhtiön maine kärsii vaikkapa huumeporukoiden touhuista. Sitten se vuokralainen pitäisi saada ulos, jos alle vuosi irtisanomisaika 3kk ja yli vuosi 6kk vuokranantajan toimesta. Entäpä kun pitää antaa häätö huonolle vuokralaiselle, niin se ei ihan heti tapahdukaan.

Valitettavasti kaikista vuokranantajista ei ole ollenkaan vuokranantajiksi ,sillä he eivät noudata hyvän tavan mukaisia käytäntöjä saatetaan kirjoituttaa vuokrasopimus esimerkiksi, että irtisanomisaika on 1 kk vuokranantajan puolelta. mutta onneksi tuollaiset sopimukset ei päde, mutta ei tarvitse oikaista tuollaista vuokranantajalle, jos on noin yksinkertainen, olen nähny tällaisia sopimuksia ja sanonut vuokralaiselle, että mitään sellaisia sopimuksia ei voi tehdä, jotka eivät noudata huoneenvuokralakia.

Ihmiset vaan allekirjoittaa tuollaisia sopimuksia, jotta saisivat asunnon. On niin paljon muitakin esimerkkejä mitä näistä amatöörivuokranantajista on, että pitäisi erikseen olla laki tyhmien vuokranantajien varalle. Toisaalta huonosta vuokralaisestakin voi olla tosi vaikea päästä eroon.

Vierailija
5/48 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjoitin yllä 3 asunnon omistajana ja jatkan vielä, pitkän yllä olevan viestin jälkeen. Meillä on 3 kpl kaksioita Helsingin kantakaupungissa. Jokaiseen on vaadittu 2 kk takuu ja kotivakuutus. Jos henkilö lopettaa vakuutuksen, siitä tulee meille ilmoitus. Lisäksi kaikki asunnot ovat työsuhdeasuntoja, eli vuokra tulee säännöllisesti. Joskus vuokralainen vaihtaa työpaikkaa ja silloin on uudelta työnantajalta otettu suostumus työsuhdeasuntoon ja aina on käynyt. Ilman työpaikkaa vaadin vuoden vuokran takuulle.

Lisäksi kaikissa asunnot ovat isoissa taloyhtiöissä, joissa on isoja asuntoja ja pieniä asuntoja. Käyn jokaisen asunnon taloyhtiön kokouksessa, minä tai mieheni ja tunnen henkilökohtaisesti jokaisen omistaman asunnon jonkun naapurin. Olen ilmoittanut jos asunnosta kuuluu meteliä, pitää heti soittaa poliisit ja lisäksi minä haluan tiedon. Minulla ei ole aikomustakaan heittää vuokralaisia pois jos he pitävät sopimuksistaan kiinni.

Nyt vanhin vuokralainen on asunut reippaasti yli 5 v asunnossa. Sinä aikana asuntoon on pitänyt ostaa uusi jääkaappi ja hän on halunnut maalata. Olen kaikki maksanut ja verotuksessa kulut vähentänyt.

Riskit ovat pienet jos tutkii hyvin taloyhtiön mistä asunnon ostaa, pitää kiinni siitä että asunto on työsuhdeasunto.

Parhaimmat vuokralaiset ovat keski-ikäisiä miehiä. Miehet muutenkin saavat asunnon heikommin kuin naiset, kun mies saa asunnon , hän ei siitä heti lähde.

Esim. opiskelijalle en ikinä vuokraisi, tosin heillä ei ole minun asuntoon varaakaan.

Vierailija
6/48 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 16:47"]

Mä kirjoitin yllä 3 asunnon omistajana ja jatkan vielä, pitkän yllä olevan viestin jälkeen. Meillä on 3 kpl kaksioita Helsingin kantakaupungissa. Jokaiseen on vaadittu 2 kk takuu ja kotivakuutus. Jos henkilö lopettaa vakuutuksen, siitä tulee meille ilmoitus. Lisäksi kaikki asunnot ovat työsuhdeasuntoja, eli vuokra tulee säännöllisesti. Joskus vuokralainen vaihtaa työpaikkaa ja silloin on uudelta työnantajalta otettu suostumus työsuhdeasuntoon ja aina on käynyt. Ilman työpaikkaa vaadin vuoden vuokran takuulle.

Lisäksi kaikissa asunnot ovat isoissa taloyhtiöissä, joissa on isoja asuntoja ja pieniä asuntoja. Käyn jokaisen asunnon taloyhtiön kokouksessa, minä tai mieheni ja tunnen henkilökohtaisesti jokaisen omistaman asunnon jonkun naapurin. Olen ilmoittanut jos asunnosta kuuluu meteliä, pitää heti soittaa poliisit ja lisäksi minä haluan tiedon. Minulla ei ole aikomustakaan heittää vuokralaisia pois jos he pitävät sopimuksistaan kiinni.

Nyt vanhin vuokralainen on asunut reippaasti yli 5 v asunnossa. Sinä aikana asuntoon on pitänyt ostaa uusi jääkaappi ja hän on halunnut maalata. Olen kaikki maksanut ja verotuksessa kulut vähentänyt.

Riskit ovat pienet jos tutkii hyvin taloyhtiön mistä asunnon ostaa, pitää kiinni siitä että asunto on työsuhdeasunto.

Parhaimmat vuokralaiset ovat keski-ikäisiä miehiä. Miehet muutenkin saavat asunnon heikommin kuin naiset, kun mies saa asunnon , hän ei siitä heti lähde.

Esim. opiskelijalle en ikinä vuokraisi, tosin heillä ei ole minun asuntoon varaakaan.

[/quote]

Millälailla olet vakuutusyhtiön kanssa sopinut että sulle tulee ilmoitus jos vakuutus irtisanotaan?

Miten käytännössä onnistuu heidän ilmoitella asiakkaidensa sopimuksista kolmannelle osapuolelle?

Vierailija
7/48 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 16:33"]

Valitettavasti kaikista vuokranantajista ei ole ollenkaan vuokranantajiksi ,sillä he eivät noudata hyvän tavan mukaisia käytäntöjä saatetaan kirjoituttaa vuokrasopimus esimerkiksi, että irtisanomisaika on 1 kk vuokranantajan puolelta. mutta onneksi tuollaiset sopimukset ei päde, mutta ei tarvitse oikaista tuollaista vuokranantajalle, jos on noin yksinkertainen, olen nähny tällaisia sopimuksia ja sanonut vuokralaiselle, että mitään sellaisia sopimuksia ei voi tehdä, jotka eivät noudata huoneenvuokralakia.

Ihmiset vaan allekirjoittaa tuollaisia sopimuksia, jotta saisivat asunnon. On niin paljon muitakin esimerkkejä mitä näistä amatöörivuokranantajista on, että pitäisi erikseen olla laki tyhmien vuokranantajien varalle.

[/quote]

Aivan totta.

Ennen tätä nykyistä asuntoa olimme vuokralla asunnossa, jonka ensin omisti eräs yritys. Kun yritys myi asunnon miehelle, jolla kuulemma oli muitakin sijoitusasuntoja, luulimme saavamme hyvän vuokraisännän. No, muutamassa kuukaudessa asiat muuttuivat ja yhtäkkiä suullisesti sovitut asiat eivät pitäneetkään (esim 20 vuotta vanhojen lieden ja jääkaapin uusiminen). Onneksi meillä oli tuttu lakimies, jonka avulla saimme kuin saimmekin meille luvatut uudet kalusteet. Sitten yhtäkkiä vuokra lähti huimaan nousuun ja päätimme, että nyt tämä sai olla tässä. Kahdessa viikossa saimme kaupungilta asunnon, jossa vieläkin asumme ja olemme tyytyväisiä (nyt meillä on esim. oma sauna eikä tarvitse varata taloyhtiön saunaa). Se edellinen asunto meni sitten myyntiin; vuokraisäntä ei enää halunnutkaan leikkiä vuokranantajaa, kun menetti meidät hyvät vuokralaiset...

Vierailija
8/48 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista kaikille!

Joo, tuntuu olevan pennejä nämä rahani. Niinpä päätin, että pidän tilillä ja kerään vuoden lisää. Maksan vähän enemmän asuntolainaa. Käydään parit reissut lasten kanssa. Elämähän on nyt ja tässä. Säästän vaikka jos tosiaan sattuu jotain vakavaa jollekin meistä. Autoa varten pidän myös rahat ja osta, jos se menee rikki.

Pitää miettiä sitten, kun lapset lähtee kotoa, jos on vielä töitä. Ja jos on, voin sitten auttaa heitä ja matkustella.

En tajua noista sijoittamisista mitään, niin jätän ne fiksummille.

Vierailija
9/48 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 17:14"]

[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 16:47"]

[/quote]

Millälailla olet vakuutusyhtiön kanssa sopinut että sulle tulee ilmoitus jos vakuutus irtisanotaan?

Miten käytännössä onnistuu heidän ilmoitella asiakkaidensa sopimuksista kolmannelle osapuolelle?

[/quote]

hyvin helposti. Mentiin vakuutusyhtiöön ja laitoin paperin asunnon omistamisesta ja ilmoitin että vakuutus otetaan jos jne. Kaikki tähän suostui.

Siis vuokralainen on ilmoittanut mihin vakuutusyhtiöön on päätynyt. Kaikissa 3 asunnossa on eri vakuutusyhtiö, eli kaikilta on onnistunut.

Vierailija
10/48 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin toisen asunnon, laittaisin sen vuokralle ja tienaisin niin

Vierailija
11/48 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanotaanko nyt näin, että kasarin lopussa lainarahaa annettiin hyvinkin herkästi.. Kyllä asuntosijoittajilla tänä päivänä on vakuudet kunnossa. Totta kai ennen kuin sijoitusbisnekseen lähtee täytyy tehdä riskianalyysi, niin mekin tehtiin.. Ja fakta on se, että vaikka asuntojen hinnat romahtaisivatkin, ei siinä ihan konkurssiin vielä mentäisi. Meillä kun sijoituskämpistä kaksi on yksiöitä ja yksi kaksio -> ei tässä satojen tuhansien tappiota pitäisi tulla..

Kolmen sijoitusasunnon omistaja...

...sijoitusasuntoja...

...elämä on nyt...

[/quote]

Vierailija
12/48 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 09:12"]

1. sijoitusasunnon mieheni kanssa ostettiin n. 5v sitten ja siitä tasaisesti niitä ollaan 1/vuosi hankittu. Meidän mielestä ainoa järkevä sijoitusmuoto, mut tietty jokainenhan tekee kuten parhaaksi näkee ja mahdolliseksi kokee. Mitkään sijoitusrahastot ym. ei kiinnosta pätkääkään.

Onnea sijoituksille =)

t. se viiden..

[/quote]

Pystyttekö nuo sijoitusasuntonne edelleen pitämään, vaikka korot nousisivat esim. 6% tasolle? Millaisia velkaosuuksia niissä on?

Kysyy kiinnostunut

Vierailija
13/48 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

...sijoitusasuntoja...

...elämä on nyt...

[/quote]

Jos velkaa on 44000 ja pääomaa 20000, on riskit hyvinkin pienet. Sitä ei tiedä minnepäin maailma taipuu ja mammonaa ei tosiaan saa mukaan. Sillä 20000:lla voi saada kuitenkin paljon aikaa. Sijoitusasunto ei ole välttämättä kaikille se omin tapa ja jos lähtee etsimään riskejä, kaikessa niitä on. Emme tiedä tulevaisuutta, mutta rahan voi hyvinkin saada tuottamaan. Jollekin oikea tapa on vuokrata teini-ikäisille lapsilleen jäätelökioski, jolla saavat kesätyötuloja. Toiselle voi olla pörssiosakkeet. Jollekin ihan muu kaupankäynti. 

On ainakin turha puhua, että rahastoista ei voi saada tuottoa, mutta vielä parempi voi olla suorat omat ajatukset: http://www.salkunrakentaja.com/2013/05/usan-osakemarkkinat-ennatyskorkealla-tassa-selitys/ 

Rahat voi laittaa tekemään työtä tai sen pesämunan voi nauttia elämässä monin keinoin. Rahan tuotot ei ole aivan uusi ajatus.

Luuk 19:

11 Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän aivan kohta.

12 Hän sanoi:

"Ylhäinen mies lähti matkalle kaukaiseen maahan saadakseen siellä nimityksen kuninkaaksi ja palatakseen sitten takaisin. 13  Hän kutsui luokseen kymmenen palvelijaansa, antoi heille kullekin kultarahan* ja sanoi: 'Käyttäkää näitä parhaanne mukaan, kunnes minä palaan.' 14 Hänen maanmiehensä kuitenkin vihasivat häntä ja lähettivät hänen peräänsä lähetystön sanomaan: 'Me emme tahdo sitä miestä kuninkaaksemme.'

15 "Mies palasi maahansa kuninkaana. Tultuaan hän kutsutti palvelijat luokseen kuullakseen, kuinka tuottavasti kukin oli saamaansa rahaa käyttänyt. 16 Ensimmäinen tuli hänen eteensä ja sanoi: 'Herra, antamasi kultaraha on tuottanut kymmenen lisää.' 17 Kuningas sanoi hänelle: 'Mainiota! Olet hyvä palvelija. Koska aivan vähässäkin olet ollut uskollinen, saat hallintaasi kymmenen kaupunkia.'18 Toinen tuli ja sanoi: 'Herra, antamasi kultaraha on tuottanut viisi kultarahaa.' 19 Hänelle kuningas sanoi: 'Sinut minä panen hallitsemaan viittä kaupunkia.'

20 "Mutta kun seuraava palvelija tuli, tämä sanoi: 'Herra, tässä on antamasi kultaraha. Olen säilyttänyt sitä liinaan käärittynä. 21 Minä pelkäsin sinua, koska olet armoton mies. Sinä otat, mitä et ole talteen pannut, ja leikkaat, mitä et ole kylvänyt.' 22 Kuningas sanoi hänelle: 'Omien sanojesi mukaan minä sinut tuomitsen. Sinä kelvoton palvelija! Sinä siis tiesit, että minä olen armoton mies, että otan, mitä en ole talteen pannut, ja leikkaan, mitä en ole kylvänyt. 23 Mikset sitten vienyt minun rahaani pankkiin, niin että olisin palattuani voinut nostaa sen korkoineen?'

24 "Kuningas sanoi vieressään seisoville miehille: 'Ottakaa häneltä raha pois ja antakaa se sille, jolla on kymmenen kultarahaa.' 25 He sanoivat: 'Herra, hänellä on jo kymmenen kultarahaa.' 26 Mutta hän jatkoi: 'Jokaiselle, jolla on, annetaan, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mitä hänellä on. 27 Mutta nuo viholliseni, jotka eivät tahtoneet minua kuninkaakseen -- tuokaa heidät tänne ja teloittakaa heidät minun edessäni.'"

Vierailija
14/48 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, olen saanut vastauksia. Kiitos!

Rahastoista en tajua yhtään mitään. Miten te muut näistä tiedätte? Mistä aloitan opiskelun?

Asuntoni on noin 80000 t arvoinen, joten kovin isosta jutusta ei ole kyse, vaikka olisin sen maksanut kokonaan. Työuraa on jäljellä 30  vuotta. Mitään ehdottomia haaveita ei ole. Olen yh. Kesällä käydään jossain etelässä lomalla. Haaveena on asua ulkomailla joskus 2 kk, mutta sen pystyn toteuttamaan vasta 10 vuoden päästä, kun lapset lähtevät kotoa. Minulla on kyllä vakituinen työ, jonka varaan voin ainakin 10 seuraavaa vuotta laskea. Autokin on, vanha, mutta kokonaan maksettu. Toimii, joten olen epävarma ostamaan uutta, kun en egon takia tarvitse uutta. Ts. ei ole mitään, mihin haluaisin rahani laittaa. Olin ajatellut maksaa asuntolainaa pois, mutta nyt sitten tosiaan aloin miettiä, josko näin "ei kannata" tehdäkään. Nyt on aikaa miettiä tätä. Olen vain t osiaan säästellyt yhtään miettimättä.

Sijoitusasunto yliopistokaupungista voisi olla kiinnostava idea.

Vierailija
15/48 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3 sijoitusasuntoa ja aina kaiken ylimääräisen rahan laitan kodin oman kodin lyhennyksiin.

Meillä on 3 lasta ja jokaiselle on tavallaan ostettu oma asunto lapsen syntyesssään. Kaikki rahat mitä lapset ovat saaneet ja lapsilisät menevät lyhennyksiin ja nyt tietenkin vuokratulot.

Kun esikoinen oli vauva, tapasin monta mammaa kahvilassa ja eräs puhui ääneen näistä sijoitusasunnoistaan, siitä se kipinä lähti, pari viikkoa myöhemmin oli eka ostettu. Ollaan jo alustavasti puhuttu jos lapset jäävät Helsinkiin, voidaan vuokrata asunnot ristiin, tiedä häntä miten toteutetaan, kun siihen menee vielä 10  v aikaa.

Meillä ei ole ikinä montaa tonnia tilillä, kaikki ylimääräinen laitetaan lainanlyhennykseen, ainakin niin kauan kun oman kodin lainaa on.

Mun ystävä, jolla on ainakin 7 sijoitusasuntoa, tekee niin että kun ostaa asunnon, maksaa vuokratuotoillaan ainoastaan asunnon lainoja. Kun ekan asunto oli maksettu, alkoi maksamaan 2 asunnon lyhennyksiä ekan ja tokan asunnon tuotoilla. Nyt on kaikki lainat yhdessä köntissä, eli maksaa kaikkia asuntoja koko ajan. Extralyhennykset aina lyhentää loppua, eli kk-lyhennyksen määrä ei muutu. Jos korko kasvaa, silloin lyhennysaikakin kasvaa.

Kaikki asunnot Helsingissä, ei ehkä maailman parhain juttu, mutta sanoi että Helsingissä ei asunnot ole ikinä tyhjillään, kun sijainti on hyvä ja vuokra kohtuullinen. Yksiöt maksaa 650 euroa ja kaksiot 1100 euroa, eli ei pyydä ylihintaakaan vaan ehkä enemmänkin alihintaa. Siksi vuokralaiset pysyvät, tai jos lähtevät, löytyy uusi ystäväpiiristä.

Kertaakaan kukaan ei ole hajoittanut mitään, eli hyvä tuuri vuokralaisten kanssa.

Vierailija
16/48 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 10:28"]

[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 09:12"]

1. sijoitusasunnon mieheni kanssa ostettiin n. 5v sitten ja siitä tasaisesti niitä ollaan 1/vuosi hankittu. Meidän mielestä ainoa järkevä sijoitusmuoto, mut tietty jokainenhan tekee kuten parhaaksi näkee ja mahdolliseksi kokee. Mitkään sijoitusrahastot ym. ei kiinnosta pätkääkään.

Onnea sijoituksille =)

t. se viiden..

[/quote]

Pystyttekö nuo sijoitusasuntonne edelleen pitämään, vaikka korot nousisivat esim. 6% tasolle? Millaisia velkaosuuksia niissä on?

Kysyy kiinnostunut

[/quote]

Eihän sijoitusasunnot ole tyhjillään, vaan vuokralaiset maksavat vuokraa ja sillä lyhennetään asuntoa ja hoidetaan korkoa. Loppu menee sijoitustilille, josta maksetaan käsiraha seuraavaan asuntoon, maksetaan korkoja aikana, jolloin haetaan uutta asukasta tai jyvitetään itselle tuottoja. Riski on suurimmillaan, kun asuntoa ei ole vielä lyhennetty yhtään, eikä vuokranmaksajaa vielä ole, mutta oikea sijainti auttaa sen ajan lyhentämisessä. Mitä useampi asunto, sen pienempi merkitys lyhyellä asunnon tyhjillään ololla.

Vuokran pitää olla tasolla, jossa korkokulut kyetään hoitamaan.

Vierailija
17/48 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän asuntolainan lyhennyksen pienenä, pari-kolmesataa voisin lyhentää enemmän kuukaudessa mutta laitan ne nyt rahastoihin ja lisäksi sitten satkun ihan pankkitilille. Kymppitonni on nyt säästössä, lisäksi minulla on elävakuutus, johon menee joka kuukausi vähän rahaa..

Olen huolissani omasta eläkeiästäni, kuka silloin maksaa eläkkeeni. Säästän siis omaa vanhuuttani varten.

Minut herätti pankin sijoitusneuvoja kun ostin ensiasuntoamme. Hän esitteli meille rahastosäästämisen ja kertoi mallista jossa asuntolainan yhteydessä menee rahastoon aina pieni summa. Hän kehoitti miettimään onko minusta parempi se tilanne, että maksan muutamaa vuotta nopeampaa asuntolainan ja minulla ei ole säästöjä lainkaan vai se että kun asuntolaina on maksettu minulla on myös säästöjä.

Tiedän että olen oikealla tiellä kun minulla ei ole rahat loppu ennen palkkapäivää. Jos tiskikone menee rikki niin ostan uuden, ei tarvi odottaa tilipäivää tai ostaa velaksi. Minusta on hurjaa kun työkaverit eivät voi ostaa esim. ilotulitusraketteja uutena vuotena ajoissa kun pitää odottaa tilipäivää että on rahaa.

Vierailija
18/48 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bullet laina ja sijoitustili, jonne kaikki asunnon tuotot menevät. Eli vaikka 5 tai 10 vuoden bullet tasaa niitä hetkiä, kun asunto on tyhjillään ja jättää pelivaraa.

Vierailija
19/48 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastoista löytyy hyvin tietoa esim. Erolan kirjasta Paras sijoitus ja lisäksi esim. Seligsonin sivuilta. Tämä ei ole sitten maksettu Seligsonin mainos, sillä nykyään kustannusedullisia indeksirahastoja löytyy monelta kivijalkapankiltakin.

Vierailija
20/48 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita S-tilille... Siltä on kätevä hoitaa perheen yhteisiä talousmenoja. Ei kuukausimaksuja!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän